PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje - APD519009
Anglický název: Pedagogy of personal and social development
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 65 / 45 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. Jiří Kropáč, LL.M., Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jiří Kropáč, LL.M., Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (03.06.2019)
Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Studenti budou mít přehled o teoriích i praxi osobnostně sociálního rozvoje jako obsahu školní i mimoškolní
výchovy.
Budou se orientovat ve struktuře základních jevů/pojmů s touto tématikou spjatých a budou s to aplikovat ji na
základě
různých zkušeností (minulých, s předmětem paralelně nabývaných, příp. získávaných i přímo v předmětu). Budou
se
orientovat též ve specifice dalších pedagogických systémů orientovaných na problematiku osobnostně sociálního
rozvoje.
Osnova předmětu:
Mezioborové pojetí osobnostního, sociálního a morálního rozvoje (teorií psychologie, kognitivní neurovědy,
sociologie
atd.). Typy a funkce osobnostně sociálního rozvoje. Osobnostní a sociální rozvoje jako téma sociálně
pedagogické.
Konkrétní teoretická pedagogická východiska školního pojetí os. soc. rozvoje. Teorie s vlivem na edukaci v oblasti
osobnostních a sociálních dovedností. Školní forma osobnostně sociálního rozvoje osobnostní
a sociální výchova.
Behaviorální pojetí edukace na tomto poli. Cíle, principy, témata, metody a formy osobnostní a sociální výchovy.
Strukturované pedagogické systémy zabývající se osobnostně sociálním rozvojem (dramatická výchova, sociální
výcvik,
globální výchova, zážitková pedagogika a další).

Atestace: zkouška.

Pokud nebude získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět, je možné v dalším šk. roce požádat o opakovaný zápis předmětu.

Studijní literatura
Základní:
Valenta, J. (2006) Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.
Valenta, J. (2013) Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.
Valenta, J. (2017) Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova. Podkladová studie k revizi rámcových
vzdělávacích
programů. Praha: NUV. Dostupný na: http://www.nuv.cz/file/3249/
Doporučená:

Betrand, Y. (1998) Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Ding, S. & Littelton, K. (2005) Children's Personal and Social Development. Hoboken: Wiley-Blackwell.
Kasíková, H. (1997) Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Portál.
Kolařík, M. (2011) Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada Publishing.
69
Komárková, R., Slaměník, I. &, Výrost, J. (Eds) (2001) Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický
výcvik. Praha: Grada Publishing.
Lazarová, M. & Nehyba, J. (eds.) (2013) Krajinou zkušenostně reflektivního učení. Brno: MUNIPRESS.
Machková, E. (2004) Jak se učí dramatická výchova. Praha: DAMU.
McLaughlin, C. &, Alexander, E. (2005) Reframing personal, social and emotional education: Relationships,
agency and dialogue. London: NAPCE for the National Children's Bureau.
McLaughlin C. & Byers, R. (2001) Personal and social development for all. London: David Fulton, Publisher.
Pelikán, J. (2002) Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum.
Pike, G. & Selby, D. (1994) Globální výchova. Praha: Grada.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2016) Praha: MŠMT.
Valenta, J. (1999) Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik–srovnání systémů. Praha: ISV.
Valenta, J. (2014) Edukační teorie a (tzv.) praktické obory zabývající se osobnostním a sociálním rozvojem. In
Jedlička,
R. (Ed.) Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum, s. 156-187.
Valenta, J. (2008) Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK