PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy metodologie pro pedagogy - APD190022
Anglický název: Fundamentals of Methodology for Teachers
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
ZÁKLADY METODOLOGIE PRO PEDAGOGY

CÍLE KURZU
V tomto kurzu si studující osvojí základní metodologické znalosti a postupy v pedagogickém výzkumu a budou schopni připravit návrh vlastního výzkumného pedagogického projektu.

ANOTACE
1. TÉMA: Výzkum v sociálních vědách, specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
• principy vědeckého výzkumu
• věda, výzkum, vědecká teorie
• možnosti a omezení vědeckého poznání
• metodologie vědy
• výzkumný proces
• pedagogický výzkum a jeho specifika

2. TÉMA: Metodologické debaty a etická dilemata v pedagogickém výzkumu
• validita
• reliabilita
• praktičnost
• subjektivita vs. objektivita
• měřitelnost
• informovaný souhlas
• důvěrnost, anonymita, emoční bezpečí participantů
• motivace participantů k výzkumu

3. TÉMA: Kvalitativní, kvantitativní a smíšené (kombinovaný) výzkumné designy
• kvalitativní výzkum: základní principy
• kvantitativní výzkum: základní principy
• smíšený výzkum: základní principy
• výhody a limity výzkumných designů

4. TÉMA: Metody sběru dat v pedagogickém výzkumu
• pozorování
• rozhovor
• focus group
• dotazník
• didaktický test
• sociometrie
• obsahová analýza
• experiment

5. TÉMA: Metoda pozorování v pedagogickém výzkumu
• typy pozorování
• zajištění kvality pozorování
• techniky standardizovaného pozorování

6. TÉMA: Dotazník v pedagogickém výzkumu
• druhy položek v dotazníku
• vlastnosti dobrého dotazníku
• konstrukce dotazníku
• realizace dotazníkového šetření
• analýza dat z dotazníku

7. TÉMA: Rozhovor v pedagogickém výzkumu
• Strukturovaný, polo-strukturovaný a nestrukturovaný rozhovor
• rozhovor pomocí návodu
• neformální rozhovor
• narativní a fenomenologický rozhovor
• skupinový rozhovor

8. TÉMA: Návrh výzkumného projektu
• výzkumný projekt
• výzkumný problém
• rešerše literatury
• příprava výzkumných metod
• sběr a zpracování dat
• analýza a interpretace dat
• prezentace výsledků

9. TÉMA: Kvantitativní výzkumný projekt
• stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu
• formulace hypotéz
• chyby při formulaci hypotéz
• testování hypotéz
• výzkumné metody
• výzkumný vzorek
• etické aspekty
• kritéria kvality kvantitativního výzkumu
• sběr, zpracování a vyhodnocení dat
• výsledky výzkumu

10. TÉMA: Kvalitativní výzkumný projekt
• stanovení výzkumného problému, konceptuální rámec
• výzkumný účel a cíl
• výzkumné otázky
• výzkumné metody
• výběr vzorku
• validita výzkumu
• etické aspekty
• kritéria kvality kvalitativního výzkumu
• Základní designy kvalitativního výzkumu (případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie, biografický výzkum, atd.
• sběr, zpracování a vyhodnocení dat
• výsledky výzkumu

LITERATURA ZÁKLADNÍ
Ferjenčík, J.: Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.
Skutil, M. a kol.: Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.
Švaříček, R., Šeďová, K. a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007.

LITERATURA ROZŠÍŘENÁ
Creswell, J.W. Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage: London, 2014.
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1999.
Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál, 2008.
Chráska, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1998.
Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.
Maňák, J., Švec, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu : pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido, 2004.
Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2006.
Průcha, J. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995.
Řiháček, T., Čermák, I., Hytych, R. a kol.: Kvalitativní analýza: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
Švec, V., Hrbáčková, K. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007.

POŽADAVKY KE ZKOUŠCE
• Písemný test zjišťující orientaci v uvedených tématech.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK