Rozvíjení tvořivosti prostřednictvím pohádek - APS300130
Anglický název: Creativity Growth through Fairy Tale
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Kv [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Pavel Uhlář
Prerekvizity : APS300016
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět seznamuje studenty s možnostmi využití pohádek v psychologii. Je přednostně zaměřen na pohádky jako zdroj
inspirace podporující rozvíjení kreativity. Studenti jsou seznamováni se zákonitostmi výstavby pohádek i s možnostmi
různých přístupů k jejich psychologickému výkladu. Taktéž se učí rozumět symbolickému "pohádkovému" jazyku.


Poslední úprava: KPSBIDLO (12.10.2007)
Cíl předmětu

Prostřednictvím průběžného zpracovávání předkládaných námětů si na základě vlastní zkušenosti mohou vyzkoušet jak rozmanité možnosti tvořivého zpracování jednotlivých témat, tak i uvědomit osobní významy, které pro ně pohádkové symboly představují. Získaných poznatků a osobních zkušeností pak mohou využít nejen pro další psychologické studium, ale objevování a nalézání analogií mezi pohádkovými tématy a aktuálními životními situacemi.

Poslední úprava: KPSBIDLO (12.10.2007)
Literatura
Povinná:
Bettelheim, B. Za tajemstvím pohádek, Praha: Lidové noviny, 2000.

Bly, R., Woodmanová, M. Král panna. Praha: Argo, 2002.

Boháčková, E. Psychologie archetypu - ukázky psychologického výkladu. Psyché et natura, 2001, č. 1, str. 28-39.

Boháčková, E. Psychologie archetypu. Rigorózní práce. Praha: FF UK, 2002.

Campbell, J. Tisíc tváří hrdiny. Praha: Portál, 2000.

Estés, C. P. Ženy, které běhaly s vlky. Praha: Pragma, 1999.

Franz von, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998.

Jung, C. G. Výbor z díla II. Archetypy a nevědomí. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 1997.

Rohr, H. P. Hraniční porucha osobnost. Praha: Portál, 2003.

Rohr, H. P. Narcismus. Vnitřní žalář. Praha: Portál, 2001.

Doporučená:
Berne, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Lidové noviny, 1997.

Cooperová, J. C. Encyklopedie tradičních symbolů. Praha: Mladá Fronta, 1999.

Freud, S. Sebrané spisy Sigmnunda Freuda z let 1932 - 1939. Praha: Jiří Kocourek, 1998.

Hamannová, B. Dvanáct archetypů. Olomouc: Fontána, 1998.

Heffernanová, J. Tajemství dvou partnerů. Liberec: Dauphin,1995.

Hillman, J. Sny a podsvětí. Praha: Portál, 1999.

Jacobi, J. Psychologie C.G. Junga. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1992.

Jung, C.G. Analytická psychologie - její teorie a praxe. Praha: Academia, 1992.

Jung, C.G. Výbor z díla. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 1996 - 2001.

Kastová, V. Dynamika symbolů. Praha: Portál, 2000.

Kastová, V. Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Praha: Portál, 1999.

Kast,V. Krize a tvořivý přístup k ní. Praha: Portál, 2000.

Mohr, G. H. Lexikon symbolů, Praha: Volvox globator, 1999.

Procházka, L. Moudrost skrytá v pohádkách. Praha: Gemma - 5, 1993.

Rohr, R., Martos, J. Cesta divokého muže. Brno: Cesta, 2002.

Starý, R. Cheirón, asklépiovská medicína a jungovská psychologie. Praha: Sagitarius, 2000.

Starý, R. Potíže s hlubinnou psychologií. Praha: Prostor, 1990.

Svobodová, P. Sedm pohádek o vysvobození. Praha: Krystal, 1999.

Poslední úprava: KPSBIDLO (06.02.2007)
Metody výuky

přednáška/cvičení

Poslední úprava: KPSBIDLO (20.09.2007)
Požadavky ke zkoušce

Průběžná příprava na semináře, vypracování seminární práce v rozsahu 8- 10ti normostran na předem dohodnuté téma.

Poslední úprava: KPSBIDLO (20.09.2007)
Sylabus

Teorie pohádek a možnosti využití pohádek v psychologii.

Symbolická řeč pohádek.

Popis úvodní situace.

Role pohádkového hrdiny.

Komplexy v pohádkách a jejich zobrazení.

Kouzelné předměty v pohádkách a jejich funkce.

Nápomocné postavy a zvířecí pomocníci.

Symboly zla v pohádkách - archetyp Stínu

Princip vztahu. Proces komunikace v pohádkách. Animus a Anima.

Vyvrcholení pohádkového dramatu. Rozhodující okamžik.

Způsoby zakončení pohádek.

Zákonitosti výstavby pohádek, postup při výkladu. Rozdíly ve freudovském a jungiánském pojetí.

Praktický příklad výkladu pohádek.

Poslední úprava: KPSBIDLO (20.09.2007)
Vstupní požadavky

atestace z Psychologie osobnosti (APS300016)

Poslední úprava: KPSBIDLO (20.09.2007)