PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie výchovy - APD300018
Anglický název: Theory of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:3/0, --- [HT]
letní s.:3/0, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PhDr. Jiří Pelikán, CSc.
Patří mezi: PVP Individuální studijní povinnosti
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Markéta Dvořáková, Ph.D. (02.03.2004)
Osobnost a její výchova. Genetická a sociální podmíněnost formování osobnosti. Utváření osobnosti v prenatálním a ranném věku. Různé koncepce osobnosti a její výchovy. Proces utváření osobnosti. Důsledky pro výchovu. Situace jako pedagogický problém. Sociologické a psychologické aspekty výchovy. Prožitková, citová a kognitivní stránka výchovného procesu. Pedagogická interakce. Význam empatie pro pedagogickou komunikaci. Roviny pedagogického působení.Preferenční postoje učitele k žákům.Kauzální atribuce a autoatribuce. Pedagogická práce se sociální skupinou. Bipolární a substancionální model pedagogické interakce. Socializace a individualizace. Vliv sociální skupiny na utváření osobnosti jejích členů. Hledání optimálního modelu pedagogicky účinného působení na rozvoj osobnosti prostřednictvím sociální skupiny. IRIO skupiny (integrované, respektující individualitu osobnosti) jako nový model výchovné skupiny. Sebereflexe, sebepoznání, sebehodnocení a sebevýchova. Rozhodovací proces jako prostředek výchovy ke svobodě a zodpovědnosti. Výchova k utváření pozitivní životní pozice. Výchova k prosociálnímu jednání a chování. Provázející výchova.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK