PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie pedagogiky I - APD519017
Anglický název: Methodology of pedagogical research I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 65 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
Cíl předmětu:
Studenti si osvojí základní metody výzkumu v pedagogice a budou schopni samostatně připravit návrh výzkumného
projektu.

Anotace studijního předmětu:
- Výzkum ve společenských vědách. Principy vědeckého poznání. Metodologické problémy pedagogického
výzkumu.
- Hlavní znaky kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Smíšený výzkum.
- Projekt kvantitativního výzkumu a jeho hlavní fáze. Formulace hypotéz. Kritéria kvality kvantitativního
výzkumu.
- Projekt kvalitativního výzkumu. Kritéria kvality kvalitativního výzkumu.
- Etické otázky pedagogického výzkumu.
- Metody sběru dat v pedagogickém výzkumu
- Zpracování, vyhodnocení a interpretace dat v pedagogickém výzkumu.

Požadavky:
Písemný test zjišťující orientaci v uvedených tématech.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

Literatura základní:
Borg, W.R., & Gall, M.D. (1989). Educational research. London, Longman.
Bryman, A. (1988). Quality and quantity in social research. London: Routledge.
Bryman, A. (2001). Social research methods. Oxford: Oxford University Press.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido,
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Pelikán, J. (2006). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
Průcha, J. (1995). Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Literatura doporučená:
Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod zpracování dat. 4. vyd. Praha: Portál.
Chráska, M. (1999). Didaktické testy. Brno: Paido.
Chráska, M. (1998). Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Pedagogická fakulta UP.
Maňák, J. et al. (1994). Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU.
Skutil, M. et al. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
Škaloudová, A. (1998). Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK