|
|
|
||
Předmět didaktiky DaF je koncipován jako jedna z nejdůležitějších součástí odborné přípravy na povolání učitele němčiny. Propojuje dosud získané znalosti oborové a pedagogicko-psychologické s obsahy obecné, ale především oborově specifické přípravy didaktické. Hlavním cílem předmětu je připravit studenta, aby byl schopen porozumět všem aspektům výuky v kontextu výuky němčiny jako (druhého) cizího jazyka na českých středních školách a byl tak připraven na denní výukovou realitu po stránce oborově-didaktické. Student by měl na konci předmětu chápat výukový proces jako celek o mnoha proměnných, které musí umět zohledňovat, vyhodnocovat, reflektovat a uzpůsobovat jim přípravu, realizaci i zpětné vyhodnocení výsledků výuky. Cílem je také formovat studenta, aby si byl vědom specifik své budoucí role učitele, aby se dokázal i po absolvování vysokoškolského vzdělání dále vzdělávat a realizovat tak výuku podle nejnovějších didaktických poznatků. Student by měl na výuku nahlížet jako reflektující praktik. Cílem předmětu je také poskytnout studentům prostor pro převedení teorie do reálné výukové praxe, a to jak v provázanosti na průběžnou pedagogickou praxi, která probíhá souběžně s tímto předmětem, a praxí dalších, ale také formou reflektovaných mikrovýukových bloků, přípravou různých druhů testů a diskusemi nad možnostmi jejich hodnocení a celkové evaluace.
Veškeré výše zmíněné nabyté znalosti a dovednosti se také reflektují do profesního portfolia studenta, k jehož soustavnému rozvoji je veden v průběhu celého svého studia. Portfolio je koncipováno tak, aby v něm student v průběhu svého studia ukládal vše, co souvisí s jeho vzděláním a přípravou na budoucí povolání. Umožňuje tak reflexi vlastního profesního postupu a zároveň umožňuje přístup ostatních účastníků výuky a poskytnutí zpětné vazby. Portfolio v podobě, v jaké je vytvářeno, slouží také jako podklad profesního rozvoje každého studenta pro hodnocení u státní závěrečné zkoušky. V zimním semestru se předmět zaměřuje na obecnější rámec výuky, na specifika práce učitele, proměnné týkající se žáka, dále na témata cíle, obsahu, metod a prostředků výuky. V letním semestru se předmět zaměřuje na rozvoj kompetencí umožňujících didakticky vhodné uchopení základních složek výuky němčiny se speciálním zřetelem na jednotlivé jazykové prostředky a řečové dovednosti. Předmět tak studenty připravuje na budoucí profesní dráhu učitele ve zcela konkrétních obrysech. Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura: Barkowski, H. / Krumm, H.-J.: Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache und Zweitsprache, Tübingen/Basel: Narr 2010. Bausch K.-R. / Christ, H. / Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen 2003. Henrici, G. / Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen., Schneider-Verlag Hohengehren, 2001. Huneke, H.-W. / Steinig, W.: Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag 2002. Choděra, R. et al: Výuka cizích jazyků na prahu nového století I, II, Praha 1999, 2001. Choděra,R. et al.: Didaktika cizích jazyků na přelomu století, Praha 2001 Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache, Tübingen 1999. Strauss, D.: Didaktik und Methodik. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung, Berlin, München, Wien, Zürich, New York: Langenscheidt 1987.
Doporučená literatura: Altmayer, C. / Biebighäuser, K. / Haberzettl, S. / Heine A. (eds.): Handbuch Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Kontexte – Themen – Methoden. Metzler: 2021, ISBN: 978-3476048578. Apeltauer, E.: Grundlagen des Erst- und Zweitsprachenerwerbs, Fernstudienprojekt GI, Einheit 15 / 1997 Bimmel, P./ Rampillon, U.: Lernerautonomie und Lernstrategien, Fernstudienbrief 23/2000 Blei, D.: Mnemotechnische Verfahren und ihre Anwendung im Unterricht DaF. In: Zielsprache Deutsch, 3 / 1996, S 118 ff. Bolton, S.: Prüfen und Testen im Unterricht DaF, Berlin 1990 Doyé, P.: Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Berlin. 1988. Brandi, M.-L.: Video im Deutschunterricht, Fernstudieneinheit 13, 2001 Cink, P.: Jazykova politika v nove Evrope. In H.-J. Krumm (ed.) Die Sprachen unserer Nachbarn - Unsere Sprachen. Vídeň: Eviva. 