PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psychologická metodologie 2 - APS100094
Anglický název: Psychological Methodology 2
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:ústní
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Mgr. Cyril Kaplan, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
Mgr. Cyril Kaplan, Ph.D.
doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Prerekvizity : APS100093
Je prerekvizitou pro: APS100100
Anotace -
Předmět učí studenty nalézat a prověřovat psychologické hypotézy. Zároveň procvičuje schopnost kriticky zhodnotit psychologické výzkumy a náležitě v praxi aplikovat poznatky, které z nich vyplývají. V rámci semináře je věnována pozornost návrhu výzkumného designu, realizaci výzkumu, vyhodnocení a vědeckému publikování. Současně jsou rozvíjeny dovednosti týkající se využívání jednotlivých metod sběru dat - analýzy stop a výsledků činnosti, pozorování, rozhovorů, testů a experimentů.   

Získané znalosti: student se orientuje ve výzkumných metodách, teoriích, výzkumných nálezech a praktických aplikacích; rozlišuje mezi typy výzkumu (experimentální, "neexperimentální", heuristický, ověřující, kritický, explorativní, deskriptivní, terénní, kvaziexperimetální, klinický, kazuistický, korelační, kvalitativní, akční); má dobré znalosti v oblasti metodologie výzkumu (výzkumná procedura, výzkumné podmínky, zkoumané soubory, výzkumné metody, pracovní postup); má hlubší znalosti v popisné statistice a prokazuje základní orientaci v použití vícerozměrných statistických metod a v jejich počítačových výstupech (korelační a regresní analýza, analýza rozptylu, faktorová analýza); je orientován v postupech kvalitativní metodologie  

Získané dovednosti: student dovede postihnout rozdíly mezi kvalitativní a kvantitativní metodologií, doporučit příslušné přístupy vzhledem ke stanoveným jevům, cílům výzkumu i očekávaným výstupům; umí připravit design výzkumu, stanovit výzkumné otázky, dovede najít relevantní metody pro sběr dat k jejich ověření a dovede najít statistické postupy k jejich zpracování; zvládá postupy deskriptivní statistiky i testování hypotéz, dovede interpretovat výsledky; dovede připravit terénní psychologický výzkum na vybraném edukačním jevu, je schopen provádět konceptualizaci zkoumaného jevu pomocí pojmové mapy - diagramu,  zvládne při studiu literatury (včetně využití elektronických zdrojů z databází psychologické literatury) vyhledat spor a provést odbornou diskusi, podřídit sběr dat potřebám, které vyplývají z konkrétních úkolů; při vlastní literární práci dovede vše integrovat do analytického příběhu s formální korektností textu; je schopen participovat na řešení výzkumného úkolu v týmu, od teoretizace, přes vytváření designu výzkumu, ke sběru dat a jejich zpracování a interpretaci až k vytvoření výzkumné zprávy; je schopen zvažovat etické důsledky výzkumné práce.  

Obsah předmětu: Výzkumná šetření - výběry z populací a otázka reprezentativity. Nežádoucí proměnné - jejich typy a jejich eliminace. Metody sběru dat v psychologii, jejich jednotlivé druhy, indikace a kontraindikace: analýza stop a výsledků činnosti, testy, experiment ex post facto. Prezentace výzkumu - struktura kvalitativní a kvantitativní výzkumné zprávy. Analýza dat v kvantitativním výzkumu, základní principy statistiky. Sekundární analýza dat a metaanalýza. Zásady vědeckého publikování a evaluace vědeckých poznatků. Replikační krize; Etické problémy psychologického výzkumu. Kvaziexperimenty - dělení. 



  Předmět může být v případě potřeby vyučován i pouze v anglickém jazyce.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Před ústní zkouškou je nutné získat zápočet. Zápočet je podmíněn odevzdáním vědeckého článku shrnujícího vlastní kvalitativní výzkum, článku shrnujícího vlastní kvantitativní výzkum (na jednom výzkumu mohou spolupracovat maximálně tři osoby) a vlastní oponentury článku publikovaného ve vědeckém psychologickém časopise. 

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Literatura -

Cuttler, C., Jhangiani, R. S., & Leighton, D. C. (2019). Research Methods in Psychology; 4th American Edition.

Descartes, R. (2016). Rozprava o metodě. Praha: Oikoymenh. 

Disman, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. 

Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.  

Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. 

Feyerabend, P. K. (2001). Rozprava proti metodě. Praha: Aurora.  

Godfrey-Smith, P. (2003). Theory and reality: an introduction to the philosophy of science. Chicago: The University of Chicago press.  

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. 

Hendl, J. (2014). Přehled statistických metod. Praha: Portál.  

Kahneman, D. (2012). Myšlení rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil publishing.  

Lane, D.A., &  Corrie, S. (2006). The modern scientist-practitioner. A guide to practice in psychology. London: Routledge.  

Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. 

Publication Manual of the American Psychological Association (2002, 5th edition). Washington D.C.: American Psychological Association. 

Sardar. Z. (2001). Thomas Kuhn a vědecké války. Praha: Triton.  

Slaterová, L. (2008). Pandořina skříňka. Praha: Dokořán a Argo.   

Strauss, A., &  Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.  

Seznam doporučené literatury je v SIS a upřesňován během výuky. 

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK