|
|
|
||
Předmět učí studenty kriticky hodnotit psychologické testy a patřičně zacházet s jejich manuály. Klíčovými tématy jsou v této souvislosti položková analýza, reliabilita, validita a standardizace testu včetně vytvoření vhodných norem. V rámci rozvoje této schopnosti je třeba, aby dokázal každý student sestavit vlastní psychologický test či diagnostický postup a ověřit jeho psychometrické vlastnosti. Důraz bude kladen na pochopení klasických a moderních psychometrických přístupů. Pozornost bude věnována rovněž tomu, jak prověřovat a integrovat zjištěné informace do výsledné psychologické zprávy.
Cíl předmětu: Osvojit si znalosti, dovednosti a další kompetence důležité pro porozumění psychologického testování. Získané znalosti: student umí vyjmenovat základní kritéria, zdroje, možnosti a postupy důležité při hodnocení kvality psychodiagnostických metod, zejména těch testových (reliabilita, validita, normy, standardizace atd.) Získané dovednosti: student umí ověřit základní psychometrické charakteristiky u vlastního testu a umí převést již zavedené diagnostické metody ze zahraničí do českého prostředí; vyhodnotit shodu posuzovatelů a pozorovatelů, vypočítat specifitu a senzitivitu pro různé cut off skóry ve zvolené klinické situaci; po správně provedeném diagnostickém vyšetření umí zjištěné poznatky integrovat, ať už kvantitativně či kvalitativně do diagnostického závěru, dokáže rozpoznat kvalitní diagnostickou zprávu. Obsah předmětu: Klasická teorie testů – různé modely. Výpočty reliability: teorie měření, obecná definice reliability, odhady reliability a způsoby jejich výpočtu, Spearman Brownův vzorec, chyba měření. Položky, jejich druhy, základní principy vytváření testů: práce s distraktory, využití různých typů škál, jednodimezionální vs. vícedimenzionální testy. Základní přehled nejpoužívanějších psychologických testů: hlavní členění, výhody a nevýhody jednotlivých druhů testů. Položková analýza: obtížnost položky, diskriminace položky, korelace položky s HS, vnějším kritériem, mezipoložková korelace, základy IRT. Faktorová analýza v psychodiagnostice: faktorová rovnice, loading, komunalita, vlastní číslo faktoru, rotace faktorů, principy volby počtu faktorů. Norma a normalita: norma populační, norma kriteriální a další typy norem, vytváření norem, Q třídění. Shoda posuzovatelů: jako odhad reliability při pozorování a posuzování, koeficient shody, koeficient kappa. Senzitivita a specifita testů: cut off skór, ROC křivky, AUC (area under curve). Výpočty různých typů validit, příklady konkrétních validizačních studií u různých diagnostických metod. Předmět může být v případě potřeby vyučován i pouze v anglickém jazyce. Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|
|
||
Vytvoření vlastní diagnostické metody, ověření jejich základních psychometrických kvalit a zpracování stručného manuálu k této metodě. Prokázání znalostí a dovedností z probraných témat psychometrie při ústní zkoušce. Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|
|
||
Furr, R. M. (2021). Psychometrics: an introduction. SAGE publications. Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|