Literatura ve výuce německého jazyka - ADE620010
Anglický název: Literature in German language teaching
Zajišťuje: Ústav germánských studií (21-UGS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D.
Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D.
Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D.
Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
Účastníci se seznámí se základními metodicko-didaktickými koncepty pro využití literatury v hodinách DaF. Literatura je chápána jako významný zdroj pro rozvoj interkulturních kompetencí a jazykových dovedností ve výuce, nikoliv pouze jako doplňková nabídka pro uvolnění. Předmět vychází z poznatku, že beletrie skýtá rozmanité a často komplexní texty, na nichž lze demonstrovat široké spektrum jazykových jevů – fonetických, gramatických, lexikálních, stylových, argumentačních, pragmatických a dalších. (Některé texty v těchto směrech nastolují otázku funkčního odchýlení od normy, resp. standardu.) Mohou se stát východiskem pro zdokonalování receptivních i produktivních jazykových kompetencí. Tytéž texty lze integrativně využít pro demonstraci historických, kulturních, a zeměpisných reálií německy mluvících zemí. Současná literatura nadto namnoze reflektuje současné společenské diskuse o minulosti (např. vyrovnávání s nacismem). Vhodně zvolené literární texty tak mohou žákům pomoci rozšiřovat obzor vnímání a poznání, zviditelňovat rozdílné perspektivy a učit se kulturně reflexivním způsobem. V neposlední řadě mohou literární texty podpořit motivaci k učení cizího jazyka. Zcela doplňkovou intencí zde je zprostředkování znalosti vybraných fenoménů literatury klasické, moderní a současné.

Cílem předmětu je tedy ukázat možnosti využití a funkce literárních textů ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Budou představeny a diskutovány teoretické koncepce a modely praxe, které explicitně zohledňují zvláštnosti literárních textů ([inter]kulturní model, jazykové modely, personal growth model). Budou představeny a v praktických přípravách studentů rozvíjeny možnosti zapojení literárních textů v různých fázích výuky, s ohledem na upevňování a reflexi různých kompetencí (strategie čtení; žánrově podmíněná schémata psaní a jejich transformace; pochopení různých typů tematické progrese textu; překlad atd.), v souladu s různými kritérii tematického výběru, v různých žánrových formách a různých formách jejich tvůrčí didaktizace.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (10.08.2023)
Podmínky zakončení předmětu
  • aktivní práce v semináři
  • průběžná příprava výukových materiálů
  • min. tři artefakty do portfolia
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.09.2023)
Literatura

Altmayer, Claus, Michael Dobstadt und Renate Riedner: Literatur in sprach- und kulturbezogenen Lehr- und Lernprozessen im Kontext von DaF/DaZ. Eine Einführung in den Themenschwerpunkt. In: Deutsch als Fremdsprache, 51 (2014), H. 1, S. 3-10.

 

Altmayer, Claus, Michael Dobstadt und Renate Riedner: Literatur in sprach- und kulturbezogenen Lehr- und Lernprozessen im Kontext von DaF/DaZ. Eine Nachlese. In: Deutsch als Fremdsprache, 53 (2016), H. 1, S. 3-11.  

 

Dobstadt, Michael und Renate Riedner: Dann machen sie doch mal etwas anderes – Das Literarische im DaF-Unterricht und die Kompetenzdiskussion, In: Nils Bernstein und Charlotte Lerchner (Hg.): Ästhetisches Lernen im DaF-Unterricht. Literatur – Theater – Bildende Kunst – Musik – Film. Göttingen: Universitätsverlag Göttingen 2014 (=Materialien Deutsch als Fremdsprache 93), S. 19-33.

 

Dobstadt, Michael und Renate Riedner R.: Fremdsprache Literatur – Neue Konzepte zur Arbeit mit Literatur im Fremdspracheunterricht. In: Fremdsprache Deutsch, Nr. 44(2011), S. 5-15.

 

Ehlers, Swantje: Literarische Texte im Deutsch als Fremd- und Zweitsprache-Unterricht: Gegenstände und Ansätze. In: Krumm, Hans-Jürgen, etc. (Hg.): Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch.Bd. 2. Berlin: de Gruyter 2010, S. 1530-1544.

 

Esselborn, Karl: Lust auf Literatur. Zugänge zur deutschsprachigen Gegenwartsliteratur für DaF-Lerner. In: Chlosta, Christoph und Jung, Matthias (Hg.): DaF integriert. Literatur – Medien – Ausbildung. Göttingen: Universitätsverlag, 2010, S. 33-48.

 

Ewert, Michael: Literatur, Kultur, Leser und Fremde – Theoriebildung und Literaturvermittlung im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. In: Krumm, Hans-Jürgen, etc. (Hg.): Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch. Bd. 2. Berlin: de Gruyter 2010, S. 1544-1565.

 

Fremdsprache Deutsch 44/2011. Themenheft: Fremdsprache Literatur. Hg. Michael Dobstadt und Renate Riedner. München: Hueber, 2011.

 

Hille, Almut und Lughofer, Johann Georg: Einfach mal dichten. Slam Poetry im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. In: Nils Bernstein und Charlotte Lerchner (Hg.): Ästhetisches Lernen im DaF-Unterricht. Literatur – Theater – Bildende Kunst – Musik – Film. Göttingen: Universitätsverlag Göttingen 2014 (=Materialien Deutsch als Fremdsprache 93), S. 61-74.

 

Kast, Bernhard: Literatur im Anfängerunterricht. In: Fremdsprache Deutsch 11 (1994). Themenheft Literatur im Anfängerunterricht. S. 4-13.

 

Koppensteiner, Jürgen und Schwarz, Eveline (Hg.): Literatur im DaF/DaZ-Unterricht. Eine Einführung in Theorie und Praxis. Wien: Praesens 2012.

 

Schweiger, Hannes: Begegnungen mit Vielfalt. Sprachliches und kulturelles Lernen mit Literatur im Fremd- und Zweitsprachenunterricht. In: Deutsch als Fremdsprache 51 (2014), H. 2, S. 76-85.

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.09.2023)