|
|
|
||
Předmět učí studenty nalézat a prověřovat psychologické hypotézy. Zároveň procvičuje schopnost kriticky zhodnotit psychologické výzkumy a náležitě v praxi aplikovat poznatky, které z nich vyplývají. V rámci semináře je věnována pozornost návrhu výzkumného designu, realizaci výzkumu, vyhodnocení a vědeckému publikování. Současně jsou rozvíjeny dovednosti týkající se využívání jednotlivých metod sběru dat - analýzy stop a výsledků činnosti, pozorování, rozhovorů, testů a experimentů.
Získané znalosti: student se orientuje ve výzkumných metodách, teoriích, výzkumných nálezech a praktických aplikacích; rozlišuje mezi typy výzkumu (experimentální, "neexperimentální", heuristický, ověřující, kritický, explorativní, deskriptivní, terénní, kvaziexperimetální, klinický, kazuistický, korelační, kvalitativní, akční); má dobré znalosti v oblasti metodologie výzkumu (výzkumná procedura, výzkumné podmínky, zkoumané soubory, výzkumné metody, pracovní postup); má hlubší znalosti v popisné statistice a prokazuje základní orientaci v použití vícerozměrných statistických metod a v jejich počítačových výstupech (korelační a regresní analýza, analýza rozptylu, faktorová analýza); je orientován v postupech kvalitativní metodologie Získané dovednosti: student dovede postihnout rozdíly mezi kvalitativní a kvantitativní metodologií, doporučit příslušné přístupy vzhledem ke stanoveným jevům, cílům výzkumu i očekávaným výstupům; umí připravit design výzkumu, stanovit výzkumné otázky, dovede najít relevantní metody pro sběr dat k jejich ověření a dovede najít statistické postupy k jejich zpracování; zvládá postupy deskriptivní statistiky i testování hypotéz, dovede interpretovat výsledky; dovede připravit terénní psychologický výzkum na vybraném edukačním jevu, je schopen provádět konceptualizaci zkoumaného jevu pomocí pojmové mapy - diagramu, zvládne při studiu literatury (včetně využití elektronických zdrojů z databází psychologické literatury) vyhledat spor a provést odbornou diskusi, podřídit sběr dat potřebám, které vyplývají z konkrétních úkolů; při vlastní literární práci dovede vše integrovat do analytického příběhu s formální korektností textu; je schopen participovat na řešení výzkumného úkolu v týmu, od teoretizace, přes vytváření designu výzkumu, ke sběru dat a jejich zpracování a interpretaci až k vytvoření výzkumné zprávy; je schopen zvažovat etické důsledky výzkumné práce. Obsah předmětu: Výzkumná šetření - výběry z populací a otázka reprezentativity. Nežádoucí proměnné - jejich typy a jejich eliminace. Metody sběru dat v psychologii, jejich jednotlivé druhy, indikace a kontraindikace: analýza stop a výsledků činnosti, testy, experiment ex post facto. Prezentace výzkumu - struktura kvalitativní a kvantitativní výzkumné zprávy. Analýza dat v kvantitativním výzkumu, základní principy statistiky. Sekundární analýza dat a metaanalýza. Zásady vědeckého publikování a evaluace vědeckých poznatků. Replikační krize; Etické problémy psychologického výzkumu. Kvaziexperimenty - dělení. Předmět může být v případě potřeby vyučován i pouze v anglickém jazyce. Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|
|
||
Před ústní zkouškou je nutné získat zápočet. Zápočet je podmíněn odevzdáním vědeckého článku shrnujícího vlastní kvalitativní výzkum, článku shrnujícího vlastní kvantitativní výzkum (na jednom výzkumu mohou spolupracovat maximálně tři osoby) a vlastní oponentury článku publikovaného ve vědeckém psychologickém časopise. Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|
|
||
Cuttler, C., Jhangiani, R. S., & Leighton, D. C. (2019). Research Methods in Psychology; 4th American Edition. Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|