Obecná psychologie a psychologie osobnosti - APD124002
Anglický název: General Psychology and Psychology of Personality
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D.
Mgr. Natálie Šimčík
Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
Předmět je zaměřen na zvládnutí vybraných témat obecné psychologie a psychologie osobnosti. Pozornost je věnována zejména základním kognitivním, emočním a volním procesům vztahujícím se k výchovně-vzdělávacímu procesu. Cílem druhé části předmětu je vytvoření základního přehledu teorií osobnosti.
Osnova předmětu:
1. Předmět obecné psychologie, základní pojmy, etické problémy současné psychologie, metody získávání obecně psychologických poznatků, výzkum v psychologii.
2. Senzorické procesy, čití a vnímání.
3. Paměť a pozornost - paměťové procesy, druhy paměti, křivka učení, mnemotechniky, druhy pozornosti, vlastnosti pozornosti, vnitřní a vnější faktory pozornosti
4. Učení a inteligence - základní druhy učení, učení u zvířat, specificky lidské učení, klasické a operantní podmiňování. Vymezení inteligence, druhy inteligence, měření IQ.
5. Myšlení - druhy myšlení, myšlenkové operace a procesy, řešení problémů.
6. Motivace a emoce - instinkt, pud, potřeba, analýza potřeb, hierarchie potřeb, výkonová motivace, volní procesy, vymezení emocí, složky emocí, základní emoce.
7. Vymezení psychologie osobnosti, definice osobnosti, základní témata psychologie osobnosti - temperament, charakter, schopnosti a vlohy, rysy osobnosti, integrace osobnosti a vývoj osobnosti
8. Přínos klasické psychoanalýzy a analytické psychologie pro pojetí osobnosti - S. Freud, C. G. Jung
9. Přínos individuální psychologie a Ego-psychologie pro pojetí osobnosti - A. Adler, E. H Eriksson
10. Přínos neopsychoanalýzy a teorií interpersonální dynamiky pro pojetí osobnosti - K. Horneyová, E. Fromm, H. S. Sullivan
11. Přínos behavioristických teorií učení pro pojetí osobnosti - N. E. Miller, J. Dollard, B. F. Skinner
12. Problematika osobnosti v sociálně-kognitivních teoriích učení a v kognitivní teorii osobních konstruktů - A. Bandura, J. B. Rotter, G. Kelly
13. Fenomenologická a humanistická pojetí osobnosti - A. H. Maslow, C. R. Rogers, V. E. Frankl


Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (13.07.2023)
Podmínky zakončení předmětu

průběžné plnění zadaných úkolů

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (04.07.2023)
Literatura

Základní literatura:

  • Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  • Drapela, V. J. (2011). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.
  • Kern, H. et al. (2006). Přehled psychologie. Praha: Portál.
  • Plháková, A. (2007). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia
  • Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada.

Doporučená literatura:

  • Adler, A. (1999). Porozumění životu. Úvod do individuální psychologie. Praha: Aurora.
  • Blatný, M. et al. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  • Erikson, E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo.
  • Frankl, V. E. (1995). Vůle ke smyslu. Brno: Vesta.
  • Frankl, V. E. (1994). Člověk hledá smysl. Praha: Psychoanalytické nakl.
  • Frankl, V. E. (1995). Lékařská péče o duši. Brno: Cesta.
  • Freud, S. (1990). O člověku a kultuře. Praha: Odeon.
  • Freud, S. (1991-1994). Vybrané spisy I. - III. Praha: Avicenum.
  • Fromm, E. (1993). Strach ze svobody. Praha: Naše vojsko.
  • Fromm, E. (1996). Umění milovat. Praha: Nakl. J.Šimona.
  • Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení. Praha: Portál.
  • Horneyová, K. (2000). Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha: Triton Pragma.
  • Jung, C.G. (1992). Analytická psychologie, její teorie a praxe. Praha: Academia.
  • Jung, C.G. (1994). Duše moderního člověka. Brno: Atlantis.
  • Mikšík, O. (1999). Psychologické teorie osobnosti. Praha: Karolinum.
  • Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W.A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál.
  • Rogers, C.R. (1998). Způsob bytí. Praha: Portál.
  • Rogers, C.R. (1995). Ako byť sám sebou. Iris: Bratislava.
  • Říčan, P. (2005). Psychologie. Praha: Portál.
  • Stanovich, K. E. (2012). How to think straight about psychology. New York: Pearson.
  • Sternberg, R. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum.
  • Wilson, E. O. (1993). O lidské přirozenosti. Praha: LN.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (13.07.2023)
Studijní opory
https://kped.ff.cuni.cz/cs/studium/kombinovane-studium/studijni-opory/bc-pedagogika/ (hesla k souborům budou sdělena studentům kombinované formy studia)
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (13.07.2023)