|
|
|
||
Předmět postihuje základní témata obecné i speciální vývojové psychologie. Jsou předkládána přednáškovou i seminární formou a doplňována aktuálními výzkumnými poznatky a různými aktuálními materiály z oblasti praxe. <br>
<br> Cílem předmětu je seznámit studenty se základy obecné a speciální vývojové psychologie. <br> <br> Získané znalosti: Student zná základní vymezení, historii a hlavní témata vývojové psychologie; ovládá základní pohledy na vývoj jedince. Ovládá charakteristiky jednotlivých vývojových stadií (prenatální období, kojenecký věk, batolecí věk, předškolní věk, mladší školní věk, adolescence, raná dospělost, střední dospělost a pozdní dospělost). Umí propojit tyto znalosti s konkrétními problémy společenské praxe, které se váží na vývojovou psychologii. Student dále zvládá zpracovat a prezentovat empirické články přiřazené k jednotlivým tematickým okruhům <br> <br> Získané dovednosti: student dokáže vysvětlit rozdíly v celkovém pohledu na vývoj jedince, i s ohledem na specifické problémy, umí charakterizovat a odlišit od sebe jednotlivá vývojová stadia, umí uplatnit nabyté poznatky na aktuální problémy společenské praxe; orientuje se a umí vysvětlit základní pozice při řešení aktuálních témat společenské praxe s ohledem na poznatky vývojové psychologie (rušení kojeneckých ústavů, střídavá výchova, snížení hranice trestní odpovědnosti, vzdělávací a výchovné otázky apod.) <br> <br> Obsah předmětu: Porod - různé přístupy k vedení porodu, působení prenatálních a perinatálních faktorů. Novorozenecké období, popis základních reflexů, vývoj analyzátorů, rané formy učení, prosociální reakce, interakce matka - dítě, potřeby novorozence, vývoj lokomotoriky. Kojenecké období. Gesellovy vývojové zákonitosti. Vývoj lokomotoriky, řečové a sociální reakce. Teorie mateřské deprivace, citové a sociální potřeby, typy interakce rodič - dítě. Období batolete. Vývoj řeči. Jemná a hrubá motorika, intelektové schopnosti, postup socializace. Různá pojetí procesu socializace, případně personalizace /individualizace/. Předškolní věk - kognitivní vývoj od symbolického k názornému myšlení, interiorizace sociálních norem, role, význam hry. Vývoj morálního cítění. Problematika školní zralosti. Školní věk. Jeho specifika, faktory vlivu na školní prospěch, autorita učitele, adaptace na školní prostředí, kooperace x soutěživost. Pubescence /prepuberta a puberta/. Časové vymezení, biologické, psychické a sociální změny, kognitivní vývoj, osobnostní zvraty, rané sexuální zkušenosti, profesionální orientace, životní orientace, sebepojetí. Vliv vrstevnické skupiny. Adolescence. Raná, střední a pozdní dospělost. Specifika, sociální role, pracovní a reprodukční podmínky. Životní styl, rodina a její vývoj. Tvůrčí činnost. Stárnutí a stáří. Involuční změny bio - psycho - sociální. Semináře: Dětská kresba. Problematika školní úspěšnosti. Období dospívání a drogy. Extrémně mladá manželství + Náhradní rodinná péče. Rané sexuální zkušenosti. Mezigenerační konflikty v dospívání. Význam modelů původní rodiny pro volbu partnera. Dnešní životní styl a mentální hygiena. Specifika stáří <br> <br> S respektem k časovým možnostem proběhnou diskuse a ukázky sociálně psychologických výcvikových technik. Poslední úprava: Urban Kamila, Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
|
|
||
Podmínky pro absolvování zkoušky: úspěšné absolvování testu, který bude sestávat z látky probírané na přednáškách + povinné literatury pro jednotlivá témata. Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|
|
||
Povinná: Feldman, R. S., & Bishop, J. (2018). Development across the life span (5th Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál. Georgi, H., Dragomirecká, E., & Jarolímová, E. (Eds.). (2024). Psychologie stárnutí a stáří. Grada. McDevitt, T. M., Ormrod, J. E. (2019). Child development and education. 7th edition. Pearson Higher Education AU. Poslední úprava: Urban Kamila, Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
|