|
|
|
||
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (03.02.2024)
ANDR /Navazující magisterské studium 2023/2024 doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. LS 2/0; povinný předmět Zk / 4 kredity Předmět se zaměřuje na edukaci dospělých osob se zdravotním postižením, nemocí a společensko-kulturním vyloučením v kontextu pracovního uplatnění a kvality života, na možnosti a limity edukace, respektive kvalifikace dospělých, v souvislosti se zdravotním postižením, nemocí a společensko-kulturní jinakostí. Důraz je kladen na teoretická východiska edukace dospělých a altruistického jednání jako podstaty pomáhajících profesí a na specifika cílové skupiny zdravotně postižených dospělých ve vztahu k možnostem uspokojování potřeb seberealizace, partnerských vztahů apod. Představeny jsou sféry speciálněpedagogického poradenství pro dospělé a speciálněpedagogické diagnostiky dospělých, problematika zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice. Pozornost je věnována zvláštnostem edukace dospělých s mentálním postižením a autismem, dospělým s tělesným postižením a nemocí, s poruchami chování, s postižením sluchu, poruchami komunikace a s postižením zraku. |
|
||
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (03.02.2024)
Zkouška: Podmínkou ke zkoušce je zpracování semestrálního úkolu na základě zadání vyučujícího. Zkouška je realizována formou písemného testu v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu a v rozsahu semestrálních úkolů.
Prerekvizitou předmětu AAN500123 Speciální pedagogika dospělých je předmět AAN500103 Základy speciální pedagogiky. |
|
||
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (03.02.2024)
Povinná literatura: JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9 Doporučená literatura: BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. |
|
||
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)
Charakteristika obsahu předmětu: 1. Speciální pedagogika – definiční výměr pedagogické disciplíny 2. Speciální andragogika a speciální gerontagogika – definiční výměr oborů, výchozí terminologie 3. Křesťanská etika a morálka jako východisko vztahu západní společnosti k člověku se zdravotním postižením 4. Dospělost a její variabilita 5. Jinakost a další otázky lidského bytí 6. Edukace dospělých v kontextu lidských potřeb 7. Ideologie ve vzdělávání 8. Význam spolkové činnosti pro životní uplatnění dospělého člověka se zdravotním postižením 9. Didaktické aspekty edukace člověka s mentálním a tělesným postižením 10. Didaktické aspekty edukace člověka se zrakovým postižením 11. Didaktické aspekty edukace člověka s postižením sluchu 12. Didaktické aspekty edukace člověka s poruchami chování 13. Didaktické aspekty edukace nemocného člověka |