PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie II - APD190024
Anglický název: Developmental Psychology II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Předmět je zaměřen na charakteristiku jednotlivých stadií psychického, sociálního i
fyzického vývoje. Sleduje vývojově podstatné sociální vztahy. Mapuje jednotlivé vývojové
fáze s ohledem na výchovné a vzdělávací souvislosti.Hlavní zaměření předmětu v následujících vývojových etapách je na charakteristiku vnímání, učení, myšlení, motorického vývoje, řeči, socializace.

The course is focused on characteristics of individual stages of mental, social and physical development. It follows the developmentally important social relations.<br>
The main focus of the course in the following developmental stages is on the characteristics<br>
perception, learning, thinking, movement development, speech, socialization.<br>

SYLABUS
Prenatální období.
Novorozenecké období – vnímání novorozence, schopnost učení, adaptační reflexy.
Kojenecké období.
Batolecí období.
Předškolní věk.
Vstup dítěte do školy – parametry školní zralosti a připravenosti.
Školní období.

V dalších vývojových etapách je předmět zaměřen na somatické, osobnostní změny,
morální či emoční charakteristiky, hodnoty, krize, hlavní vývojové úkoly:
Dospívání.
Raná, střední a starší dospělost.
Stárnutí a stáří.

Studijní literatura:

Základní literatura
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.

Další studijní literatura:
Atkinson, R. (2012). Psychologie. Praha: Portál.<br>
Erikson, E. H. (1996). Osm věků člověka. Praha: Propsy.<br>
Farková, M. (2009). Dospělost a její variabilita. Praha: Grada.<br>
Gruss, P. (2009). Perspektivy stárnutí (z pohledu psychologie celoživotního vývoje). Praha: Portál.<br>
Koluchová, J. (1987). Diagnostika a reparabilita psychické deprivace. Praha: SPN.<br>
Langmeier, J., Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum.<br>
Macek, P. (1999). Adolescence. (psychologické a sociální charakteristiky dospívajících). Praha: Portál.<br>
Matějček, Z. (2007). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.<br>
Piaget, J. (1999). Psychologie inteligence. Praha: Portál.<br>
Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál.<br>
Říčan, P., Krejčířová, D. (2009). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada.<br>

Je umožněno plnění kurz v dalším úseku studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK