PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVP 3 - Hudební subkultury v socialistickém Československu. Dějiny a koncepty - AHS788194
Anglický název: Musical subcultures in socialist Czechoslovakia. History and concepts
Zajišťuje: Ústav hospodářských a sociálních dějin (21-UHSD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jiří Andrs (17.10.2022)
Obraz hudebních subkultur před rokem 1989 dnes reprezentují hlavně nejznámější kapely jako Plastic People of the Universe, Pražský výběr nebo Visací Zámek. Pokud se podíváme více do hloubky, zjistíme, že tato tematika skrývá mnohem více vrstev. Početná subkulturní společenství se utvářela v každé dekádě socialistického Československa, od jazzmenů konce čtyřicátých let až po depešáky konce osmdesátých let. Jednalo se přitom až o stovky kapel a tisíce aktérů v každé generaci. V osmdesátých letech pak nastal také velký žánrový boom, kdy se vedle rockových subžánrů (punk, nová vlna, metal…) objevilo také reggae, noví romantici, industrial a další. Jak se v této obsáhlé a živelné změti vyznat a jak tyto fenomény zkoumat, aniž bychom se uchylovali k přílišnému zjednodušování, na to se tato specializační přednáška pokusí poskytnout několik možných odpovědí. <br>
Kurz bude postupovat chronologicky, přičemž u jednotlivých témat budou vedle empirického výkladu představena také možná konceptuální uchopení. Výklad bude doplněn audiovizuálními i materiálními ukázkami (desky, kazety, tiskoviny). Přednáška je vhodná pro ty, kdo zpracovávají bakalářskou nebo diplomovou práci na toto téma. Vítaní jsou ale samozřejmě všichni zájemci.<br>

Atestace:
Kolokvium - aktivní účast v hodině a závěrečná společná rozprava
Zápočet - představení knihy (v rámci výuky jako referát nebo písemně 3 NS)
Zkouška - ústní zkouška (seznam literatury: 5 položek)

