PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Etika pro pedagogy II - APD190033
Anglický název: Ethics for Educators II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 1/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neomezen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Mgr. Markéta Pelzová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Markéta Pelzová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: STROM3BF (19.02.2022)
Kurz je zaměřen na problematiku praxe morálně výchovného působení. Důraz je kladen na<br>
společenský kontext, a tudíž i otázky, které vyplývají z aktuálního výzkumného šetření<br>
zacíleného na otázky morálního myšlení a jednání. Morální výchovu a vzdělávání lze<br>
chápat nejen z hlediska etických teorií, výchovných strategií či vývojové psychologie, ale<br>
též s ohledem na podmínky a specifika konkrétního prostředí, v jehož rámci se výchova a<br>
vzdělávání odehrává. Tyto podmínky jsou určovány rodinnou výchovou, hodnotovým<br>
systémem společnosti, způsoby komunikace, mediální distribucí vybraných názorů a vzorů,<br>
technologickým pokrokem, citovými předpoklady jedince a v neposlední řadě také<br>
způsobem, jímž se učitel staví k morálním obsahům učiva v procesu vzdělávání. Na tyto<br>
podmínky bude v kurzu brán zřetel.<br>
Zvláštní pozornost je věnována otázce, jakými metodami lze rozvíjet morální vědomí<br>
dítěte. Předmět se dotýká i analýzy pokusů o etickou výchovu v Čechách a na Slovensku<br>
po r. 1989. Za základ seminární práce a diskusí poslouží příklady etických dilemat v<br>
učitelské profesi a v provozu školy, jakož i etických dilemat mezi rodinou a školou.<br>
<br>
Studijní literatura:<br>
<br>
Heidbrink, H. (1997) Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.<br>
Kohlberg, L. & Hersh, R. (1997) Moral development: A Review of the Theory. Theory into practice. 16(2). 53-59.<br>
Langmeier, J. & Krejčířová, D. (2006) Vývojová psychologie. 2. Praha: Grada.<br>
Piaget, J. & Inhelder, B. (1997) Psychologie dítěte. Praha: Portál.<br>
Vacek, P. (2012) Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus.<br>
Vacek, P. (2010) Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus.<br>

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK