Předmět učí studenty nalézat a prověřovat psychologické hypotézy. Zároveň procvičuje schopnost kriticky zhodnotit psychologické výzkumy a náležitě v praxi aplikovat poznatky, které z nich vyplývají. V rámci semináře je věnována pozornost návrhu výzkumného designu, realizaci výzkumu, vyhodnocení a vědeckému publikování. Současně jsou rozvíjeny dovednosti týkající se využívání jednotlivých metod sběru dat - analýzy stop a výsledků činnosti, pozorování, rozhovorů, testů a experimentů.
Získané znalosti: student se orientuje ve výzkumných metodách, teoriích, výzkumných nálezech a praktických aplikacích; rozlišuje mezi typy výzkumu (experimentální, "neexperimentální", heuristický, ověřující, kritický, explorativní, deskriptivní, terénní, kvaziexperimetální, klinický, kazuistický, korelační, kvalitativní, akční); má dobré znalosti v oblasti metodologie výzkumu (výzkumná procedura, výzkumné podmínky, zkoumané soubory, výzkumné metody, pracovní postup); má hlubší znalosti v popisné statistice a prokazuje základní orientaci v použití vícerozměrných statistických metod a v jejich počítačových výstupech (korelační a regresní analýza, analýza rozptylu, faktorová analýza); je orientován v postupech kvalitativní metodologie
Získané dovednosti: student dovede postihnout rozdíly mezi kvalitativní a kvantitativní metodologií, doporučit příslušné přístupy vzhledem ke stanoveným jevům, cílům výzkumu i očekávaným výstupům; umí připravit design výzkumu, stanovit výzkumné otázky, dovede najít relevantní metody pro sběr dat k jejich ověření a dovede najít statistické postupy k jejich zpracování; zvládá postupy deskriptivní statistiky i testování hypotéz, dovede interpretovat výsledky; dovede připravit terénní psychologický výzkum na vybraném edukačním jevu, je schopen provádět konceptualizaci zkoumaného jevu pomocí pojmové mapy - diagramu, zvládne při studiu literatury (včetně využití elektronických zdrojů z databází psychologické literatury) vyhledat spor a provést odbornou diskusi, podřídit sběr dat potřebám, které vyplývají z konkrétních úkolů; při vlastní literární práci dovede vše integrovat do analytického příběhu s formální korektností textu; je schopen participovat na řešení výzkumného úkolu v týmu, od teoretizace, přes vytváření designu výzkumu, ke sběru dat a jejich zpracování a interpretaci až k vytvoření výzkumné zprávy; je schopen zvažovat etické důsledky výzkumné práce.
Obsah předmětu: Výzkumná šetření - výběry z populací a otázka reprezentativity. Nežádoucí proměnné - jejich typy a jejich eliminace. Metody sběru dat v psychologii, jejich jednotlivé druhy, indikace a kontraindikace: analýza stop a výsledků činnosti, testy, experiment ex post facto. Prezentace výzkumu - struktura kvalitativní a kvantitativní výzkumné zprávy. Analýza dat v kvantitativním výzkumu, základní principy statistiky. Sekundární analýza dat a metaanalýza. Zásady vědeckého publikování a evaluace vědeckých poznatků. Replikační krize; Etické problémy psychologického výzkumu. Kvaziexperimenty - dělení.
Předmět může být v případě potřeby vyučován i pouze v anglickém jazyce.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
The course teaches students to find and test psychological hypotheses. It also trains the ability to critically evaluate psychological research and to apply the findings of that research appropriately in practice. Attention is given to research design, research implementation, evaluation, and scholarly publication. At the same time, skills related to the use of different methods of data collection - trace and activity analysis, observations, interviews, tests and experiments - are developed.
