|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiří Andrs (17.10.2022)
Kurz bude postupovat chronologicky, přičemž u jednotlivých témat budou vedle empirického výkladu představena také možná konceptuální uchopení. Výklad bude doplněn audiovizuálními i materiálními ukázkami (desky, kazety, tiskoviny). Přednáška je vhodná pro ty, kdo zpracovávají bakalářskou nebo diplomovou práci na toto téma. Vítaní jsou ale samozřejmě všichni zájemci.<br> Atestace: Kolokvium - aktivní účast v hodině a závěrečná společná rozprava Zápočet - představení knihy (v rámci výuky jako referát nebo písemně 3 NS) Zkouška - ústní zkouška (seznam literatury: 5 položek) Doporučená literatura ke zkoušce (5 titulů) - ALMER, Jiří, DIY or Die! Proměny českých a slovenských hardcore-punkových scén a fanzinů od 90. let 20. století do současnosti, Historická sociologie 2/2016. - ANDRS, Jiří, Koncerty Louise Armstronga v Praze v roce 1965 jako odrazový můstek švýcarského producenta Wernera Schmida, Acta Musei Nationalis Pragae – Historia, 3-4/2020. - ANDRS, Jiří PLAY/REC/REW: Kazetový samizdat, in DANIEL, Ondřej (ed.) Kultura svépomocí. Ekonomie a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu, Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta 2016. - BLAŽEK, Petr, LAUBE, Roman, POSPÍŠIL, Filip, Lennonova zeď v Praze. Neformální shromáždění mládeže na Kampě 1980–89, Praha: ÚSD AV ČR 2003. - BREN, Paulina, Looking West: Popular Culture and the Generation Gap in Communist Czechoslovakia, 1969–1989, in: Across the Atlantic Cultural Exchanges between Europe and the United States, Presses Interuniversitaires Européennes: 2000, str. 295-322. - DANIEL, Ondřej, Násilím proti „novému biedermeieru“. Subkultury a většinová společnost pozdního státního socialismu a postsocialismu, Příbram: Pistorius & Olšanská 2016. - DANIEL, Ondřej, MACHEK, Jakub, KAVKA, Tomáš, Populární kultura v českém prostoru, Praha: Karolinum 2013. - DIESTLER, Radek, Pro pár špinavejch zlaťáků, pro falešnou slávu. Proměny managementu české populární hudby ve druhé polovině 20. století, in M. VANĚK – L. KRÁTKÁ, Příběhy neobyčejných profesí. Česká společnost v období tzv. normalizace a transformace, Praha: Karolinum 2014, str. 273-317. - DORŮŽKA, Lubomír, Panoráma paměti, Praha: Torst 1997. - FERENC, Petr, Deset let v drážkách licenčních desek. Licenční politika československých hudebních vydavatelství 1965-1975, Acta Musei Nationalis Pragae – Historia, 3-4/2020. - FUCHS, Filip, Kytary a řev aneb co bylo za zdí, Brno: Papagájův Hlasatel 2002. - HAVLÍK, Adam, Loopholes in the Iron Curtain: Obtaining Western Music in State Socialist Czechoslovakia in the 1970s and 1980s, In: Mazierska, E., Győri, Z. (eds), Eastern European Popular Music in a Transnational Context, Palgrave Macmillan, 2019. - HEBDIGE, Dick, Subkultura a styl, Praha: Volvox Globator 2012. - HOUDA, Přemysl, Normalizační festival: socialistické paradoxy a postsocialistické korekce, Praha: Karolinum 2019. - CHADIMA, Mikoláš, Alternativa. Svědectví o českém rock’n’rollu 70. let (Od rekvalifikací k „nové vlně se starým obsahem“), Praha: Galén 2015. - CHADIMA, Mikoláš, Alternativa II. Od „Nové“ vlny se starým obsahem k Velké listopadové sametové restauraci, Praha: Galén 2018. - JIROUS, Ivan, Martin, Pravdivý příběh Plastic People, Praha: Torst, 2008. - JONSSONOVÁ, Pavla, Devět z české hudební alternativy osmdesátých let, Praha: Karolinum, 2019. - KLUSÁK, Pavel, Karel Gott. Československý příběh, Brno: Host 2021. - KNAPÍK, Jiří, FRANC, Martin a kol., Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967, Svazek I., Praha: Academia 2011. - KOURA, Petr, Swingaři a potápky v protektorátní noci. Česká swingová mládež a její hořkej svět, Praha: Academia 2016. - KOUŘIL, Vladimír, Jazzová sekce v čase a nečase. 1971 – 1987, Torst, Praha: 1999. - KUDRNA, Ladislav (ed.), Reflexe undergroundu, Praha: ÚSTR 2016. - LOMÍČEK, Jan, MICHELA, Miroslav, ŠIMA, Karel, Dělej něco!: České a slovenské fanziny a budování alternativních scén, Grada 2021. - MAZIERSKA, Ewa (ed.), Popular Music in Eastern Europe. Breaking the Cold War Paradigm, London: Palgrave Macmillan 2016. - MICHELA, Miroslav, ŠIMA, Karel, Fanzin jako historický prameň pre výskum súčasných dějin, Historický časopis 68, 4, str. 667-692. - NEDUHA, Jaroslav, Jeroným, Životaběh, Praha: Galén 2016. - OPEKAR, Aleš, VLČEK, Josef, Excentrici v přízemí, Praha: PANTON 1989. - OTÁHAL, Milan, VANĚK, Miroslav, Sto studentských revolucí, Praha: Lidové noviny 1999. - PETRÁŠ, Jiří – SVOBODA, Libor (eds.), Předjaří. Československo 1963-1967, Praha: ÚSTR 2016. - PICKHAN, Gertrud, – RITTER, Rüdiger (eds.), Jazz Behind the Iron Curtain, Frankfurt am Main: Peter Lang 2010. - POSPÍŠIL, Filip, BLAŽEK, Petr, „Vraťte nám vlasy!“ První máničky, vlasatci a hippies v komunistickém Československu. Studie a edice dokumentů, Praha: Academia 2010. - POSPÍŠIL, Ivo, Příliš pozdě zemřít mladý, Praha: BigBoss 2015. - RÁKOSNÍK, Jakub, SPURNÝ, Matěj, 1989: Krize a rozklad socialistické modernity, in RÁKOSNÍK, Jakub, SPURNÝ, Matěj, ŠTAIF, Jiří, Milníky moderních českých dějin: krize konsenzu a legitimity v letech 1848–1989, Praha: Argo 2018. - RANDÁK, Jan, KRŠKO, Jan, MAREŠ, Jan, POHUNEK, Jan ŠPRINGL, Jan, Český tramping v časech formování a rozmachu, Praha: Academia 2019. - RANDÁK, Jan, KRŠKO, Jan, MAREŠ, Jan, POHUNEK, Jan ŠPRINGL, Jan, Putování za obzor. Tramping v české společnosti 1918-1989, Praha: NLN 2020. - SCHORMOVÁ, Františka, Stalinův černý apoštol. Afroamerický zpěvák Paul Robeson v Československu, Soudobé dějiny 21/1, 2021, str. 183-213. - SPURNÝ, Matěj, Nehostinnost spočitatelného světa: proměna představ o domově jako jeden z kořenů krize technokratického socialismu, in SOMMER, Vítězslav a kol., řídit socialismus jako firmu. Technokratické vládnutí v Československu 1956-1989, Praha: ÚSD AV ČR 2019. - SMETANA, Vladimír, Hendrix, Od dospívání k dozpívání. Vzpomínky na život v českém undergroundu, Praha: Pulchra 2015. - SOMMER, Vítězslav, Cesta ze slepé uličky „třetího odboje“. Koncepty rezistence a studium socialistické diktatury v Československu, in Soudobé dějiny XIX/1, Ústav pro soudobé dějiny Akademie věd ČR, 2012, str. 9-36. - STÁREK, František, Na počátku bylo slovo... byli Hells Devils, in Paměť a dějiny. Revue pro