Profesní etika - APE520024
|
|
|
||
Poslední úprava: Pavlína Hotová (28.07.2021)
Stručná anotace předmětu <br> Cílem předmětu je získat vhled do problematiky etiky pomáhajících profesí a naučit se reflektovat a řešit profesní <br> etická dilemata.<br> <br> Osnova předmětu: <br> • Vztah profesní etiky a etiky <br> • Principy, pravidla a normy profesní etiky <br> • Etická dilemata pracovníků pomáhajících profesí (pomoc nebo kontrola, veřejné versus soukromé, <br> hodnoty profesní a hodnoty osobní) <br> • Moc v pomáhajících profesích (zdroje moci, druhy moci, etická dimenze moci) <br> • Rizika pomáhajících profesí, syndrom pomocníka <br> • Etické kodexy a jejich funkce v klientských profesích • Genderové aspekty profesní etiky <br> • Ochrana osobních údajů v pomáhajících profesích<br> • Ohlašovací povinnost <br> Studijní literatura <br> Carr, D. (2000). Professionalism and Ethics in Teaching (Professional Ethics). London: Routledge. <br> Corey, G., Corey, M., Callanan, P. (2014). Issues and Ethics in the Helping Professions with 2014 ACA Codes, 9th <br> Edition, Wadsworth Publishing. <br> Čechová, J. (2003). Práca s jednotlivcom. In A. Tokárová (Ed). Sociálna práca. Prešov: Akcent. ISBN 80-968367-5- <br> 7. <br> Dorotíková, S. a kol. (2003). Profesní etika učitelství. Praha: PedF UK, 2003.<br> Gluchman, V. (2005): Hodnota ľudskej dôstojnosti a jej miesto v etike sociálnych dôsledkov. In: O. Sisáková (Eds.): <br> Filozofia – Veda – Hodnoty II., Prešov: FFPU, s. 79-96. <br> Gluchman, V. (2008): Etika a reflexie morálky. Prešov: FF PU. ISBN 978-80-8068-714-4. <br> Guggenbühl-Craig, A. (2007). Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Přel. P. Patočka. 1. vydání. Praha: Portál. <br> ISBN 978- 80-7367-302-4.<br> Jankovský, J. Etika pro pomáhající profese. 1. vydání. Nakladatelství TRITON, 2003. ISBN 80-7254-329-6 <br> Janotová, H. a kol. (2005). Profesní etika. Eurolex Bohemia, Praha. <br> Kopřiva, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a <br> zdravotnické profese. Praha: Portál. <br> Mráz, M. (2001). Etika. Základné a špeciálne problémy. Trnava: Trnavská univerzita. <br> Schmidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál. <br> Timulák, L. (2005). Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha: Portál, 2005, s. 133-148 <br> Úlehla, I. (2005). Umění pomáhat. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-<br> 86429- 36-9. <br> Vacek, P., Švarcová, E. (2005). Profesní etika pedagogů a mravní výchova žáků. Gaudeamus, Hradec Králové. <br> Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění účinném od 1. ledna <br> 2015.<br> <br> Výuka v ZS 2020/21 bude až do odvolání probíhat on-line na platformě MS Teams. Více informací včetně návodů na instalaci MS Teams naleznete na https://www.ff.cuni.cz/knihovna/sluzby/podpora-e-learningu/ms-teams/ Abyste se mohli k on-line výuce bez problémů připojit, potřebujete funkční PC, notebook, tablet nebo mobilní telefon s dobrým připojením k internetu, ideálně s kamerou a funkčním mikrofonem, kamera však není nezbytná. MS Teams fungují v systémech Microsoft i Apple. Používáme instalace MS Teams FF UK, do kterých se ideálně přihlašujte Vaším fakultním e-mailem. On-line přednášky budou probíhat dle rozvrhu na tomto odkazu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a5dcd7fc113484be6af0fdd6e61588052%40thread.tacv2/Profesn%25C3%25AD%2520etika?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917 |