|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Předmět je koncipován jako jedna z nejdůležitějších součástí odborné přípravy na povolání učitele němčiny. Propojuje dosud získané znalosti oborové a pedagogicko-psychologické s obsahy obecné, ale především oborově specifické přípravy didaktické. Hlavním cílem předmětu je připravit studenta, aby byl schopen porozumět všem aspektům výuky v kontextu výuky němčiny jako (druhého) cizího jazyka na českých středních školách a byl tak připraven na denní výukovou realitu po stránce oborově-didaktické. Student by měl na konci předmětu chápat výukový proces jako celek o mnoha proměnných, které musí umět zohledňovat, vyhodnocovat, reflektovat a uzpůsobovat jim přípravu, realizaci i zpětné vyhodnocení výsledků výuky. Cílem je také formovat studenta, aby si byl vědom specifik své budoucí role učitele, aby se dokázal i po absolvování vysokoškolského vzdělání dále vzdělávat a realizovat tak výuku podle nejnovějších didaktických poznatků. Student by měl na výuku nahlížet jako reflektující praktik. Cílem předmětu je také poskytnout studentům prostor pro převedení teorie do reálné výukové praxe, a to jak v provázanosti na průběžnou pedagogickou praxi, který probíhá souběžně s tímto předmětem, a praxí dalších, ale také formou reflektovaných mikrovýukových bloků, přípravou různých druhů testů a diskusemi nad možnostmi jejich hodnocení a celkové evaluace. Veškeré výše zmíněné nabyté znalosti a dovednosti se také reflektují do profesního portfolia studenta, k jehož soustavnému rozvoji je veden v průběhu celého svého studia. Portfolio je koncipováno tak, aby v něm student v průběhu svého studia ukládal vše, co souvisí s jeho vzděláním a přípravou na budoucí povolání. Umožňuje tak reflexi vlastního profesního postupu a zároveň umožňuje přístup ostatních účastníků výuky a poskytnutí zpětné vazby. Portfolio v podobě, v jaké je vytvářeno, slouží také jako podklad profesního rozvoje každého studenta pro hodnocení u státní závěrečné zkoušky. V letním semestru se předmět zaměřuje na rozvoj kompetencí umožňujících didakticky vhodné uchopení základních složek výuky němčiny se speciálním zřetelem na jednotlivé jazykové prostředky a řečové dovednosti. Předmět tak studenty připravuje na budoucí profesní dráhu učitele ve zcela konkrétních obrysech. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Po absolvování obou semestrů kurzu Didaktik Deutsch als Fremdsprache I a II by měl být student v základu vybaven učitelsko-didaktickými vědomostmi a dovednostmi pro vlastní výuku v předmětu němčina a je tak připraven pro všechny následující druhy praxí. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Druh atestace: ústní zkouška (ve vypsaných termínech prezenčně) Podmínky pro absolvování semináře a připuštění ke zkoušce:
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Povinná literatura: Barkowski, H. / Krumm, H.-J.: Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache und Zweitsprache, Tübingen/Basel: Narr 2010. Bausch K.-R. / Christ, H. / Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen 2003. Henrici, G. / Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen., Schneider-Verlag Hohengehren, 2001. Huneke, H.-W. / Steinig, W.: Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag 2002. Choděra, R. et al: Výuka cizích jazyků na prahu nového století I, II, Praha 1999, 2001. Choděra,R. et al.: Didaktika cizích jazyků na přelomu století, Praha 2001 Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache, Tübingen 1999. Strauss, D.: Didaktik und Methodik. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung, Berlin, München, Wien, Zürich, New York: Langenscheidt 1987.