studium totalitních režimů, 2011, č. 2, s. 17-27. - STÁREK, František, VALENTA, Martin, Podzemní symfonie Plastic People, Praha: Argo 2018. - ŠTĚPÁNEK, Ondřej, Transformace československého hudebního průmyslu na počátku 90. let 20. století, Acta Musei Nationalis Pragae – Historia, 3-4/2020. - THORNTON, Sarah, The Social Logic of Subcultural Capital, in: K. Gelder, S. Thonton (ed.), The Subcultures Reader, London and New York: Routdledge Press 1997. - VALENTA, Martin, Konečně Rockfest! Proměny mechanismů kontroly amatérské rockové hudby v 80. letech 20. století, in Securitas imperii 30 (01/2017). - VANĚK, Miroslav, Byl to jenom Rock’n’roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu, Praha: Academia 2010. - VANĚK, Miroslav, MÜCKE, Pavel, PELIKÁNOVÁ, Hana, Naslouchat hlasům paměti, Ústav pro soudobé dějiny Praha: AV ČR 2007. - VANĚK, Miroslav a kol.: Ostrůvky svobody, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR; Praha: Votobia 2002. - Vladimir 518 (ed.), KMENY 0. Městské subkultury a nezávislé společenské proudy před rokem 1989, Praha: Bigg Boss & Yinachi 2013. - Vladimir 518 (ed.), KMENY 90. Městské subkultury a nezávislé společenské proudy v letech 1989-2000, Praha: Bigg Boss & Yinachi 2016. - VODOCHODSKÝ, Ivan, Patriarchát na socialistický způsob: K genderovému řádu státního socialismu, Gender, rovné příležitosti, výzkum, 2/2007, str. 34-42. - VON ESCHEN, Penny, Satchmo Blows Up the World. Jazz Ambassadors Play the Cold War, Cambridge/London: Harvard University Press 2004. - YURCHAK, Alexei, Everything Was Forever, Until It Was No More: The Last Soviet Generation, Princeton University Press, 2005. (pozn. Česky jako: JURČAK, Alexej, Bylo to na věčné časy, dokud to neskončilo: Poslední sovětská generace, Praha: Karolinum 2018) - ZIMMERHAKLOVÁ, Hana, Nico, legenda hudebního undergroundu, v Brně a Praze, in Soudobé dějiny XVIII/3, Praha: Ústav pro soudobé dějiny Akademie věd ČR, 2011, str. 414-436. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiří Andrs (04.10.2022)
Sylabus: 1. Úvodní hodina. Představení kurzu, vyučujícího, podmínky atestací atd. + Předdějiny: Tramping a jazz jako lokální a globální subkulturní fenomény 2. 1965: Louis Armstrong a Manfred Mann v Československu. Generační konflikt a produkční pozadí 3. Represe proti „máničkám“ v roce 1966. Birminghamská škola a aplikace paradigmat kulturních studií 4. Gender a hudební subkultury v 80. letech (HOST: PAVLA JONSSONOVÁ) 5. Underground a Alternativa. Normalizace a různé podoby kulturní rezistence v oblasti rockové hudby v 70. letech 6. Import západní hudby. Gramofonové desky a tzv. Imaginární Západ 7. Transnacionální dějiny, kosmopolitismus. Srovnání s dalšími zeměmi socialistického bloku 8. Kazetový samizdat, DIY a nová materialita 9. Nová vlna a pestrá 80. léta. Neotribální teorie 10. Nehostinná každodennost jako autoritativní horizont. Punk a násilí v pozdním socialismu 11. Fanziny a jejich tvůrci: Samizdat a orální historie ve výzkumu subkultur (HOST: KAREL ŠIMA) 12. Přestavba a Rockfest. Nová distinkce nonkonformity po roce 1986 13. Revoluce, transformace a kontinuity po roce 1989 |