|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Cílem kurzu je prohloubit jazykové dovednosti studentů 1. ročníku, které bývají velmi rozdílné. Témata jsou stanovena tak, aby na ně mohl navazovat teoretičtější výklad v kurzu Gramatika současné němčiny II, který se koná v 2/ZS. V rámci kurzu studenti jednak tříbí a systematizují své dosavadní znalosti, jednak je prohlubují a dávají do vztahu s vlastní komunikativní kompetencí. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Znám morfologický slovesný systém němčiny a dokáži se v něm orientovat s cílem zlepšit výsledky své komunikace. Znám specifika tvorby přítomného čas sloves (typy konjugace) a umím své znalosti využít ve vlastní komunikaci. Orientuji se v problematice slovesných předpon (druhy předpon, jejich chování) a pravidla dokáži využít ve vlastní komunikaci. Znám specifika zvratných sloves (chování ve větě, rozdíly čj x nj) a dokážu je použít ve vlastní komunikaci. Znám pravidla tvoření rozkazovacího způsobu a dokáži ho použít ve vlastní komunikaci. Znám systém německých infinitivů, jejich funkci, tvoření a rozdíly oproti češtině; dokáži je používat ve své komunikaci. Znám pravidla tvorby německých minulých časů, jejich význam a pragmatické užití, dokáži je používat ve své komunikaci. Znám německá příčestí, pravidla jejich tvory a jejich funkci v jazyce; dokáži je používat ve své komunikaci. Znám pravidla tvorby budoucích časů a rozdíly v jejich používání ve srovnání s češtinou; umím je používat ve své komunikaci. Znám skupinu německých způsobových sloves vč. jejich sémantiky, umím je časovat a ovládám jejich správné postavení ve větě; dokáži je používat ve své komunikaci. Znám systém konjunktivů v němčině, dokáži ho porovnat se systémem v češtině, zvládám tvorbu a používá konjunktivů ve své komunikaci. Znám pravidla užití a tvorby trpného roku vč. konkurenčních forem, dokážu trpný rod používat ve své komunikaci. Znám dostatečnou slovesnou slovní zásobu pro úroveň B1 vč. slovesných vazeb a dokáži slovesa používat ve své produktivní i receptivní komunikaci. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Přítomnost na seminářích (max. 3 absence) |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Základní studijní literatura: BENEŠOVÁ, Radka. Základy německé morfologie, České Budějovice 1996. BERGLOVÁ, Eva., FORMÁNKOVÁ, Eva a Miroslav MAŠEK. Moderní gramatika němčiny. Plzeň: Fraus 2002 (nebo novější vydání) BERGLOVÁ, Eva. Testy k moderní gramatice němčiny, Plzeň: Fraus, 2002. DREYER, Hilke a Richard SCHMITT. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. München: Hueber, 2000. DUDEN Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Mannheim, 2005. ENGEL, Ulrich. Deutsche Grammatik. Heidelberg, 1991. FLÄMIG, Walter. Grammatik des Deutschen. Berlin, 1991. HALL, Karin a Barbara SCHEINER. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. München: Hueber, 2001. HELBIG, Gerhard a Joachim BUSCHA. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht.Leipzig, 1996. HELBIG, Gerhard a Joachim. BUSCHA. Übungsgrammatik Deutsch. Leipzig: Langenscheidt, 1998 (nebo novější vydání) ŠEMELÍK, Martin/ KLOUDOVÁ, Věra a kol (2019): Deutsche Grammatik: Ein Übungsbuch für Fortgeschrittene. Praha: Karolinum. ŠEMELÍK, Martin/KLOUDOVÁ, Věra/DOVALIL, Vít/ VACHKOVÁ, Marie/DOLEŽAL, Jiří (2019): Deutsche Grammatik: eine Text- und Aufgabensammlung für Fortgeschrittene. Prag: Karls-Universität, Karolinum Verlag. Další odborná literatura: ŠTÍCHA, František. Česko-německá srovnávací gramatika. Praha, 2003. BUSCHA, Joachim a Irene Zoch. Der Infinitiv. Leipzig, 1988. EISENBERG, Peter. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd. 2: Der Satz. Stuttgart, 1996. HENTSCHEL, Elke a Harald WEYDT. Handbuch der deutschen Grammatik. Berlin, 1994. Institut für Deutsche Sprache. Grammis, das grammatische Informationssystem des IdS. Dostupné z: http://hypermedia.ids-mannheim.de
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Seminární diskuse, cvičení. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Splnění podmínek semináře + písemný test s hodnocením min. 65 % |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
1. Přítomný čas sloves (typy konjugace, nácvik na konkrétním jazykovém materiálu, procvičování a obohacování slovní zásoby o nejběžnější slovesa) + způsobová slovesa 2. Slovesa s předponami (druhy předpon, jejich chování, konkrétní nácvik a automatizace jejich používání; rozšiřování slovní zásoby a předponová slovesa) 3. Zvratná slovesa (chování ve větě, nácvik, zdůraznění kontrastivního aspektu němčina X čeština a shod a rozdílů těchto jazyků) 4. Rozkazovací způsob (způsob tvoření, slovosled, rozšíření slovní zásoby, procvičování, rozdíly mezi češinou a němčinou v tvoření imperative) 5. Infinitiv (rozdíly v infinitivech mezi němčinou a češtinou, způsob tvoření, praktický nácvik tvoření a využití infinitivů v různých jazykových konstrukcích) 6. Préteritum (způsob tvoření, rozšíření a sjednocení slovní zásoby, nácvik) + způsobová slovesa 7. Příčestí (způsob tvoření, druhy použití příčestí v němčině, kontrastivní aspect, praktický nácvik), Perfektum a Plusquamperfektum (způsob tvoření a využití těchto časů v konkrétních kontextech, obohacení slovní zásoby a praktické dovednosti mluvit v minulém čase) 8. Příčestí, Perfektum, Plusquamperfektum u způsobových sloves, Ersatzinfinitiv 9. Futurum (druhy, způsoby tvoření, porovnání systému futura v němčině a češtině) 10. Konjunktiv II (porovnání sytému konjunktivů v němčině a češtině, funkce, způsob tvoření, praktický nácvik navázaný na konkrétní pragmatické situace) 11. Konjunktiv I (porovnání sytému konjunktivů v němčině a češtině, funkce, způsob tvoření, praktický nácvik navázaný na konkrétní pragmatické situace) 12. Trpný rod (způsob tvoření, syntax, automatizace používání, procvičování; konkurenční formy pasiva v přehledu a základním užití) 0. Vazby sloves (rozšíření slovní zásoby o pevná rekční syntagmata, automatizace nabyté slovní zásoby, procvičování) - samostudium na základě dodaných seznamů předložek |