Doporučená literatura: Altmayer, C. / Biebighäuser, K. / Haberzettl, S. / Heine A. (eds.): Handbuch Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Kontexte – Themen – Methoden. Metzler: 2021, ISBN: 978-3476048578. Apeltauer, E.: Grundlagen des Erst- und Zweitsprachenerwerbs, Fernstudienprojekt GI, Einheit 15 / 1997 Bimmel, P./ Rampillon, U.: Lernerautonomie und Lernstrategien, Fernstudienbrief 23/2000 Blei, D.: Mnemotechnische Verfahren und ihre Anwendung im Unterricht DaF. In: Zielsprache Deutsch, 3 / 1996, S 118 ff. Bolton, S.: Prüfen und Testen im Unterricht DaF, Berlin 1990 Doyé, P.: Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Berlin. 1988. Brandi, M.-L.: Video im Deutschunterricht, Fernstudieneinheit 13, 2001 Cink, P.: Jazykova politika v nove Evrope. In H.-J. Krumm (ed.) Die Sprachen unserer Nachbarn - Unsere Sprachen. Vídeň: Eviva. 1999. Dieling H./Hirschfeld, U.: Phonetik lehren und lernen, Langenscheidt, Goethe-Institut 2000. Ehlers, S.: Literarische Texte lesen lernen. München; Klett 1992. Funk, H./ Koenig, M: Grammatik lehren und lernen, Langenscheidt 1991. Westhoff G. J.: Didaktik des Leseverstehens, Mnichov: Hueber 1987. Glück, H.: Zum disziplinären Ort von DaF, in: DaF 1/1998, 3-9. Götze, L.: Der Zweitsprachenerwerb des Deutschen aus der Sicht der Hirnfrorschung, In: DaF 36/1, 1999. Grotjahn, R.: Lernstile und Lernstrategien: Definition, Identifikation, unterrichtliche Relevanz In: Der fremdsprachliche Unterricht Französisch, 4/1998, S. 11 ff. Grzesik, J.: Textverstehen lernen und lehren - Geistige Operationen im Prozeß des Textverstehens und typische Methoden für die Schulung zum kompetenten Leser. 2. Auflage. Stuttgart 1996. Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache: Abriss einer Aufgaben- und Übungstypologie, Iudicium 1996. Heyd, Gertraude, Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache, Diesterweg 1991 Choděra, R.: Meta-Didaktik der Fremdsprachen, Praha 1997; Kast, B.: Fertigkeit Schreiben (Fernstudieneinheit 12), Berlin 1995. Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur, Fernstudieneinheit 19, GI 1998 Lonegran, J.: Fremdsprachenunterricht mit Video. Ein Handbuch mit Materialien, Forum Sprache, Hueber 1987 Menzel, W.: Mögliche konkrete Aufgaben zu Texten , Praxis Deutsch 29 /2002. Müller, B.-D.: Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung, Fernstudieneinheit 8, Langenscheidt 1994 Mummert, I.: Nachwuchspoeten. Jugendliche schreiben literarische Texte im FU Deutsch, München 1989 Neuner, G. et al.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht, Langenscheidt 1994 Neuner, G.: Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts: eine Einführung, Langenscheidt 2007 Rug, W. et al.: 50 praktische Tipps zum Deutschlernen. Klett 1991. Solmecke, G.: Texte hören, lesen und verstehen, Langenscheidt 1993. Strauss, D.:Didaktik und Methodik DaF. Eine Einführung Časopisy: Fremdsprache Deutsch Cizí jazyky Deutsch als Fremdsprache Učební pomůcky: - webová platforma DAAD k dalšímu vzdělávání učitelů němčiny Dhoch3 - publikace z výukové řady Goethe-Institut: DLL – Deutsch lehren lernen |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Předmět je veden převážně formou semináře. Na seminář se studenti připravují podle pokynů vyučující, zpracovávají přidělené materiály (zejm. sekundární literaturu k tématu a také argumentaci k položeným otázkám). V semináři je také věnován dostatek prostoru pro vysvětlení případných nejasností vzniklých studiem sekundární literatury. Na semináři se studenti aktivně podílejí, diskutují o zvolených tématech, připravují výukové materiály, hodnotí a poskytují zpětnou vazbu svým spolužákům. Součástí požadavků na atestaci je také příprava mikrovýuky a její realizace v rámci semináře, na níž dostane studující zpětnou vazbu od vyučující a spolužáků. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Letní semestr Téma 0 (seminář 1) - výukové prostředky, sociální formy (téma ze ZS 23/24) Téma 1 (seminář 2) – Jazykové prostředky a řečové dovednosti, ostatní obsahy výuky Téma 2 (seminář 2 a 3) - slovní zásoba, slovotvorba Téma 3 (seminář 4) – Gramatika Téma 4 (seminář 5) – Výslovnost Téma 5 (seminář 6) – Pravopis Téma 6 (seminář 7) – Čtení s porozuměním Téma 7 (seminář 8) – Poslech s porozuměním Téma 8 (seminář 9) – Volné mluvení + Volné psaní Téma 9 (seminář 10) – Reálie, interkulturní kompetence + Zdroje a materiály, učebnice, média ve výuce Téma 10 (seminář 11) – Testování, opravování, evaluace, práce s chybou Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Moodle kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7727 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Úspěšné absolvování předmětu Didaktik Deutsch als Fremdsprache I |