PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova, vzdělávání a diverzita - APD519021
Anglický název: Education, training and diversity
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (22.02.2022)
Předmět poskytuje znalostní bázi o druzích a typologiích vzdělávací diverzity, se kterou se frekventanti mohou setkat ve výchovných a vzdělávacích situacích. Daný modul směřuje i k postojovému nastavení frekventantů. Toto postojové nastavení tvoří základ rozličných přístupů k rozmanitosti ve vzdělávání a zároveň klade základy jejich systematického používání -multikulturalismus, interkulturalismus, transkulturalismus, či novější přístupy jako "kulturně citlivé vyučování" (Gay 2013). Frekventanti si tak budou moci budovat takové postojové nastavení, jaké je blízké jejich vnímání diverzity.

Hlavní cíl: Základním cílem je pochopení vzdělávací diverzity v její komplexnosti a multifaktorovosti, efektivní reflexe projevů diverzity a také utváření pozitivních postojů studentů k vulnerabilním skupinám a porozumění kulturně – sociálnímu kontextu vzdělávací diverzity.

Specifické cíle: Specifické cíle směřují k dosažení hlavního cíle v konkrétních oblastech vzdělávací diverzity - v otázkách dosahování rovnosti před vzděláním, aniž by byla limitována faktory socioekonomické, etnické, kulturní, náboženské, genderové či jazykové rozmanitosti, resp. specifickými individuálními rozdíly mezi žáky.

Literatura
Preissová Krejčí, A., Máčalová, J. 2014. Limity českého pojetí multikulturní výchovy. Sociální pedagogika / Social Education, 2 (2): 62-72.

Kolektiv autorů. 2019. Standardy inkluzivního vzdělávání. Ostrava 2019. Ostrava: MO.

Obrovská, J. 2016. Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě. Sociologický časopis, 52 (1): 53-78.

Smetáčková, I. (ed.). 2006. Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o. p. s.

Fořtová, K. 2013. Jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Hlavní město Praha.

Radostný, L. a kol. 2011. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: META o.s.


Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV.

https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Zapracované změny oproti pilotní verzi jsou promítnuty v rozšířené podobě sylabu.



Téma 1: Diverzita jako klíčový prvek kultury a pedagogické přístupy k ní

Téma 2: Diverzita jako výsledek sociální diferenciace a stratifikace

Téma 3: Speciální a individuální potřeby jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity

Téma 4: Diverzita jako odraz etnické a kulturní plurality

Téma 5: Rasa jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity?

Téma 6: Gender jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity

Téma 7: Jazyková odlišnost jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity

Téma 8: Diverzita pocházejíci z náboženské plurality

Výstupy absolventů:

Vědomosti: Orientovat se v konceptech multikulturní vzdělávání - inkluzivní vzdělávání - kulturně citlivé vyučování; Znát sociální stratifikaci ve školní třídě, její vliv na školní učení a chování a efektivní přístup učitelů; Orientovat se v problémech náboženské diverzity a symboliky na školách; Znát povahu etnické diverzity v českém školním prostředí, její peer charakteristik a charakteristik selekce ve školní třídě; Znát faktory tvorby rasových předsudků a příklady rasové diverzity na českých školách; Vnímat genderovou podmíněnost vzdělávacích výsledků a vzdělávaní na českých školách; Orientovat se v druzích speciálních a individuálních potřeb, znát status žáka se speciální potřebou v školní třídě a optimální přístupy učitele k žákům s vybranými speciálními potřebami; Znát rozsah jazykové diverzity v českých školách, specifika jazykové školní socializace, orientovat se v míře jazykových kompetencí cizinců.

Dovednosti: Uplatnění "rovnostářské gramotnosti" (equity literacy), jejímž prostřednictvím pedagog posuzuje každé své rozhodnutí a volí vhodný pedagogický přístup na základě optiky rovnosti; Citlivost na existující podoby diverzity ve školním prostředí; Schopnost reflektovat sociální, etnické, kulturní, náboženské, genderové, individuální a jazykové diference v konkrétní školní třídě; Způsobilost volit a uplatňovat inkluzivní pedagogické praktiky; Adekvátně situačně rozhodovat.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK