Kurz je určen nerodilým mluvčím češtiny (minimálně na úrovni B1), kteří mají zájem zlepšit a stabilizovat svou výslovnost češtiny jako cizího jazyka, a to jak na rovině segmentální, tak na rovině souvislé řeči. Kromě nácviku vlastní produkce je trénována také percepce zvukových jevů. Důraz je kladen na individuální přístup a potřeby jednotlivých účastníků. Z tohoto důvodu je omezena maximální kapacita kurzu.
Během kurzu studenti průběžně pořizují krátké audionahrávky. Jedná se o pracovní nahrávky pro nácvik produkce, screening individuálních výslovnostních potíží a zpracování práce ke zkoušce.
V kurzu bude používána online aplikace ProCzeFor (Pronunciation of Czech for Foreigners. Výslovnost češtiny pro cizince). https://www.proczefor.cz. Aplikace bude účastníkům přístupná během kurzu zdarma. Instrukce k přístupu budou sděleny na začátku kurzu.
Kurz bude probíhat online na platformě MS Teams. Odkaz bude zapsaným účastníkům zaslán před konáním kurzu.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
The course is intended for non-native speakers of Czech (minimum B1-level) who are interested in improving and stabilizing their pronunciation of Czech as a foreign language, both at the segmental and prosody levels. In addition to training one's own production, the perception of sound phenomena is also practiced. The individual approach and needs of single participants are emphasized. For this reason, the maximum capacity of the course is limited.
During the course, students continuously make short audio recordings. These are work recordings for practicing production, screening individual pronunciation difficulties and course work for the exam.
The online application ProCzeFor (Pronunciation of Czech for Foreigners. Výslovnost češtiny pro cizince) will be used in the course. https://www.proczefor.cz/. The application will be available to participants for free during the course. Access instructions will be given at the beginning of the course.
The course will take place online on the MS Teams platform. The link will be sent to registered participants before the course.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
Cíl předmětu -
V teoretické části student systematizuje základní poznatky o zvukové rovině češtiny.
Cílem praktické části je zlepšit mluvní kompetenci studentů s důrazem na nácvik výslovnosti jak na rovině segmentální, tak rovině suprasegmentání. Nedílnou součástí je nácvik percepce zvukových jevů.
Student obdrží úvodní individuální zpětnou vazbu ke své výslovnosti v češtině a zvukových jevech, které mu působí potíže a mohou snižovat srozumitelnost či přijatelnost jeho projevu v češtině, a na konci kurzu závěrečnou zpětnou vazbu a doporučení pro navazující cvičení a mluvní praxi.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
In the theoretical part, the student systematizes basic knowledge about the sound level of the Czech language.
The aim of the practical part is to improve students' speaking competence with an emphasis on practicing pronunciation both at the segmental and suprasegmental levels. An integral part is practicing the perception of sound phenomena.
The student will receive a) initial individual feedback on his pronunciation in Czech and sound phenomena that cause him difficulties and may reduce the intelligibility or acceptability of his speech in Czech, and b) at the end of the course, final feedback and recommendations for follow-up exercises and speaking practice.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Předmět bude mít část teoretickou, důraz však bude kladen na část praktickou. Předmět bude realizován formou hromadných online lekcí a také individuálních online konzultací pro jednotlivce nebo menší skupiny účastníků.
Podmínky zakončení:
a) Účast na lekcích a včasné odevzdávání zadaných úkolů, povoleny jsou maximálně 3 absence; pokud student neodevzdá úkol včas, bude mu započítána 0,5–1 absence. Tolerovány jsou 4 absence, účastníkovi však bude o 1 stupeň snížena výsledná známka. Při vyšším počtu absencí nemá účastník nárok na atestaci.
Úkoly budou zejména cvičení z výslovnostní aplikace ProCzeFor, která obsahuje cvičení poslechová a artikulační a také testová cvičení. Součástí úkolů může být pořízení nahrávky.
b) Odevzdání písemné práce: analýza vlastní nahrávky čteného projevu. Úkol bude zadán v poslední třetině kurzu.
Úkoly bude student odevzdávat v platformě MS Teams, v případě technických potíží e-mailem.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
The course contains a theoretical part, but the practical one is emphasized. The course is implemented in the form of online lessons as well as individual online consultations for individuals or smaller groups of participants.
Course completion requirements
a) Participation in lessons and submission of homeworks on time, a maximum of 3 absences are allowed; if the student does not submit the homework on time, 0.5-1 absence will be counted. Four absences are tolerated, but the participant's final grade will be reduced by 1 grade. In case of a higher number of absences, the participant is not entitled to receive a grade.
The tasks will mainly be exercises from the pronunciation application ProCzeFor, which includes listening and articulation exercises as well as test exercises. Tasks may include making a recording.
b) Submission of a course work: making recording of the read speech and its analysis. The assignment will be given in the last third of the course.
Tasks will be submitted in the MS Teams platform, in case of technical difficulties by e-mail.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
Literatura -
Povinná:
ProCzeFor(Pronunciation of Czech for Foreigners. Výslovnost češtiny pro cizince). Internetová aplikace https://www.proczefor.cz/. Aplikace bude účastníkům přístupná během kurzu zdarma. Instrukce k přístupu budou sděleny na začátku kurzu.
Doporučená:
a) Teoretická část
Skarnitzl, R., Šturm, P. & Volín, J. (2016): Zvuková báze řečové komunikace: Fonetický a fonologický popis řeči. Praha: Karolinum. K dispozici také jako .pdf.
Volín, J. & Skarnitzl, R. (2018). Segmentální plán češtiny. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. K dispozici také jako .pdf.
b) Praktická část
Palková, Z. & Veroňková, J. (2022): Výslovnost spisovné češtiny. Cvičení pro cizince. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. Pdf se připravuje.
Veroňková, J. (2022): Souhrnná a tematická cvičení k nácviku výslovnosti a mluvené češtiny pro cizince. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. Pdf se připravuje.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
Mandatory:
ProCzeFor(Pronunciation of Czech for Foreigners. Výslovnost češtiny pro cizince). Online app https://www.proczefor.cz/en/. The application will be available to participants for free during the course. Access instructions will be given at the beginning of the course.
Recommended:
a) Theory
Skarnitzl, R., Šturm, P. & Volín, J. (2016): Zvuková báze řečové komunikace: Fonetický a fonologický popis řeči. Praha: Karolinum. Also available as .pdf.
Volín, J. & Skarnitzl, R. (2018). Segmentální plán češtiny. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. Also available as .pdf.
b) Practice
Palková, Z. & Veroňková, J. (2022): Výslovnost spisovné češtiny. Cvičení pro cizince. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. Pdf coming soon.
Veroňková, J. (2022): Souhrnná a tematická cvičení k nácviku výslovnosti a mluvené češtiny pro cizince. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. Pdf coming soon.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
Požadavky ke zkoušce -
a) Docházka: Povoleny jsou maximálně 3 absence (absence se započítávají i za úkoly, které nebyly odevzdány včas - podrobněji viz "Podmínky zakončení předmětu"). Tolerovány jsou 4 absence, účastníkovi však bude o 1 stupeň snížena výsledná známka. Při vyšším počtu absencí nemá účastník nárok na absolvování zkoušky.
b) Odevzdání písemné práce: analýza vlastní nahrávky čteného projevu. Úkol bude zadán v poslední třetině kurzu. Úkol je třeba odevzdat minimálně 10 pracovních dní před termínem zkoušky.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
a) Attendance: A maximum of 3 absences are allowed (absences are also counted for tasks that were not submitted on time – for more details, see "Course completion requirements“. Four absences are tolerated, but the participant's final grade will be reduced by 1 grade. If the number of absences is higher, the participant is not entitled to take the exam.
b) Submission of a course work: making recording of the read speech and its analysis. The assignment will be given in the last third of the course. The work must be submitted at least 10 working days before the exam date.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
Sylabus -
Sylabus:
1. týden (3. října 2024)
Lekce se nekoná – účast pedagoga na mezinárodní konferenci.
Lekce bude nahrazena offline prací. Práce bude zadána na druhé lekci.
2. týden (10. října 2024)
· organizace a požadavky k zakončení kurzu
· přístup do aplikace ProCzeFor a její základní ovládání
· přístup do MS Teams
· zadání náhradní práce za první lekci: pořízení a zpracování úvodní nahrávky (bude specifikováno)
Sylabus pro 3.–12. týden je pouze orientační a bude přizpůsoben individuálním potřebám účastníků.
Zvukové jevy nebudou nacvičovány izolovaně; kromě cílového jevu bude kladen důraz na celkovou srozumitelnost a řeč jako komplex.
Průběžně bude sledována produkce souvislé řeči, zejména realizace slabiky, slovního přízvuku a větné melodie.
3.–4. týden
· kvantita a kvalita vokálů
· slovní přízvuk
5.–6. týden
· asimilace znělosti a ztráta znělosti na konci slova v češtině
· znělost souhlásek – znělostní páry
· další artikulační a percepční charakteristiky českých souhlásek
· (výslovnost bez palatalizace a aspirace)
7.–12. týden: vybrané skupiny souhlásek či souhlásky jednotlivě, zejména
7.–8. týden
· palatály [ť], [ď], [ň] a jejich odlišení od alveolár [t], [d], [n]
9.–10. týden
· velární a laryngální souhlásky, např. ch [x] x [k], ch [x] x [h], [ŋ]
· vibranty [r], /ř/, laterála [l]
11.–12. týden
· sykavky jednotlivě a jejich vzájemná diferenciace, např. [s] x [š], [s] x [c], [c] x [č]
13. týden (9. ledna 2025)
· závěrečná zpětná vazba a doporučení pro další trénink
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
1st week (October 3, 2024)
The online lesson is cancelled because of the teacher's participation in an international conference. The lesson will be replaced by offline work. The task will be assigned in the second lesson.
2nd week (October 10, 2024)
· organization and course completion requirements
· access to the ProCzeFor app and its basic functions
· access to MS Teams
· assignment of substitute work for the first lesson: recording of introductory speech and its processing (to be specified)
Syllabus for weeks 3–12 is only indicative and will be adapted to the individual needs of the participants.
Sound phenomena will not be practiced in isolation; in addition to the target phenomenon, overall intelligibility and speech as a whole will be emphasized.
The production of continuous speech will be repeatedly practiced, especially the realization of syllables, word stress and sentence melody.
3–4th weeks
· vowel length and quality
· word stress
5–6th weeks
· voicing assimilation and final devoicing in Czech
· voiced and unvoiced consonants (pairs)
· other articulatory and perceptual characteristics of Czech consonants
(pronunciation without palatalization and aspiration)
7–12th weeks:
7.–12. týden: selected groups of consonants or consonants individually, especially
7–8th weeks:
· palatal consonants [ť], [ď], [ň] (IPA:[c], [ɟ], [ɲ]) and their differentiation from alveolars [t], [d], [n]
9–10th weeks:
· velar and laryngeal consonants, e.g. ch [x] x [k], ch [x] x [h], [ŋ]
· vibrants [r], /ř/, lateral consonant [l]
11–12th weeks:
· sibilants individually and their mutual differentiation, e.g. [s] x [š], [s] x [c], [c] x [č] (IPA: [s] x [ʃ], [s] x [t͡s], [t͡s] x [ʧ]
13th week (January 9, 2025)
final feedback and recommendations for further training
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
Vstupní požadavky -
Čeština minimálně na úrovni B1.
Kurz není určen pro rodilé mluvčí češtiny.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (27.06.2024)
Czech at least at B1 level.
The course is not intended for native Czech speakers.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
Požadavky k zápisu -
Kurz je určen především studentům z jiných univerzit, než je Univerzita Karlova.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)
The course is intended primarily for students from universities other than Charles University.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (10.07.2024)