Proseminář Blízkovýchodních studií - ABV100145
Anglický název: Proseminar in Middle Eastern Studies
Zajišťuje: Katedra Blízkého východu (21-KBV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Josef Ženka, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Josef Ženka, Ph.D.
Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
V předmětu se seznámíte a naučíte se ovládat základní techniky a metody práce nutné pro studium a výzkum dějin, kultury a náboženství Blízkého východu a severní Afriky. Po absolvování předmětu byste měli být schopni hledat a zpracovávat informace, vymezit předmět svého výzkumu, jak ho zpracovat a umět prezentovat, budete se orientovat a umět používat jednotlivé instituce – archivy, specializované knihovny, muzejní sbírky etc. Vyzkoušíte si i použití základních citačních programů a dalších aplikací. Naučíte se zpracovat abstrakt, bibliografii a komentovanou bibliografii.
Poslední úprava: Ženka Josef, PhDr., Ph.D. (21.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Práce na hodině a prezence: max. 40 bodů 

Plnění zadaných samostatných úkolů: max. 60 bodů, každý z nich je hodnocen na max. 20 bodů. 

Udělení atestu: celkem min. 61 bodů.

Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (22.08.2023)
Literatura

 Patrick Rael. Reading Writing and Researching for History: A Guide for College Students. Bowdoin College, 2004  

(https://faculty.etsu.edu/fritzs/picts/Rael_Reading,%20Writing,%20Researching%20History.pdf) 



 Další doporučené příručky (je z nich citováno v níže uvedeném podrobném sylabu):



Základní příručky psané trochu jinak než Rael. Všechny však mají stejný cíl.  

    Brundage, Anthony. Going to the Sources:  Guide to Historical Research and Writing. Malden and Oxford: Wiley-Blackwell, 2013.  

    Rampolla, Mary Lynn. A Pocket Guide to Writing in History. Boston and New York: Bedford/St. Martin’s, 2001.  

    Storey, William Kelleher. Writing History: A Guide for Students. Oxford: Oxford University Press, 2013. 

    Schrag, Zachary M. The Princeton Guide to Historical Research. Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2021. 

    Galgano, Michael J. et al. Doing History: Research and Writing in the Digital Age.  Boston: Thomson Wadsworth, 2008. 

 

Rozšiřující literatura: 

    Claus, Peter and Mariott, John. History: An Introduction to Theory, Mehods and Practice. London: Pearson, 2012.  

    Hayot, Eric. The Elements of Academic Style: Writing for the Humanities. New York: Columbia University Press, 2014.  

    Kline, Mary-Jo and Holbrook Perdue, Susan. A Guide to Documentary Editing. Charlottesville And London, 2008.  

    Veselý, Rudolf. Úvod do studia dějin zemí Předního Východu: Pomocné Vědy Historické. Praha: UK, 1988.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (22.08.2023)
Sylabus

1. Úvodní hodina: Co je to proseminář a jak může být prospěšný v dalším studiu?
2. Výzkum – cíle, plány, otázky, hypotézy, teze

Základní literatura:
Rael, kapitola 3 (Historical Arguments); kapitola 9 (The Writing Model)
Storey, William K., Writing, pp. 5-10, 28 a 29.
Galgano a kol., Doing History, pp. 17-20. 
Schrag, Zachary M., The Princeton Guide, pp. 277-282, 284-289

3. Heuristika – Hledání pramenů a literatury

Základní literatura:
Rael, kapitola 4. d. (Keeping Research Journal)

Galgano a kol., Doing history, pp. 20-32 (Research Trail) 

ukaz.cuni.cz 

úkol: najdi si své téma

4. Heuristika – Zotero, knihovny, archivy

Zadání na hodinu: stáhnout (zotero www.zotero.org) 

Literatura: https://www.zotero.org/support/quick_start_guide 
Doporučený odkaz: anystyle.io


úkol: nainstaluj si zotero a seznam se s tutoriálem


5. Etika vědecké práce, citování a citační praxe 


Povinná literatura:
Jiří Pešek. Podvod jako vážný problém světové i aktuální české historiografie. Český časopis historický 112 (2014): 497-511, zde 506-511. 
Opatření děkana FFUK č. 20/2020 Etika vědecké práce dostupné z: https://www.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/2020/12/OD-20-2020-etika-v%C4%9Bdeck%C3%A9-pr%C3%A1ce.pdf 


úkol: prostuduj si literaturu a opatření děkana 


Základní literatura:Rael, Reading, kapitola 7. a. (Presenting Primary Sources in Your Paper)
Rael, Reading, kapitola 7. b. (Citing sources)
Storey, William K., Writing History, kapitola 3 (Writing History Faithfully)

Hayot, Eric, The Elements, kapitola Nineteen (Citational Practice) 


6. Písemné prameny a práce s nimi; Praktické tipy k výzkumu a příklady podpůrných aplikací (Tropy)

Základní literatura: 
Rael, kapitola 2. b (How to Read a Primary Source)
Galgano a kol, Doing History, pp. 57-62 (What is a Primary Source; Evaluating Written Evidence)
Schrag, Zachary M., The Princeton Guide, pp. 196-207 (Working in Archives)
Aplikace: https://tropy.org/Dokumentace k aplikaci: https://docs.tropy.org/ 

úkol: najdi svého plagiátora 

7. Jiné než písemné prameny (hmotné, orální, vizuální). Muzea, památky, sbírky, potraviny apod.

Základní literatura:
Galgano a kol, Doing History, pp. 62-65 (Evaluating Oral Evidence, Evaluating visual evidence, evaluating physical evidence) 
Schrag, Zachary M., The Princeton Guide, Kapitola 7 (Sources beyond Traditional Texts)


úkol: připrav si analýzu třech poskytnutých pramenů k jedné události 


8. Pomocné vědy historické a další podpůrné instrumenty

Základní literatura: 
Veselý, Rudolf, Úvod do studia, kapitoly týkající se diplomatiky, chronologie a paleografie 
Schrag, Zachary M., The Princeton Guide, kapitoly 11. a 12. 
https://www.aoi.uzh.ch/de/islamwissenschaft/hilfsmittel/tools/kalenderumrechnung/hegira.html (převodník letopočtů)


úkol: připrav si katalogový záznam nějakého předmětu

9. Formy prezentace výzkumu: výzkumný esej a přehledový/historiografický esej 


Základní literatura: 
Rael, kapitoly 4 a 5 (nicméně celá kniha vede a učí směrem k tomuto procesu) 
Galgano a kol., Doing History, pp. 116-120 (Bibliographical Essay, Historiographic Essay) 
Brundage, Anthony, Going to the Sources, kapitola 6 (Exploring Changing Interpretations: The Historiographic Essay


úkol: převeď vybrané letopočty a seznam se s různými typy písem svého jazyka

10. Ediční práce a transkripce 

Základní literatura:
Kline, Mary-Jo and Holbrook Perdue, Susan. A Guide to Documentary Editing. Charlottesville And London, 2008. 
Editor a text: Úvod do praktické textologie. Praha: Československý spisovatel, 1971. 
Transkripční tabulky a údaje – příklad: https://brill.com/fileasset/downloads_products/Author_Instructions/ARAB.pdf 


úkol: diskutuj nad vybranými příklady přehledové a výzkumné eseje 

11. Orální a vizuální prezentace výzkumu

Základní literatura:
Edward James and Sarah Mendelsohn, How to Give a Conference Paper (materiál k dispozici v Teams) Eric Hayot, The Elements of Academic style, kapitola Twenty (Conference Talks)

úkol: transkribuj vybraný kousek textu 

12. Cvičení orální prezentace výzkumu 
literatura stejná jako na předchozí hodinu 

úkol: připrav si krátkou prezentaci svého vybraného výzkumného problému.

Poslední úprava: Kotalová Karolína, Bc. (09.10.2023)