PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specifické poradenské problémy - APD510011
Anglický název: Specific Counselling Problems
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Kristýna Krejčová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Kristýna Krejčová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (08.09.2014)
ANOTACE

Cílem předmětu je seznámit studenty s odbornými poznatky z oblasti výchovného poradenství, které mají přímou souvislost s pedagogickou praxí. Studenti získají vhled do nejčastějších specifických problémů dětí a mladistvých, se kterými se mohou setkat na základních a středních školách.

OSNOVA PŘEDMĚTU (OKRUHY KE ZKOUŠCE)

1. Specifické poruchy učení, diagnostika a způsoby nápravy.
2. Syndrom ADHD, ADD, diagnostika, výchovná doporučení.
3. Mentální retardace a lehký intelektový podprůměr, otázky integrace a podpůrných výchovných opatření.
4. Emoční poruchy u dětí školního věku.
5. Psychosomatické poruchy u dětí školního věku.
6. Poruchy chování, porušování sociálních norem, diagnostika, systém péče o děti s poruchami chování, možnosti prevence.
7. Rodinné poradenství, partnerství, výchova ke zdraví.
8. Agresivita a šikana na ZŠ a SŠ, diagnostika. Minimální preventivní program.
9. Problematika závislosti na drogách, alkoholu, hazardní hře a virtuální realitě u dětí školního věku.
10. Děti ohrožené prostředím - syndrom CAN, diagnostika, preventivní a výchovná opatření.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (08.09.2014)

DOPORUČENÁ LITERATURA

 

Dunovský, J; Dytrych, Z; Matějček, Z. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.  Praha: Grada, 1995.

Field, E. M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti rodiče i učitele. Praha: Ikar, 2009.

Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003.

Gjuričová, Š., Kubička, J. Rodinná terapie. Systemické a narativní přístupy. Praha: Grada, 2003.

Hrabal, V.: Pedagogicko psychologická diagnostika. Praha, SPN 1982.

Kolář, M. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2005.

Kolář M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.

Kraus, B., Poláčková, V.: Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno, Paido 2001.

Langmeier, J., Balcar, K. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000.

Matějček, Z. - cokoli z jeho rozsáhlého díla

Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.

Matoušek, O. Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha. Portál, 1996.

Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 1997.

Miovský, M. a kol. Návrh doporučené struktury MPP prevence rizikového chování pro ZŠ. Praha: Klinika adiktologie 1.LF KU, 2012.

Možný, I. Sociologie rodiny. Praha: Slon, 1999.

Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.

Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., Lečbych, M. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014

Říčan, P., Krejčířová a kol. Dětská klinická psychologie. 4. přepracované vydání. Praha: Grada, 2006.

Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995.

Satirová, V. Společná terapie rodiny. Praha: Portál, 2007.

Selikowitz, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005.

Sobotková, Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2007.

Švarcová, I. Mentální retardace. 3. přepracované vydání. Praha: Portál, 2006.

Thorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.

Tress, W., Krusse,J., Ott, J. Základní psychosomatická péče. Praha: Portál 2007.

Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum 2001.

Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum 2005.

Vágnerová, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum 2002.

Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 1999.

Vaníčková, E., Hadj-Moussová, Z., Provazníková, H.: Násilí v rodině. Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha, Karolinum 1995.

Vojtová, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2004.

Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.

Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.

 

+ nastudovat související zákony a vyhlášky!!!

·       Vyhláška 72/2005 (v platném znění) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (včetně příloh - činnosti PPP, SPC, výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga)

•        Vyhláška 73/2005 (v platném znění) o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných

•        Zákon 561/2004 (Školský zákon) ve znění pozdějších předpisů - související paragrafy

•        Zákon č. 333/2012 Sb. kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

•        (Zákon č. 401/2012 Sb. kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů)

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK