PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika - APE516050
Anglický název: Didactics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (24.10.2019)
Cíl předmětu:
Studijní předmět má cíl uvést studenty do problematiky didaktického myšlení a didaktických dovedností, podstatných pro práci s klienty pomáhajících profesí. Je zaměřen na to, aby studenti pochopili vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení klienta a na základě tohoto porozumění formovali své kompetence vztahující se vzdělávání a výuce. Těžištěm tohoto předmětu je tedy porozumění základním aspektům výuky v podstatných
souvislostech cílů – vzdělávacích obsahů – zprostředkování učiva a sociálních vztahů. Předmět vytváří podmínky pro zformování komplexu základních dovedností vytvářet výukové plány, výuku realizovat a hodnotit. Pozornost je věnována i formování reflektivních schopností vztahujících se k těmto činnostem.

Osnova předmětu:
1. Základní východiska didaktického myšlení a jednání ve výuce. Transmise, transakce a transformace jako základní přístupy ke kurikulu a vzdělávacím procesům ve výuce.
2. Vyučovací modely: 1) modely vyučování zvýrazňující sociální dimenzi (kooperativní učení, skupinová investigace), 2) modely vyučování zvýrazňující informační dimenzi (induktivní myšlení, učení pojmům, nápomoc paměti, vědecké zkoumání, synektika),
3) modely zvýrazňující osobnostní dimenzi (individuální perspektiva,
osobní uvědomění a odpovědnost za vlastní životní dráhu, 4) modely zvýrazňující modifikaci v chování v odezvě na informaci o úspěchu v úkolu.
3. Kurikulum a jeho proměny v současnosti. Výukové programy ve školním prostředí a jejich sociálně pedagogická dimenze.
4. Klíčové didaktické kompetence sociálního pedagoga. Dovednosti vyučujícího, příp. lektora (práce s cílem, vzdělávacím obsahem, organizačně-metodické činnosti, hodnocení výuky), dovednosti pro spolupráci ve školní komunitě (rodiče, kolegové, vedení školy, specialisté aj.)
5. Rozvoj tvořivých schopností pedagoga i klienta jako specifické didaktické téma současnosti.
6. Akční výzkum jako nástroj vědění a jednání sociálního pedagoga.

Povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK