Neslyšící děti a jazykový vývoj - ACN104002
Anglický název: Deaf Children and their Language Development
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 14 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ivana Hay
Je neslučitelnost pro: ACN350371
Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
Jazykový vývoj neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka a obecně dětí se sluchovým postižením, a to v období od narození do zakončení školní docházky.

Předmět je součástí specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících.
Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (15.02.2025)
Cíl předmětu

Hlavním cílem kurzu je uvést studující do problematiky jazykového vývoje neslyšících dětí - primárních uživatelů českého znakového jazyka a primárních uživatelů češtiny.

Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (15.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast v semináři (min. účast 75 %), četba zadané literatury a diskuse o ní, plnění průběžně zadávaných úkolů, esej na vybrané téma z oboru OJN, ve zkouškovém období diskuse nad přečtenou literaturou a esejí.

Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (15.02.2025)
Literatura

Základní povinná literatura a zdroje:

Enns, Ch., Henner, J., McQuarrie, L. (eds.). Discussing Bilingualism in Deaf Children. New York: Routledge, 2021. (zejména kapitola Sign Language Acquisition in Context)

Průcha, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011.

Saicová Římalová, L. Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum 2016.

Další doporučená literatura a zdroje:

BakeR, A., WoLL, B. (eds.). Sign Language Asquisition. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins, 2008.

CÍCHA HRONOVÁ, A. Úloha znakového jazyka v rozvoji neslyšícího dítěte. Speciální pedagogika, 2010, roč. 20, č. 4, s. 265–274.

CÍCHOVÁ HRONOVÁ, A. Dětská řeč – analýza projevu neslyšícího dítěte. Rigorózní práce. Praha: UK, 2008.

Clark, E. V. First Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 2009, s. 32–50.

Doherty-Sneddon, G. Neverbální komunikace dětí. Praha: Grada, 2005.

DVD Raná komunikace v neslyšící rodině. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2007.

EMMOREY, K. Language, Cognition, and the Brain: Insights from Sign Language Research. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2002.

HRONOVÁ, A., Motejzíková, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002.

HUDÁKOVÁ, A., Filippová E. Vývoj sociální kognice českých neslyšících dětí – uživatelů českého znakového jazyka a uživatelů mluvené češtiny: adaptace testové baterie. Studie z aplikované lingvistiky, 2017, roč. 8, s. 53–64.

HUMPHRIES, T., KUSHALNAGAR P., MATHUR G., NAPOLI D. J., PADDEN C., RATHMANN C. Ensuring Language Acquisition for Deaf Children: What linguistics can do. Language, 2014, roč. 90, č. 2, s. 30–52. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: .

Masataka, N. Motherese in signed language. Infant Behavior and Development, 15, č. 4, 1992, s. 453–460. [online; cit. 2017-13-5]. Dostupné na www: .

MEIER, R. P. Sign Language Acquisition. Oxford Handbooks Online, 2016, s. 1–26. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: .

Metodika vzdělávání neslyšících žáků-uživatelů českého znakového jazyka: čeština, český znakový jazyk. Praha: NÚV, 2018 a dále. [online; cit. 2019-01-21]. Dostupné z: a z dalších – postupně doplňovaných – zdrojů.

PEJŠMANOVÁ, B. Dětská řeč – výskyt klasifikátorů českého znakového jazyka v projevu neslyšícícho dítěte. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2012.

Peterson, C. C. Development of social-cognitive and communication skills in children born deaf. Scandinavian Journal of Psychology, 2009, roč. 50, č. 5, s. 475–483.

Saicová Římalová, L. Když začínáme mluvit…: Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha, FF UK, 2014.

SCHICK, B., MARSCHARK, M., SPENCER, P. E. Advances in the Sign Language Asquisition in Deaf Children. Oxford, New York: Oxford University Press, 2006.

Smolík, F., Seidlová Málková, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.

Vybrané zahraniční studie zabývající se konkrétními jevy týkajícími se osvojování znakových jazyků.

Různé (zahraniční i české) materiály, knihy, aplikace atd. určené neslyšícím dětem-uživatelům znakových jazyků a/nebo jejich rodičům a pedagogům.

Další zdroje informací: studie, články, studentské práce (zejm. bakalářské, diplomové a disertační), časopisy (zejm. Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Gong, Infozpravodaj/Dětský sluch, Speciální pedagogika), relevantní webové stránky (hl. zahraniční) aj.

 

Ke kurzu je založen kurz v Moodlu (www.dl1.cuni.cz), kde jsou průběžně doplňovány aktuální informace, další studijní texty a pokyny pro práci v kurzu.

Poslední úprava: Homolková Kamila, PhDr., Ph.D. (07.02.2024)
Sylabus

Seminář představí problematiku jazykového vývoje neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka a dětí se sluchovým postižením obecně v období od narození do zakončení školní docházky. Pozornost se zaměří zejména na vybrané poznatky o osvojování (národních) znakových jazyků (i v komparaci s osvojováním jazyků mluvených) a dále na následné či paralelní nabývání kompetencí v mluvených (národních) jazycích (v psané a/nebo v mluvené formě). Jádrem práce v semináři je kritické čtení odborných studií z dané oblasti a aplikace získaných poznatků při prakticky orientované analýze vybraného materiálu.

Pozornost je věnována zejména následujícím tématům:
- problematika osvojování znakových jazyků, specifika osvojování znakových jazyků ve srovnání s osvojováním jazyků mluvených;
- faktory ovlivňující jazykový vývoj neslyšících dětí; vztah osvojování jazyka a psychického, sociálního a kognitivního vývoje dítěte; tzv. bezjazyčí;
- raná komunikace s neslyšícím dítětem; komunikace v neslyšící rodině; řeč orientovaná na dítě;
- výzkumy osvojování českého znakového jazyka;
- vztah verbální a neverbální komunikace;
- specifické typy vícejazyčnosti, rané fáze osvojování psané formy mluvené češtiny, pregramotnost a raná gramotnost.

Součástí předmětu mohou být exkurze do vybraných škol specializovaných na vzdělávání žáků se sluchovým postižením v České republice (popř. v jiných státech Evropy), které studující v rámci svého dosavadního studia ještě nenavštívili, a jejich následná reflexe,

Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (15.02.2025)
Vstupní požadavky
Kurz je určen studentům bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících, kteří navštěvují předměty specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících. Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučující.
Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)