PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filosofie výchovy II - APD519006
Anglický název: Philosophy of Education II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty pedagogiky s významnými představiteli zejména<br>
české filosofie výchovy 19. a 20. století, kteří měli vliv na podobu systému<br>
středoškolského a vysokoškolského vzdělávání, nebo kteří důrazem na vychovatelské<br>
motivy v jejich myšlení výrazně zasáhli do společenského života a české kultury. Studenti<br>
by po absolvování předmětu měli být schopni orientovat se v české tradici filosofie<br>
výchovy a rozumět jejímu místu v dějinách české pedagogiky. Okrajově se předmět<br>
dotýká i situace ve francouzské filosofii výchovy a otázky významu této disciplíny pro<br>
pedagogiku.<br>
Osnova:<br>
1. T. G. Masaryk jako filosof a inspirátor pedagogického myšlení (Ideály<br>
humanitní, přednášky o výchově pro učitele)<br>
2. František Drtina a jeho reflexe francouzského školství jako inspirace pro novou<br>
výchovu<br>
3. Pozitivistická iniciativa O. Kádnera<br>
4. Hessenova filosoficko kritická analýza meziválečných škol v evropském<br>
kontextu<br>
5. J. Hendrich a jeho reflexe filosofie výchovy jako nového oboru<br>
6. J. Patočka a jeho přednášky o filosofii výchovy<br>
7. Undergroundové iniciativy v oblasti filosofie výchovy (R. Palouš, křesťanská<br>
pedagogika)<br>
8. J. Pešková a její koncept humanitních věd a výchovy; filosofie pro nefilosofy<br>
9. Filosofické reflexe soudobých snah o reformu (nejen) české školy<br>
10. Soudobá témata a osobnosti filosofie výchovy (Kambouchner, Meirieu, Fabre,<br>
Steiner)<br>
48<br>
Studijní literatura<br>
Základní literatura<br>
Hessen, S. Filosofické základy pedagogiky. Praha: Čs. grafická unie 1936.<br>
Hendrich, J. Filosofické proudy v současné pedagogice. Praha: Dědictví Komenského<br>
1926.<br>
Doporučená literatura<br>
Drtina, F. (1905). Dějiny paedagogiky se zvláštním zřetelem k povšechnému kulturnímu a<br>
filosofickému vývoji. Praha: Svépomoc.<br>
Fabre, M. (1994). Penser la formation. Paris: PUF.<br>
Kádner, O. (1925). Základy obecné pedagogiky I-III. Praha: Česká grafická unie. (III. díl:<br>
1926).<br>
Kambouchner, D. (2013). Lécole, question philosophique. Paris: Fayard.<br>
Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha:<br>
Academia.<br>
Liessmann, K. P. (2016). Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Praha: Academia.<br>
Masaryk, T. G. (1968). Ideály humanitní. Praha: Melantrich.<br>
Meirieu, P. (1999). Le choix d’éduquer. Paris: ESF.<br>
Michálek, J. (1996). Topologie výchovy. Praha: OIKOYMENH.<br>
Palouš, R. (1991). Čas výchovy. Praha: SPN<br>
Palouš, R. (1991). K filosofii výchovy. Praha: SPN.<br>
Palouš, R. (2009). Paradoxy výchovy. Praha: Karolinum.<br>
Palouš, R. (2008). Heretická škola. Praha: OIKOYMENH.<br>
Patočka, J., Palouš, R. (1990). Osobnost a komunikace: Příspěvky k filosofii výchovy. Studia<br>
paedagogica 5. Praha: PedF UK.<br>
Patočka, J. (1996). Filosofie výchovy. In Sebrané spisy I. Péče o duši I. Praha:<br>
OIKOYMENH.<br>
Patočka, J. (2004). Myšlenka vzdělanosti a její dnešní aktuálnost. In Sebrané spisy IV.<br>
Umění a čas I. Praha: OIKOYMENH.<br>
Pešková, J., Schücková, L. (1991). Já, člověk: Jak dělat vědu o člověku dnes a zítra.<br>
Praha: SPN.<br>
Skalková, J. (1992). K soudobým proudům pedagogického myšlení: Tradice<br>
hermeneutické pedagogiky a její vývoj v druhé polovině 20. století. Praha: PÚ JAK<br>
ČSAV.<br>

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK