PVP 3 Dějiny jako trauma. Narativy kulturních traumat v československých dějinách 20. století - AHS444V129
Anglický název: History as trauma. Narratives of cultural trauma in Czechoslovak history of the 20th century
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Kv [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHSV00597
Garant: Mgr. Miroslav Michela, Ph.D.
Neslučitelnost : AHSV00597
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Dějiny jako trauma. Narativy kulturních traumat v československých dějinách 20. století <br>
<br>
Miroslav Michela<br>
<br>
Kódy v informačním systému: AHSV00596, AHSV00597<br>
<br>
Cíl předmětu<br>
Cílem kurzu je přiblížit některé aspekty českých a slovenských dějin 20. století, z pohledu diskusí o konceptu kulturního traumatu, spojeného s pracemi autorů jako kupř. Aleida Assmann, Jeffrey Alexander, Bernhard Giesen, Ron Eyerman, Wulf Kansteiner, Dominic LaCapra, Radim Marada, Csaba Szaló, či Pavel Barša. Na setkáních se budeme věnovat teoretickým i praktickým problémům, využívat komparace s jiným prostředím. Velký důraz bude kladen na participativní formy práce na hodinách, tj. od studentů se bude vyžadovat aktivní přístup na hodinách a individuální výzkum. <br>
Chceme rozvíjet vědomosti i komunikační zručnosti studentů a prostřednictvím závěrečné seminární práce rozvíjet jejich zručnosti v oblasti historického výzkumu.<br>
V rámci kursu jsou naplánována i vystoupení 1-2 hostů.<br>
<br>
Anotace<br>
Specializační přednáška je určena pro studenty bakalářského a magisterského cyklu zajímající se o koncept kulturního traumatu, dějiny 20. století, dějiny nacionalismu, praktiky a politiky vzpomínaní, atd.<br>
Nepůjde o klasické přednášky. Od studentů bude vyžadována aktivní participace na hodinách. Budeme využívat multimediální prostředky a studenti budou dostávat texty k domácímu čtení a zpracování (některé i v angličtině).<br>
<br>
Atestace<br>
Základní požadavky k atestaci:<br>
• Pravidelná účast na hodinách <br>
• Příprava a participace na hodinách <br>
• Krátká prezentace (10-20 min.)<br>
• Závěrečná seminární práce: témata budou dohodnuta na začátku semestru, rozsah dle druhu atestace (5 - 25 stran)<br>
<br>
Seminární práce:<br>
Měla by vycházet z prezentace. Jejím cílem je - po předběžné dohodě s vyučujícím - zpracovat vybraný problém. <br>
Zápočet: min. 5 stran, A4, 12 písmo Times New Roman, řádkování 1,5, s odkazy na prameny a literaturu. (může být i teoretická, analytická)<br>
Zkouška: od 10 - 25 stran, A4, 12 písmo Times New Roman, řádkování 1,5, s odkazy na prameny a literaturu. (musí obsahovat teoretickou a analytickou část, vlastní výzkum)<br>
<br>
Sylabus - základní okruhy, kterým se na hodinách budeme věnovat: <br>
Teoretický úvod do problematiky - kolektivní identity, vzpomínaní, generace, kulturní trauma<br>
Česko-německé vztahy - Sudetoněmecká otázka a Mnichov <br>
Slovensko-maďarské vztahy - Maďarizace a Trianon<br>
Antisemitismus a Šoa/Holocaust <br>
Komunismus (1968, 1989)<br>
Základní literatura:<br>
<br>
Jeffrey C. ALEXANDER-Ron EYERMAN-Bernhard GIESEN-Neil J. SMELSER-Piotr SZTOMPKA, Cultural Trauma and Collective Identity, Berkeley 2004.<br>
Jeffrey C. ALEXANDER-Elizabeth B. BREESE-Ron EYERMAN, Narrating Trauma: On the Impact of Collective Suffering, Boulder 2011.<br>
Aleida ASSMANN, Der lange Schatten der Vergangenheit. Erinnerungskultur und Geschichtspolitik, München 2006.<br>
Pavel BARŠA, Paměť a genocida. Úvahy o politice Holocaustu. Praha 2011.<br>
Peter BERGER-Thomas LUCKMANN, Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění, Brno 1999.<br>
Paul CONNERTON, How Societies Remember, Cambridge 1989.<br>
Christoph CORNELIßEN-Roman HOLEC-Jiří PEŠEK (eds.), Diktatura - válka - vyhnání. Kultury vzpomínání v českém, slovenském a německém prostředí od roku 1945, Ústí nad Labem 2007.<br>
Peter DINUŠ, Vyrovnávanie sa s minulosťou? Bratislava 2010.<br>
Ron EYERMAN, Cutural Trauma: Slavery and the Formation of African-American Identity, Cambridge 2002.<br>
Michaela FERENCOVÁ, Spomienkové slávnosti: Ako inštitúcie ovplyvňujú identifikačné procesy? In: Slovenský národopis, roč. 51, 2005, č. 1, s. 19-36.<br>
Andrej FINDOR, Historické reprezentácie: Teória a príklad nacionalizácie kultúrnej nadradenosti, in: Filozofia, roč. 63, 2008, č. 5, s. 407-416.<br>
Mary FULBROOK, German national identity after the Holocaust, Cambridge 1999.<br>
Bernard GIESEN, V různém čase, v různém rytmu a s rozdílnou pamětí, in: Sociální studia, roč. 4, 2007, č. 1-2, s. 67 - 78.<br>
Eva HAHNOVÁ-Hans Henning HAHN, Sudetoněmecká vzpomínání a zapomínání, Praha 2002.<br>
Milan HLAVAČKA-Antoine MARES-Magdaléna POKORNÁ (eds.), Paměť míst, událostí a osobností: historie jako identita a manipulace, Praha 2011.<br>
Eric HOBSBAWM-Terence RANGER (eds.), The Invention of Tradition, Cambridge 1983.<br>
Ladislav HOLÝ, Malý český člověk a skvělý český národ. Národní identita a postkomunistická transformace společnosti, Praha 2001.<br>
James KRAPFL, Revolúcia s ľudskou tvárou. Politika, kultúra a spoločenstvo v Československu po 17. novembri 1989, Bratislava 2009.<br>
Richard N. LEBOW-Wulf KANSTEINER-Claudio FOGU (eds.), The Politics of Memory in Postwar Europe, Durham 2006.<br>
Radim MARADA, Karl Mannheim: Sociologie generací. In Šubrt, Jiří (ed.), Historická sociologie. Teorie dlouhodobých vývojových procesů. Plzeň 2007, s. 118-139.<br>
Radim MARADA, Paměť, trauma, generace, in: Sociální studia, roč. 4, 2007, č. 1-2, s. 79-96.<br>
Radim MARADA (ed.), Etnická různost a občanská jednota, Brno 2006. <br>
Françoise MAYEROVÁ, Češi a jejich komunismus. Paměť a politická identita, Praha 2009.<br>
Doubravka OLŠÁKOVÁ, K diskuzi o paměti v českém kontextu "druhého života", in: Dějiny, teorie, kritika, roč. 1, 2004, č. 2, s. 269-280.<br>
Jiří ŠUBRT, Antinomie sociální paměti, in: Sociológia, roč. 43, 2011, č. 2, s. 133-157.<br>
Miroslav VANĚK, Orální historie ve výzkumu soudobých dějin, Praha 2004.<br>
Katherine VERDERY, The Political Lives of Dead Bodies: Reburial and Postsocialist Change, New York 1999.<br>
Harald WELZER-Sabine MOELLEROVÁ-Karoline TSCHUGGNALOVÁ, Můj děda nebyl nácek. Nacismus a Holocaust v rodinné paměti, Praha 2010.<br>
<br>
Literatura bude průběžně doplňována během přednášek.<br>
Poslední úprava: MICHELAM (06.02.2016)