|
|
|
||
Předmět se zabývá tím, jak se lidé učí, a zkoumáním celého souboru psychologických zákonitostí výchovy a vzdělávání s přihlédnutím k věkovým a individuálním zvláštnostem člověka. Pedagogická psychologie zkoumá kognitivní, metakognitivní, behaviorální, motivační, emocionální a sociální vlivy na proces učení. Předmět využívá teoretické a metodologické poznatky jiných psychologických (obecná, vývojová a sociální), ale i pedagogických, sociologických, biologických a jiných disciplín.
Cílem předmětu je představit pedagogickou psychologii jako jedno z možných východisek pro profesní působení ve výchovném a školním poradenství a ve všech oblastech, kde psycholog potřebuje ucelené objasnění předchozího vývoje dětí, dospívajících i dospělých pro efektivní diagnostiku a intervenci. Poskytnout teoreticko-aplikační základ pro psychologické vysvětlení edukačních procesů i vztahů a jejich působení pro rozvoj jedince. Ukázat, že je to právě pedagogická psychologie, která nabízí relevantní podklady pro porozumění podmínkám rozvoje jednotlivce a jejich podporu. Získané znalosti: student umí vymezit základní oblasti pedagogické psychologie, zná místo pedagogické psychologie v taxonomii psychologických disciplín i v oborech věnujících se edukaci jedince, přínos disciplíny pro praxi výchovy, vzdělávání a pro rozvíjení jedince; ovládá významné koncepce osobnosti, učení a jejich přínos k rozvoji pedagogické psychologie; zná a vysvětlí základní předmětné kategorie pedagogické psychologie (zejm. učení a zrání, schopnosti, kompetence, socializace v školním prostředí, výchova a vzdělávání); zná a rozumí základním okruhům problémů řešených pedagogickou psychologií; rozumí principům psychologické diagnostiky používané v pedagogické psychologie, dokáže využívat a interpretovat různé diagnostické nástroje používané v pedagogické psychologii (diagnostika učení, motivace, osobnosti, vztahů); zná základní principy popisu a porozumění vývoje a edukace jedince; umí vyjmenovat základní principy vědeckého přístupu v edukační praxi, rozumí rozdílům ve vědeckém a nevědeckém přístupu k edukaci. Získané dovednosti: student dovede použít přístupy pedagogické psychologie a odliší ho od přístupu sociologie, speciální pedagogiky, pedagogiky, medicíny; umí porovnat jednotlivé koncepce, dokáže vystihnout jejich zásadní přínosy; dokáže kriticky posoudit psychologickou zakotvenost a metodologickou adekvátnost u běžných postupů řešení každodenních problémů edukační praxe. Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|
|
||
Znalost odpřednášené látky a základní literatury. Odevzdání odborné eseje na předepsané téma v rozsahu 4-7 stran ke konci výuky zimního semestru. Ústní zkouška. Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|
|
||
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál. Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|