Doporučená literatura ke zkoušce (5 titulů)
- ALMER, Jiří, DIY or Die! Proměny českých a slovenských hardcore-punkových scén a fanzinů od 90. let 20. století do současnosti, Historická sociologie 2/2016.
- ANDRS, Jiří, Koncerty Louise Armstronga v Praze v roce 1965 jako odrazový můstek švýcarského producenta Wernera Schmida, Acta Musei Nationalis Pragae – Historia, 3-4/2020.
- ANDRS, Jiří PLAY/REC/REW: Kazetový samizdat, in DANIEL, Ondřej (ed.) Kultura svépomocí. Ekonomie a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu, Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta 2016.
- BLAŽEK, Petr, LAUBE, Roman, POSPÍŠIL, Filip, Lennonova zeď v Praze. Neformální shromáždění mládeže na Kampě 1980–89, Praha: ÚSD AV ČR 2003.
- BREN, Paulina, Looking West: Popular Culture and the Generation Gap in Communist Czechoslovakia, 1969–1989, in: Across the Atlantic Cultural Exchanges between Europe and the United States, Presses Interuniversitaires Européennes: 2000, str. 295-322.
- DANIEL, Ondřej, Násilím proti „novému biedermeieru“. Subkultury a většinová společnost pozdního státního socialismu a postsocialismu, Příbram: Pistorius & Olšanská 2016.
- DANIEL, Ondřej, MACHEK, Jakub, KAVKA, Tomáš, Populární kultura v českém prostoru, Praha: Karolinum 2013.
- DIESTLER, Radek, Pro pár špinavejch zlaťáků, pro falešnou slávu. Proměny managementu české populární hudby ve druhé polovině 20. století, in M. VANĚK – L. KRÁTKÁ, Příběhy neobyčejných profesí. Česká společnost v období tzv. normalizace a transformace, Praha: Karolinum 2014, str. 273-317.
- DORŮŽKA, Lubomír, Panoráma paměti, Praha: Torst 1997.
- FERENC, Petr, Deset let v drážkách licenčních desek. Licenční politika československých hudebních vydavatelství 1965-1975, Acta Musei Nationalis Pragae – Historia, 3-4/2020.
- FUCHS, Filip, Kytary a řev aneb co bylo za zdí, Brno: Papagájův Hlasatel 2002.
- HAVLÍK, Adam, Loopholes in the Iron Curtain: Obtaining Western Music in State Socialist Czechoslovakia in the 1970s and 1980s, In: Mazierska, E., Győri, Z. (eds), Eastern European Popular Music in a Transnational Context, Palgrave Macmillan, 2019.
- HEBDIGE, Dick, Subkultura a styl, Praha: Volvox Globator 2012.
- HOUDA, Přemysl, Normalizační festival: socialistické paradoxy a postsocialistické korekce, Praha: Karolinum 2019.
- CHADIMA, Mikoláš, Alternativa. Svědectví o českém rock’n’rollu 70. let (Od rekvalifikací k „nové vlně se starým obsahem“), Praha: Galén 2015.
- CHADIMA, Mikoláš, Alternativa II. Od „Nové“ vlny se starým obsahem k Velké listopadové sametové restauraci, Praha: Galén 2018.
- JIROUS, Ivan, Martin, Pravdivý příběh Plastic People, Praha: Torst, 2008.
- JONSSONOVÁ, Pavla, Devět z české hudební alternativy osmdesátých let, Praha: Karolinum, 2019.
- KLUSÁK, Pavel, Karel Gott. Československý příběh, Brno: Host 2021.
- KNAPÍK, Jiří, FRANC, Martin a kol., Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967, Svazek I., Praha: Academia 2011.
- KOURA, Petr, Swingaři a potápky v protektorátní noci. Česká swingová mládež a její hořkej svět, Praha: Academia 2016.
- KOUŘIL, Vladimír, Jazzová sekce v čase a nečase. 1971 – 1987, Torst, Praha: 1999.
- KUDRNA, Ladislav (ed.), Reflexe undergroundu, Praha: ÚSTR 2016.
- LOMÍČEK, Jan, MICHELA, Miroslav, ŠIMA, Karel, Dělej něco!: České a slovenské fanziny a budování alternativních scén, Grada 2021.
- MAZIERSKA, Ewa (ed.), Popular Music in Eastern Europe. Breaking the Cold War Paradigm, London: Palgrave Macmillan 2016.
- MICHELA, Miroslav, ŠIMA, Karel, Fanzin jako historický prameň pre výskum súčasných dějin, Historický časopis 68, 4, str. 667-692.
- NEDUHA, Jaroslav, Jeroným, Životaběh, Praha: Galén 2016.
- OPEKAR, Aleš, VLČEK, Josef, Excentrici v přízemí, Praha: PANTON 1989.
- OTÁHAL, Milan, VANĚK, Miroslav, Sto studentských revolucí, Praha: Lidové noviny 1999.
- PETRÁŠ, Jiří – SVOBODA, Libor (eds.), Předjaří. Československo 1963-1967, Praha: ÚSTR 2016.
- PICKHAN, Gertrud, – RITTER, Rüdiger (eds.), Jazz Behind the Iron Curtain, Frankfurt am Main: Peter Lang 2010.
- POSPÍŠIL, Filip, BLAŽEK, Petr, „Vraťte nám vlasy!“ První máničky, vlasatci a hippies v komunistickém Československu. Studie a edice dokumentů, Praha: Academia 2010.
- POSPÍŠIL, Ivo, Příliš pozdě zemřít mladý, Praha: BigBoss 2015.
- RÁKOSNÍK, Jakub, SPURNÝ, Matěj, 1989: Krize a rozklad socialistické modernity, in RÁKOSNÍK, Jakub, SPURNÝ, Matěj, ŠTAIF, Jiří, Milníky moderních českých dějin: krize konsenzu a legitimity v letech 1848–1989, Praha: Argo 2018.
- RANDÁK, Jan, KRŠKO, Jan, MAREŠ, Jan, POHUNEK, Jan ŠPRINGL, Jan, Český tramping v časech formování a rozmachu, Praha: Academia 2019.
- RANDÁK, Jan, KRŠKO, Jan, MAREŠ, Jan, POHUNEK, Jan ŠPRINGL, Jan, Putování za obzor. Tramping v české společnosti 1918-1989, Praha: NLN 2020.
- SCHORMOVÁ, Františka, Stalinův černý apoštol. Afroamerický zpěvák Paul Robeson v Československu, Soudobé dějiny 21/1, 2021, str. 183-213.
- SPURNÝ, Matěj, Nehostinnost spočitatelného světa: proměna představ o domově jako jeden z kořenů krize technokratického socialismu, in SOMMER, Vítězslav a kol., řídit socialismus jako firmu. Technokratické vládnutí v Československu 1956-1989, Praha: ÚSD AV ČR 2019.
- SMETANA, Vladimír, Hendrix, Od dospívání k dozpívání. Vzpomínky na život v českém undergroundu, Praha: Pulchra 2015.
- SOMMER, Vítězslav, Cesta ze slepé uličky „třetího odboje“. Koncepty rezistence a studium socialistické diktatury v Československu, in Soudobé dějiny XIX/1, Ústav pro soudobé dějiny Akademie věd ČR, 2012, str. 9-36.
- STÁREK, František, Na počátku bylo slovo... byli Hells Devils, in Paměť a dějiny. Revue pro studium totalitních režimů, 2011, č. 2, s. 17-27.
- STÁREK, František, VALENTA, Martin, Podzemní symfonie Plastic People, Praha: Argo 2018.
- ŠTĚPÁNEK, Ondřej, Transformace československého hudebního průmyslu na počátku 90. let 20. století, Acta Musei Nationalis Pragae – Historia, 3-4/2020.
- THORNTON, Sarah, The Social Logic of Subcultural Capital, in: K. Gelder, S. Thonton (ed.), The Subcultures Reader, London and New York: Routdledge Press 1997.
- VALENTA, Martin, Konečně Rockfest! Proměny mechanismů kontroly amatérské rockové hudby v 80. letech 20. století, in Securitas imperii 30 (01/2017).
- VANĚK, Miroslav, Byl to jenom Rock’n’roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu, Praha: Academia 2010.
- VANĚK, Miroslav, MÜCKE, Pavel, PELIKÁNOVÁ, Hana, Naslouchat hlasům paměti, Ústav pro soudobé dějiny Praha: AV ČR 2007.
- VANĚK, Miroslav a kol.: Ostrůvky svobody, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR; Praha: Votobia 2002.
- Vladimir 518 (ed.), KMENY 0. Městské subkultury a nezávislé společenské proudy před rokem 1989, Praha: Bigg Boss & Yinachi 2013.
- Vladimir 518 (ed.), KMENY 90. Městské subkultury a nezávislé společenské proudy v letech 1989-2000, Praha: Bigg Boss & Yinachi 2016.
- VODOCHODSKÝ, Ivan, Patriarchát na socialistický způsob: K genderovému řádu státního socialismu, Gender, rovné příležitosti, výzkum, 2/2007, str. 34-42.
- VON ESCHEN, Penny, Satchmo Blows Up the World. Jazz Ambassadors Play the Cold War, Cambridge/London: Harvard University Press 2004.
- YURCHAK, Alexei, Everything Was Forever, Until It Was No More: The Last Soviet Generation, Princeton University Press, 2005. (pozn. Česky jako: JURČAK, Alexej, Bylo to na věčné časy, dokud to neskončilo: Poslední sovětská generace, Praha: Karolinum 2018)
- ZIMMERHAKLOVÁ, Hana, Nico, legenda hudebního undergroundu, v Brně a Praze, in Soudobé dějiny XVIII/3, Praha: Ústav pro soudobé dějiny Akademie věd ČR, 2011, str. 414-436.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jiří Andrs (04.10.2022)