1999. Dieling H./Hirschfeld, U.: Phonetik lehren und lernen, Langenscheidt, Goethe-Institut 2000. Ehlers, S.: Literarische Texte lesen lernen. München; Klett 1992. Funk, H./ Koenig, M: Grammatik lehren und lernen, Langenscheidt 1991. Westhoff G. J.: Didaktik des Leseverstehens, Mnichov: Hueber 1987. Glück, H.: Zum disziplinären Ort von DaF, in: DaF 1/1998, 3-9. Götze, L.: Der Zweitsprachenerwerb des Deutschen aus der Sicht der Hirnfrorschung, In: DaF 36/1, 1999. Grotjahn, R.: Lernstile und Lernstrategien: Definition, Identifikation, unterrichtliche Relevanz In: Der fremdsprachliche Unterricht Französisch, 4/1998, S. 11 ff. Grzesik, J.: Textverstehen lernen und lehren - Geistige Operationen im Prozeß des Textverstehens und typische Methoden für die Schulung zum kompetenten Leser. 2. Auflage. Stuttgart 1996. Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache: Abriss einer Aufgaben- und Übungstypologie, Iudicium 1996. Heyd, Gertraude, Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache, Diesterweg 1991 Choděra, R.: Meta-Didaktik der Fremdsprachen, Praha 1997; Kast, B.: Fertigkeit Schreiben (Fernstudieneinheit 12), Berlin 1995. Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur, Fernstudieneinheit 19, GI 1998 Lonegran, J.: Fremdsprachenunterricht mit Video. Ein Handbuch mit Materialien, Forum Sprache, Hueber 1987 Menzel, W.: Mögliche konkrete Aufgaben zu Texten , Praxis Deutsch 29 /2002. Müller, B.-D.: Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung, Fernstudieneinheit 8, Langenscheidt 1994 Mummert, I.: Nachwuchspoeten. Jugendliche schreiben literarische Texte im FU Deutsch, München 1989 Neuner, G. et al.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht, Langenscheidt 1994 Neuner, G.: Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts: eine Einführung, Langenscheidt 2007 Rug, W. et al.: 50 praktische Tipps zum Deutschlernen. Klett 1991. Solmecke, G.: Texte hören, lesen und verstehen, Langenscheidt 1993. Strauss, D.:Didaktik und Methodik DaF. Eine Einführung Časopisy: Fremdsprache Deutsch Cizí jazyky Deutsch als Fremdsprache Učební pomůcky: - webová platforma DAAD k dalšímu vzdělávání učitelů němčiny Dhoch3 - publikace z výukové řady Goethe-Institut: DLL – Deutsch lehren lernen Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
|
|
||
Kombinovaná forma přednášky a semináře, v němž je velký důraz kladen na diskusi nad různými tématy. Využívají se také referáty a další příspěvky zúčastněných, které umožní konfrontovat různé názory, metody a styly a přippravují studenty na vlastní praxi. Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
|
|
||
Zápočtové kolokvium - rozprava nad všemi tématy probranými během ZS. Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
|
|
||
Zimní semestr 1. Didaktika němčiny a její obsah, vymezení vůči ostatním disciplínám, definice didaktiky cizích jazyků 2. Postavení didaktiky v systému věd, struktura didaktiky cizích jazyků; psychologické, pedagogické a lingvistické předpoklady výuky cizích jazyků (němčiny jako cizího jazyka), vztah k obecné didaktice 3. Výuka jako interakce I: UČITEL ve výuce německého jazyka, jeho role, styl výuky, kompetence, komunikace a využití L1, rozdíl přístupu DaF a DaZ (němčina jako cizí jazyk a němčina jako druhý jazyk), formy výuky 4. Výuka jako interakce II: UČITEL ve výuce německého jazyka, jeho role, styl výuky, kompetence, komunikace a využití L1, rozdíl přístupu DaF a DaZ (němčina jako cizí jazyk a němčina jako druhý jazyk), formy výuky 5. Výuka jako interakceIII: ŽÁK a jeho proměnné, motivace žáka k učení se němčiny jako klíčový faktor efektivity výuky, možnosti jejího ovlivnění, postavení němčiny jako vyučovaného předmětu 6. Výuka jako interakce IV: ŽÁK a jeho proměnné, motivace žáka k učení se němčiny jako klíčový faktor efektivity výuky, možnosti jejího ovlivnění, postavení němčiny jako vyučovaného předmětu 7. Učební styly, strategie a učební techniky, mnemotechniky 8. Učební cíle: Cíle výuky němčiny jako cizího jazyka (Lehr-, Lernziele), určení učebních cílů, vliv cílů na osobu žáka a učitele, kompetence 9. Obsah výuky: kurikulární dokumenty, evropská a národní jazyková politika (RVP, ŠVP, Společný evropský referenční rámec pro jazyky) 10. Kurikula a učební plány, tematické plány, výstavba hodiny a příprava na vyučování. 11. Výukové metody - obecný popis a historický vývoj (přímá, gramaticko-překladová metoda) 12. Výukové metody - historický vývoj II (audio-linguální, audio-vizuální metoda, komunikativní přístup, postkomunikativní období, alternativní metody) 13. Prostředky a sociální formy
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7727 Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
|