|
|
|
||
Předmět seznamuje studující s vybranými tématy z LGBTQ+ psychologie s využitím interdisciplinárních zkušeností
přizvaných vyučujících. Poskytuje nejen detailní přehled napříč sexualitami a trans* identitami, ale také aspekty práce a komunikace s LGBTQ+ klientelou. Důraz je kladen nejen na teoretické ukotvení, ale i na praxi a zkušenosti jednotlivých přednášejících. Studující se seznámí jak s teoretickými tak praktickými poznatky a budou mít také možnost diskutovat ohledně probíraných témat a kriticky nad nimi uvažovat. Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (14.08.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je přiblížit studujícím specifické prožitky a situace, ve kterých se LGBTQ+ lidé nacházejí. Pozornost je věnována nejen gayům a lesbám, ale i bisexuálním, pansexuálním, asexuálním, transgender a nebinárním lidem. Získané znalosti:Studující rozumí specifické životní zkušenosti LGBTQ+ lidí, znají důležitost coming outu a jeho specifik, včetně psychologických výzev shrnutelných pod pojem menšinový stres. Jsou obeznámeni s neheterosexuálními identitami a genderovou rozmanitostí. Studující dále rozumí rozdílům mezi sexuální orientací a genderem, stejně jako mezi pohlavím a genderem. Ví, jak probíhá proces tranzice a co obnáší v Česku i ve světě. Studující jsou obeznámeni s tématy genderové, sexuální a vztahové diverzity. Získané dovednosti: Studující se orientují napříč tématy v oblasti LGBTQ+ spektra, dokážou si uvědomovat specifika různých sexualit a mají přehledv genderové rozmanitosti, jež mohou dále rozvíjet.
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (14.08.2023)
|
|
||
* Povinné: * Doporučené: Cabaj, R. P., & Stein, T. S. (1996). Textbook of Homosexuality and Mental Health (1st ed.). American Psychiatric Press. Pitoňák, M. & Spilková, J., 2016. Homophobic Prejudice in Czech Youth: a Sociodemographic Analysis of Young People’s Opinions on Homosexuality. Sexuality Research and Social Policy, 13 (3), 215-229.
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (14.08.2023)
|
|
||
Teoretická příprava 1) Sexualita, sexuální a genderová identita 2) Coming out a jeho revize v kontextu soudobých poznatků LGBTQ psychologie 3) Menšinový stres a společenské aspekty LGBTQ+ bytí v současné společnosti - stigma a cis/heteronormativita 4) Transgender, tranzice a genderový nesoulad z pohledu sexuologie 5) Specifické výzvy interpersonálních forem menšinového stresu - příklady homo/bi(trans negativní šikany a mikroagresí v pracovních kolektivech 6) Subjektivní menšinové stresory - nepřijetí, internalizace stigmatizace, vyjednávání sexuální identity 7) Metodologická úskalí v oblasti výzkumu sexuální a genderové identity (Sampling, definice populace; vhodné metody a jejich omezení)
Prolnutí s praxí 8) Poradna Sbarvouven 9) Terapeutické otázky v péči o LGBTQ+ klientelu
Rovina sdílení životních zkušeností 10) Proces tranzice a změny ve škole a v intimním životě 11) Asexualita 12) Homoparentalita
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (14.08.2023)
|
|
||
Absolvování APS100059 Úvod do studia. Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (14.08.2023)
|