Mezinárodní řízení lidských zdrojů a jeho interkulturní aspekty - AAN500057
|
|
Rozvrh Nástěnka
|
||
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kazimourová (31.01.2019)
ANDR / Navazující magisterské studium 2018/2019 Dagmar Suissa, MSc. LS 1/1; povinný předmět Zk / 4 kredity Předmět je zaměřen na problematiku personálního řízení v multikulturních nadnárodních organizacích/firmách, ve kterých se potkává více národů, národních kultur, standardů jednání a pracují mezinárodní týmy, kde je nezbytné orientovat se v multikulturních situacích při jednání se zahraničními partnery. Pozornost je věnována možnostem fungování útvaru personálního řízení a specifikům jednotlivých procesů personálního řízení v mezinárodních podmínkách (od získávání zaměstnanců, přes kariérové plánování, interkulturní kompetence a jejich rozvoj, vysílání domácích zaměstnanců a zaměstnávání cizinců, k motivačním schématům). Nedílnou součástí předmětu je téma organizační kultury a interkulturních rozdílů, interkulturní komunikace, vnímání, interpretace a kulturní specifika různých národů a jejich dopad na personální řízení. Pozornost bude věnována i mezinárodnímu manažerovi a jeho interkulturním kompetencím. Charakteristika obsahu předmětu: 1. Úvod do problematiky mezinárodního řízení lidských zdrojů 2. Kontexty řízení globálních organizací/firem 3. Postavení, činnosti, specifika a fungování útvaru personálního řízení v mezinárodní organizaci/firmě 4. Specifika procesů získávání, rozvoje a plánování kariéry zaměstnanců v mezinárodní organizaci/firmě 5. Specifika odměňování, vysílání zaměstnanců, zaměstnávání cizinců a sdílená centra služeb v mezinárodní organizaci/firmě 6. Kultura a identita, interkulturní rozdíly v perspektivě srovnávacích dimenzí kultury, podstata kulturních stereotypů a jejich vliv na interakci 7. Kulturní specifika vybraných národů a jejich dopad na personální řízení 8. Kulturní šok a adaptace na práci v zahraničí 9. Interkulturní komunikace a vyjednávání v mezinárodním prostředí 10. Osobnost leadera v mezinárodní firmě, interkulturní kompetence a jejich rozvoj 11. Rozvoj a řízení mezinárodních týmů; specifické aspekty, přínosy a problémy v mezinárodních týmech 12. Kultura a konflikty, kulturní přístupy a postoje k řešení konfliktů, konflikty a mediace v mezinárodních týmech, řešení a zvládání konfliktů v mezinárodní organizaci/firmě 13. Kulturní diverzita a genderové vztahy v mezinárodní organizaci/firmě Povinná literatura: BRISCOE Dennis, Randall S. SCHULER a Ibraiz TARIQUE. International Human Resource Management: Policies and Practices for Multinational Enterprices. New York: Routledge, 2011. ISBN-10: 0-415-88476-1; ISBN-13: 978-0 -415-88476-1. HOFSTEDE, Geert a Gert J. HOFSTEDE. Kultury a organizace: software lidské mysli: spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Praha: Linde, 2007. ISBN 0-07-143959-5. PICHANIČ, Mikuláš. Mezinárodní management a globalizace. Praha: C. H. Beck, 2004. ISBN 80-7179-886-X. Doporučená literatura: ADLER, Ron B. a Jeannie M. ELMHORST. Communicating at work: principles and practices for business and the professions. Boston: McGraw-Hill, 2002. ISBN 0-07-112089-0. DOWLING, Peter J., Randall S. SCHULER a Denice E. WELCH. International human resource management: managing people in a multinational context. Cincinnati: South-Western College, 1999. ISBN 0-538-86137-1. GALLOIS, Cynthia a Victor J. CALLAN. Communication and culture: a guide for practice. Chichester: John Wiley & Sons, 1997. ISBN 0-471-96622-3. HEMPSTEAD, Hemel a Derek TORRINGTON. International Human Resource Management: think globally, act locally. New York: Prentice Hall, 1994. ISBN 0-130-09978-3. LEWIS, Richard. When cultures collide:leading across cultures. Finland: WS Bookwell. 2005. ISBN 13: 978-1- 904838-02-2. NOVÝ, Ivan, Sylvia SCHROLL-MACHL et al. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Praha: Management Press, 2003. ISBN 80-7261-089-9. NOVÝ, Ivan a kol. Interkulturální management. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-260-3. Zkouška: Požadavky k ústní zkoušce z předmětu Mezinárodní řízení lidských zdrojů a jeho interkulturní aspekty jsou charakterizovány rámcovými tématy (viz Charakteristika obsahu předmětu). Předpokladem k ústní zkoušce je prezentace a odevzdání úkolu zadaného vyučujícími. Zadaný úkol budou studenti prezentovat v určeném termínu a zašlou e-mailem vyučujícím nejpozději deset dní před termínem zkoušky. |