PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Školní didaktika - APD519004
Anglický název: School didactics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 45 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
Cílem studijního předmětu je uvést studenty do problematiky didaktického myšlení a didaktických dovedností orientovaných ke školnímu prostředí. Je zaměřen na to, aby studenti pochopili vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení a na základě tohoto porozumění formovali své kompetence vztahující se vzdělávání a výuce ve školních podmínkách. Těžištěm tohoto předmětu je tedy porozumění základním aspektům výuky v podstatných souvislostech cílů – vzdělávacích obsahů – zprostředkování učiva a sociálních vztahů. Předmět formuje komplex základních dovedností k vytváření výukových plánů, pro realizaci výuky a její hodnocení. Pozornost je věnována i formování reflektivních schopností vztahujících se k těmto činnostem.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (05.12.2022)

Vytvoření modelové přípravy a její obhajoba v rámci ústní zkoušky.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)

Základní literatura:
- PASCH, M. a kol. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
- PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
- FLETCHER-WOOD, H. (2021). Responsivní výuka. Praha: Universum.
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.


Další doporučená literatura:
- BELZ, H., SIEGRIS, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
- CANGELOSI, J.S. (1998). Strategie řízení třídy. Praha. Portál.
- ČAPEK, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada.
- JEDLIČKA, R., KOŤA, J. & SLAVÍK, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada.
- KALHOUS, Z., OBST, O. et al. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
- KASÍKOVÁ, H. (2010). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
- KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.
- KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Praha: Portál.
- KYRIACOU, CH. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
- MAŇÁK, J. (2003). Nárys didaktiky. Brno: MU.
- MAŇÁK, J., KNECHT, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido
- Rámcové vzdělávací programy (v aktuálním znění).
- SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
- SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. & KNECHT, P. (2017). Transdisciplinární didaktika. Brno: MU.
- SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MÜLLRTOVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. (2020). Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň ZČU.
- STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
- Strategie 2030+
- STROUHAL, M. ed. (2017). Učit se být učitelem. Praha: Karolinum.
- TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
Základní témata navazují na témata obecné didaktiky.
1. Základní východiska didaktického myšlení a jednání ve výuce. Transmise, transakce a transformace jako základní přístupy ke kurikulu a vzdělávacím procesům ve výuce.
2. Vyučovací modely, plánování a příprava na výuku, didaktické zásady
3. Kurikulum a jeho proměny v současnosti. Výukové programy ve školním prostředí.
4. Klíčové kompetence a dovednosti učitele.
5. Rozvoj tvořivých schopností pedagoga i žáků a studentů jako specifické didaktické téma současnosti.
6. Dovednosti pro spolupráci ve školní komunitě (rodiče, kolegové, vedení školy, specialisté aj.)
7. Vytváření výukových lekcí zaměřených na aktivizační metody a formy.
8. Hodnocení ve vzdělávání se zaměřením na formativní hodnocení
9. Materiální didaktické prostředky a možnosti jejich využití ve vzdělávání
10. Aktuální problémy školní didaktiky
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK