Pedagogická psychologie - APS100088
Anglický název: Educational Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:ústní
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Prerekvizity : APS100081
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět se zabývá tím, jak se lidé učí, a zkoumáním celého souboru psychologických zákonitostí výchovy a vzdělávání s přihlédnutím k věkovým a individuálním zvláštnostem člověka. Pedagogická psychologie zkoumá kognitivní, metakognitivní, behaviorální, motivační, emocionální a sociální vlivy na proces učení. Předmět využívá teoretické a metodologické poznatky jiných psychologických (obecná, vývojová a sociální), ale i pedagogických, sociologických, biologických a jiných disciplín.

Cílem předmětu je představit pedagogickou psychologii jako jedno z možných východisek pro profesní působení ve výchovném a školním poradenství a ve všech oblastech, kde psycholog potřebuje ucelené objasnění předchozího vývoje dětí, dospívajících i dospělých pro efektivní diagnostiku a intervenci. Poskytnout teoreticko-aplikační základ pro psychologické vysvětlení edukačních procesů i vztahů a jejich působení pro rozvoj jedince. Ukázat, že je to právě pedagogická psychologie, která nabízí relevantní podklady pro porozumění podmínkám rozvoje jednotlivce a jejich podporu.

Získané znalosti: student umí vymezit základní oblasti pedagogické psychologie, zná místo pedagogické psychologie v taxonomii psychologických disciplín i v oborech věnujících se edukaci jedince, přínos disciplíny pro praxi výchovy, vzdělávání a pro rozvíjení jedince; ovládá významné koncepce osobnosti, učení a jejich přínos k rozvoji pedagogické psychologie; zná a vysvětlí základní předmětné kategorie pedagogické psychologie (zejm. učení a zrání, schopnosti, kompetence, socializace v školním prostředí, výchova a vzdělávání); zná a rozumí základním okruhům problémů řešených pedagogickou psychologií; rozumí principům psychologické diagnostiky používané v pedagogické psychologie, dokáže využívat a interpretovat různé diagnostické nástroje používané v pedagogické psychologii (diagnostika učení, motivace, osobnosti, vztahů); zná základní principy popisu a porozumění vývoje a edukace jedince; umí vyjmenovat základní principy vědeckého přístupu v edukační praxi, rozumí rozdílům ve vědeckém a nevědeckém přístupu k edukaci.
Získané dovednosti: student dovede použít přístupy pedagogické psychologie a odliší ho od přístupu sociologie, speciální pedagogiky, pedagogiky, medicíny; umí porovnat jednotlivé koncepce, dokáže vystihnout jejich zásadní přínosy; dokáže kriticky posoudit psychologickou zakotvenost a metodologickou adekvátnost u běžných postupů řešení každodenních problémů edukační praxe.

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Znalost odpřednášené látky a základní literatury. Odevzdání odborné eseje na předepsané téma v rozsahu 4-7 stran ke konci výuky zimního semestru.  Ústní zkouška. 

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Literatura -

Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál.

Ormrod, J.E., Andermann, E.M., & Andermann, L. H. (2019). Educational psychology: Developing learners. Pearson.   

Alexander, P. A., Winne, P. H. (Eds.) (2006). Handbook of Educational Psychology (2nd edition). Routledge. ISBN 978-0805859713

Harris, K. R., Graham, S, Urdan, T. (Eds.) (2012). APA Educational Psychology Handbook. Volume 1 & 2. APA. ISBN 978-1-4338-0996-5

Sternberg, R. J., Williams, W. M. (2002). Educational psychology. Boston: Allyn and Bacon. ISBN 0-321-01184-8.

vybrané kapitoly: Schunk, D. H., Greene, J. A. (Eds.) (2018). Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance (2nd edition). Routledge. ISBN 9781138903197

 

Seznam doporučené literatury je v SIS a upřesňován během výuky.

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)