PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje - APD190028
Anglický název: Pedagogy of Personal and Social Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 65 / 50 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. Jiří Kropáč, LL.M., Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jiří Kropáč, LL.M., Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (17.05.2019)
Cíl předmětu:
Studenti mají základní přehled o problematice osobnostně orientované školní výchovy a rozvíjení životních
dovedností v
rámci školního vzdělávání v ČR, dokáží popsat systematicky a přehledně strukturu osobnostní a sociální výchovy
jako v
kurikulu zakotvené formy osobnostně sociálního rozvoje, charakterizují v ČR dostupné pedagogické systémy
orientované
na problematiku osobnostně sociálního rozvoje klientů škol i dalšího vzdělávání.
Osnova předmětu:
Životní (interakční, vztahové atd.) situace a k nim potřebné dovednosti; osobnostní a sociální rozvoj jako edukační
téma
obecně; typy osobnostně sociálního rozvoje; osobnostní a sociální výchova jako průřezové téma RVP ZV a RVP G;
teoretické konstrukty vztažné specificky k osobnostní a sociální výchově; kurikulum osobnostní a sociální výchovy a
prostředky její realizace; činnostní pojetí edukace na poli životních dovedností; strukturované pedagogické
systémy zabývající se osobnostně sociálním rozvojem (dramatická výchova, sociální výcvik, globální výchova,
zážitková pedagogika a další).

Studijní literatura:

Povinná:
Valenta, J. (2006) Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.
Valenta, J. (2013) Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.
Valenta, J. (2017) Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova. Podkladová studie k revizi rámcových
vzdělávacích
programů. Praha: NUV. Dostupný na: http://www.nuv.cz/file/3249/

Doporučená:
Betrand, Y. (1998) Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Ding, S. & Littelton, K. (2005) Children's Personal and Social Development. Hoboken: Wiley-Blackwell.
Goleman, D. (1997) Emoční inteligence. Praha: Columbus.
Hermochová, S. (2006) Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS.
Karnsová, M. (1995) Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
Kolařík, M. (2011) Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada Publishing.
Machková, E. (2004) Jak se učí dramatická výchova. Praha: DAMU.
McLaughlin & C., Byers, R. (2001) Personal and social development for all. London: David Fulton, Publisher.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2016) Praha: MŠMT.
Valenta, J. (1999) Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik – srovnání systémů. Praha: ISV.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK