|
|
|
||
Cíl předmětu tkví ve spojení poznatků a metod experimentální psychologie a experimentální fyziologie v návaznosti na předchozí získané informace z neurofyziologie a anatomie nervového systému (NS) člověka. Student by měl porozumět základním dějům na všech úrovních NS, definovat funkce jednotlivých systémů a vysvětlit součinnost periferního a centrálního NS. Kromě toho dokázat změřit některé základní parametry funkcí senzorických, motorických a dalších a interpretovat jejich případnou dysfunkci. Následně formulovat a naplánovat restituční postupy, vedoucí k dosažení eufunkce subsystémů i celku NS člověka. Samozřejmostí je odůvodnění a argumentace vzhledem k formulovaným hypotézám. Při zpochybnění vyslovených předpokladů revidovat testované metody a přeformulovat své výzkumné otázky.
Získané znalosti: student umí vymezit základní pojmy fyziologické psychologie; vysvětlit rozdíl mezi psychofyziologií a fyziologickou psychologií; popsat CNS a funkce jeho jednotlivých částí vzhledem k psychologickým procesům; umí vyjmenovat metody zobrazení struktury a funkce mozku. Student chápe jednotu organismu, stojící na spolupracujících subsystémech s různými úrovněmi komplexnosti. Dokáže vysvětlit souvislosti mezi jednoduchým reflexem a funkcí vědomí a argumentačně podložit svou interpretaci těchto jednoduchých, a přitom i značně složitých dějů Získané dovednosti: student analyzovat jednotlivé psychické procesy z fyziologického hlediska; umí aplikovat získané vědomosti do psychologické praxe. Student dokáže jednoduchými screeningovými metodami změřit a hodnotit funkčnost vybraných senzorických a motorických systémů, řeči a s ní souvisících dovedností čtení, psaní a počítání, emočních složek prožívání, poslání sexuálních a rozmnožovacích funkcí v naplnění jednoty člověka a jeho místa ve světě sociálních sítí. Obsah předmětu: Historie, vymezení základních pojmů, rozdíl mezi psychofyziologii a fyziologickou psychologii, základny CNS. Neuron jako základní stavební jednotka nervového systému: morfologie a funkce. Architektura kortexu, modularita a principy. Principy funkce nervové tkáně. Evoluce mozku obratlovců a principy stavby CNS. Receptory, neuromodulátory a neurotransmitery. Vědomí: lucidita, vigilita, retikulární formace, teorie vědomí. Vědomé a nevědomé procesy z pohledu neurobiologie. Vizuální a akustická percepce. Učení a paměť. Emoční processing v mozku. Řeč a její lokalizace v mozku. Psychoneuroimunologie: mysl a tělo v jednotě. Kognice a myšlení. Metody zobrazení struktury a funkce mozku, metody použití u zvířat. Spánek. Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
|
|
||
Analyzovat vybraný odborný článek dle metodiky QLMRI, samostatně vypracovat seminární práci na vybrané téma a připravit si její prezentaci, případně zorganizovat demonstraci vztahující se k přednášeným tématům. Znalost odpřednášené látky a vybrané doporučené literatury. Test (nezvládnutí řešeno ústní zkouškou). Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
|
|
||
Rosenzweig, M. R., Leiman, A. L., & Breedlove, S. M. (2006). Biological Psychology. An Introduction to Behavioral, Cognitive, and Clinical Neuroscience (4th ed.). Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates, Inc. Gazzaniga, M. S., & Mangun, G. R. (Eds.). (2014). The cognitive neurosciences (5th ed.). Boston Review. https://doi.org/10.7551/mitpress/9504.001.0001 Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
|