Sylabus:

1. Úvodní hodina. Představení kurzu, vyučujícího, podmínky atestací atd.

+ Předdějiny: Tramping a jazz jako lokální a globální subkulturní fenomény

2. 1965: Louis Armstrong a Manfred Mann v Československu. Generační konflikt a produkční pozadí

3. Represe proti „máničkám“ v roce 1966. Birminghamská škola a aplikace paradigmat kulturních studií

4. Gender a hudební subkultury v 80. letech

(HOST: PAVLA JONSSONOVÁ)

5. Underground a Alternativa. Normalizace a různé podoby kulturní rezistence v oblasti rockové hudby v 70. letech

6. Import západní hudby. Gramofonové desky a tzv. Imaginární Západ

7. Transnacionální dějiny, kosmopolitismus. Srovnání s dalšími zeměmi socialistického bloku

8. Kazetový samizdat, DIY a nová materialita

9. Nová vlna a pestrá 80. léta. Neotribální teorie

10. Nehostinná každodennost jako autoritativní horizont. Punk a násilí v pozdním socialismu

11. Fanziny a jejich tvůrci: Samizdat a orální historie ve výzkumu subkultur

(HOST: KAREL ŠIMA)

12. Přestavba a Rockfest. Nová distinkce nonkonformity po roce 1986

13. Revoluce, transformace a kontinuity po roce 1989

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK