Well-being of University Students - AADEK00018
Anglický název: Well-being of University Students
Zajišťuje: Filozofická fakulta (21-FF)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [DS]
Rozsah za akademický rok: 2 [dny]
Počet míst: neurčen / neomezen (20)
Minimální obsazenost: 4
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
Tento kurz je zaměřen na komplexní podporu well-beingu studentů v klíčových oblastech jejich života, jako jsou pozitivní emoce, zaujetí, kvalitní vztahy, smysluplnost, dosažení osobních i akademických úspěchů, fyzické zdraví, mindset, péči o prostředí, ekonomickou stabilitu a autentičnost. Kurz „Student Well-being“ vychází z publikace Well-Being and Success for University Students: Applying PERMA+4 (Koci & Donaldson, 2024), která představuje integrovaný přístup k podpoře well-beingu vysokoškolských studentů a je veden její autorkou PhDr. Janou Kočí, Ph.D.

The course is taught in blocks, 2 times per semester: First block - 28 March 2025, Second block - 25 April 2025. Always from 9.10 a.m. to 5.20 p.m. with a break for lunch.
Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (13.02.2025)
Deskriptory
Předmět je ohodnocen 5 kredity podle systému ECTS, přičemž celková časová zátěž studenta odpovídá 125 hodinám. Očekávaná doba přípravy na jednu přednášku činí 90 minut. Samostudium odborné literatury během celého semestru je plánováno na 13 hodin, práce se studijními materiály na 13 hodin, plnění průběžných úkolů na 17 hodin a příprava na závěrečnou zkoušku na 20 hodin.
Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (13.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Kurz bude ukončen udělením zápočtu. Student má k dispozici celkem tři pokusy k splnění podmínek zápočtu, přičemž dva z těchto pokusů jsou opravné.

Udělení zápočtu je podmíněno 70% účastí na online výuce, aktivní účastí na hodinách, dokončením cvičení a aktivit založených na důkazech mezi jednotlivými setkáními, pravidelnou sebereflexí zaměřenou na well-being, a vyplněním dotazníku zaměřeného na well-being před začátkem kurzu a po jeho ukončení (dobrovolné, avšak velmi vítané).

Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (13.02.2025)
Literatura
  • Antaramian, S. (2017). The importance of very high life satisfaction for students’ academic success. Cogent Education, 4(1), 1307622. https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1307622
  • Gutiérrez, M., & Tomás, J. M. (2019). The role of perceived autonomy support in predicting university students’ academic success mediated by academic self-efficacy and school engagement. Educational Psychology, 39(6), 729-748. https://doi.org/10.1080/01443410.2019.1566519
  • Hartley, M. T. (2013). Investigating the relationship of resilience to academic persistence in college students with mental health issues. Rehabilitation Counseling Bulletin, 56(4), 240-250. https://doi.org/10.1177/0034355213480527
  • Jones, E., et al. (2021). Student wellbeing and assessment in higher education: The balancing act. Assessment & Evaluation in Higher Education, 46(3), 438-450. https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1782344
  • Morris, K. V. A. (2022). Consumerist views of higher education and links to student wellbeing and achievement: An analysis based on the concept of autonomy as depicted in self-determination theory. Journal of Further and Higher Education, 46(6), 836-849. https://doi.org/10.1080/0309877X.2021.2011842
  • Sánchez-Cardona, I., et al. (2021). Learning goal orientation and psychological capital among students: A pathway to academic satisfaction and performance. Psychology in the Schools, 58(7), 1432-1445. https://doi.org/10.1002/pits.22505
  • Sosu, E. M., & Pheunpha, P. (2019). Trajectory of university dropout: Investigating the cumulative effect of academic vulnerability and proximity to family support. Frontiers in Education, 4. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00006
  • Jackman, P. C., et al. (2022). Mental health and psychological wellbeing in the early stages of doctoral study: A systematic review. European Journal of Higher Education, 12(3), 293-313. https://doi.org/10.1080/21568235.2021.1939752
  • Baik, C., Larcombe, W., & Brooker, A. (2019). How universities can enhance student mental wellbeing: The student perspective. Higher Education Research & Development, 38(4), 674-687. https://doi.org/10.1080/07294360.2019.1576596
  • Barker, R. K., et al. (2021). Enhancing mindfulness and well-being in higher education. International Journal of Community Well-Being, 4(4), 625-646. https://doi.org/10.1007/s42413-021-00118-6
  • Bell, K. (2022). Increasing undergraduate student satisfaction in higher education: The importance of relational pedagogy. Journal of Further and Higher Education, 46(4), 490-503. https://doi.org/10.1080/0309877X.2021.1985980
  • Cooke, R., et al. (2006). Measuring, monitoring and managing the psychological well-being of first year university students. British Journal of Guidance & Counselling, 34(4), 505-517. https://doi.org/10.1080/03069880600942624
  • Gan, T. Y., et al. (2022). Developing future-ready university graduates: Nurturing wellbeing and life skills as well as academic talent. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.827517
  • Hill, J., et al. (2021). Pedagogic partnership in higher education: Encountering emotion in learning and enhancing student wellbeing. Journal of Geography in Higher Education, 45(2), 167-185. https://doi.org/10.1080/03098265.2019.1661366
  • Jackman, P. C., Sanderson, R., & Jacobs, L. (2021). Developing inductions to support mental health and wellbeing in doctoral researchers: Findings from a qualitative co-design study. European Journal of Higher Education, 11(4), 1-18. https://doi.org/10.1080/21568235.2021.1992293
Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (13.02.2025)
Sylabus - angličtina

Kurz zahajuje úvodní lekcí, která studentům představuje koncept well-beingu a zdůrazňuje jeho zásadní význam pro vysokoškolské prostředí. Následující lekce se systematicky zaměřují na deset klíčových oblastí života, které podle vědeckých poznatků výrazně ovlivňují spokojenost a celkovou kvalitu života. Výuka kombinuje teorii podloženou výzkumem s praktickými aktivitami, které umožňují okamžitou aplikaci do každodenního života.


Metodologie kurzu staví na aktivitách založených na důkazech, které účastníkům pomáhají osvojit si dovednosti pro dlouhodobé zlepšení well-beingu v konkrétních oblastech. Důraz je kladen na interaktivitu a dobrovolné zapojení, přičemž cílem je nejen posílení individuální spokojenosti a osobního růstu, ale také podpora akademických úspěchů a celkové životní harmonie.

Původně byl kurz nabízen jako certifikovaný program v rámci celoživotního vzdělávání na Rektorátu Univerzity Karlovy. Díky rostoucímu zájmu o problematiku duševního zdraví studentů a významu pozitivní edukace v akademickém prostředí bylo možné kurz zařazen do nabídky jako volitelný předmět, který je dostupný studentům napříč fakultami Univerzity Karlovy a univerzitami v rámci evropské vzdělávací aliance 4EU+. 


Kurz propojuje teoretické poznatky s praktickým výcvikem evidence-based aktivit, které pomáhají studentům rozvíjet klíčové životní dovednosti, jako je emoční regulace, budování vztahů, rozhodování, řešení problémů, empatie a posilování životního smyslu a sebevědomí. Jeho cílem je nejen zlepšit individuální well-being účastníků, ale také přispět k jejich akademickému úspěchu a spokojenosti během studia.

Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (13.02.2025)
Výsledky učení
  • Studenti budou schopni popsat základní principy teorie well-beingu.
  • Účastníci vypíší a vysvětlí stavební kameny well-beingu, jak jsou uvedeny v kurzu.
  • Studenti analyzují důležitost duševního zdraví v kontextu vysokoškolského vzdělávání.
  • Účastníci prokáží schopnost aplikovat strategie založené na důkazech pro zlepšení svého vlastního well-beingu.
  • Studenti vyvinou schopnost identifikovat a rozvíjet pozitivní vztahy ve svém akademickém prostředí.
  • Účastníci navrhnou personalizované plány well-beingu, které zahrnou strategie naučené během kurzu.
  • Studenti aktivně zpracovávají reflexe svých hodnot, které dokládají budování hodnoty jejich well-beingu a zdraví.
  • Účastníci projeví v testu znalost strategií čelení výzvám well-beingu, se kterými se potýkají oni sami i jejich vrstevníci.
  • Studenti proaktivně plní zadané úkoly, které jim pomáhají k řešení stresu a udržení zdravého rovnováhy mezi prací a osobním životem.
  • Účastníci se aktivně zapojují do cvičení sebereflexe k hodnocení svého aktuálního stavu well-beingu a identifikaci oblastí pro zlepšení a pravidelně vyplňují ve skilldriver systému sebehodnocení svého well-beingu.
  • Studenti integrují praktiky well-beingu do svých každodenních rutin, jako jsou cvičení mindfulness, fyzická aktivita a sociální interakce a dokládají jejich aktivitu sepsanými reflexemi v rámci esejí.
  • Účastníci prokáží v testu znalost kde vyhledat podporu dostupných zdrojů, jak uvnitř univerzitní komunity, tak i mimo ni, pro efektivní zvládání svých potřeb ve well-beingu.
Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (13.02.2025)
Vstupní požadavky - angličtina

The course is open to all Faculty of Arts, Charles University students. Classes are provided in English.

Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (13.02.2025)