Knowledge gained: The student is familiar with research methods, theories, research findings and practical applications; distinguishes between types of research (experimental, "non-experimental", heuristic, validation, critical, exploratory, descriptive, field-based, quasi-experimental, clinical, case-based, correlational, qualitative, action research); has a good knowledge of research methodology (research procedure, research conditions, study sets, research methods, workflow); has a deeper knowledge of descriptive statistics and demonstrates a basic orientation in the use of multivariate statistical methods and their computer output (correlation and regression analysis, analysis of variance, factor analysis); is oriented in the practices of qualitative methodology
Skills acquired: The student can identify the differences between qualitative and quantitative methodologies, recommend appropriate approaches in relation to the identified phenomena, research objectives and expected outcomes; can prepare a research design, define research questions, find relevant methods for data collection to verify them and find statistical procedures to process them; master the procedures of descriptive statistics and hypothesis testing, can interpret results; is able to prepare a field psychological research on a selected educational phenomenon; is able to conceptualize the phenomenon under study using a concept map - diagram; is able to search for disputes and conduct a professional discussion while studying the literature (including the use of electronic resources from psychological literature databases); is able to subordinate data collection to the needs arising from specific tasks; In his/her own literary work, he/she can integrate everything into an analytical narrative with formal correctness of the text; is able to participate in the solution of a research task in a team, from theorizing, to creating a research design, to collecting data, to processing and interpreting it, to creating a research report; is able to consider the ethical implications of research work.
Course content: research surveys - samples from populations and the question of representativeness. Undesirable variables - their types and their elimination. Methods of data collection in psychology, their different types, indications and contraindications: analysis of traces and results of activities, tests, ex post facto experiment. Research presentation - structure of qualitative and quantitative research report. Data analysis in quantitative research, basic principles of statistics. Secondary data analysis and meta-analysis. Principles of scientific publishing and evaluation of scientific findings. Replication crisis; Ethical issues in psychological research. Quasi-experiments - division.
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (06.11.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Před ústní zkouškou je nutné získat zápočet. Zápočet je podmíněn odevzdáním vědeckého článku shrnujícího vlastní kvalitativní výzkum, článku shrnujícího vlastní kvantitativní výzkum (na jednom výzkumu mohou spolupracovat maximálně tři osoby) a vlastní oponentury článku publikovaného ve vědeckém psychologickém časopise.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Credit must be obtained prior to the oral examination. The credit is conditional on the submission of a scientific article summarizing one's own qualitative research, an article summarizing one's own quantitative research (no more than three people can collaborate on one research), and one's own refutation of an article published in a scientific psychology journal.
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
Literatura -
Cuttler, C., Jhangiani, R. S., & Leighton, D. C. (2019). Research Methods in Psychology; 4th American Edition.
Descartes, R. (2016). Rozprava o metodě. Praha: Oikoymenh.
Disman, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
Feyerabend, P. K. (2001). Rozprava proti metodě. Praha: Aurora.
Godfrey-Smith, P. (2003). Theory and reality: an introduction to the philosophy of science. Chicago: The University of Chicago press.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Hendl, J. (2014). Přehled statistických metod. Praha: Portál.
Kahneman, D. (2012). Myšlení rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil publishing.
Lane, D.A., & Corrie, S. (2006). The modern scientist-practitioner. A guide to practice in psychology. London: Routledge.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Publication Manual of the American Psychological Association (2002, 5th edition). Washington D.C.: American Psychological Association.
Sardar. Z. (2001). Thomas Kuhn a vědecké války. Praha: Triton.
Slaterová, L. (2008). Pandořina skříňka. Praha: Dokořán a Argo.
Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
Seznam doporučené literatury je v SIS a upřesňován během výuky.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Cuttler, C., Jhangiani, R. S., & Leighton, D. C. (2019). Research Methods in Psychology; 4th American Edition.
Godfrey-Smith, P. (2003). Theory and reality: an introduction to the philosophy of science. Chicago: The University of Chicago press.
Lane, D.A., & Corrie, S. (2006). The modern scientist-practitioner. A guide to practice in psychology. London: Routledge.
Publication Manual of the American Psychological Association (2002, 5th edition). Washington, D.C.: American Psychological Association.
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (16.10.2023)