Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Cílem předmětu je představit studentům vzdělávání s využitím inkluzivní didaktiky. Studentům budou podrobně a názorně představeny postupy individualizace a diferenciace úkolů a kooperativní učební procesy dle principů konstruktivní vícedimenzionální didaktiky. Účastníci se na příkladech naučírozlišovat funkční a nefunkční skupinové kooperace žáků ve třídě, učební strategie založené na tvorbě prekonceptů, využití kognitivních stylů žáků, metakognitivní strategie. Seznámí se s možnostmi uspořádání třídy a podnětného prostředí ve škole pro realizaci řízených činností v malých i větších žákovských skupinách. Naučí se identifikovat bariéry v prostředí školy, které brání individualizaci a diferenciaci učebních činností, a plánovat učební strategie, které vycházejí ze znalostí individuálních vývojových zvláštností žáků a v postupných krocích rozvíjejí žákův potenciál k učení.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (14.02.2022)
The aim of the course is to introduce students to inclusive didactics. Students will know the procedures of individualization and differentiation of tasks and cooperative learning processes according to the principles of constructive multidimensional didactics. Participants will learn to distinguish between functional and non-functional group cooperation of pupils in the classroom, learning strategies based on the creation of preconcepts, the use of cognitive styles of students, metacognitive strategies. They will get acquainted with the possibilities of class organization and stimulating environment in the school for the implementation of controlled activities in small and larger student groups. They will learn to identify barriers in the school environment that prevent individualization and differentiation of learning activities, and to plan learning strategies that are based on knowledge of individual developmental peculiarities of students and in gradual steps develop the student's potential for learning.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.
Přímá výuka:
· příprava na výuku 12 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 28 hodin
Příprava zápočet: 20 hodin celkem
Bude využíván systém podpory studia Moodle
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Povinná literatura:
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy.Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s.29-112.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6678-6, s. 219-249.
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: GradaPublishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.
Doporučená literatura:
DEMIR-WALTHER, M. GemeinsaminklusivenSachunterrichtplanen: inklusionsdidaktischePlanung in Kooperationbewältigen. GrundschulunterrichtSachunterricht.München: OldenbourgSchulbuchverlag, 2016, 63(4), 30-33. ISSN 1865-4991.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.01.2023)
Obsah a tématické členění výuky:
Dialogizace výuky, aktivizace žáků v procesu učení.
Organizace času a úpravy prostředí pro výuku heterogenních tříd, využití diversity žáků.
Kooperace a skupinové práce žáků se SVP.
Inkluzivní postupy rozvoje sociálních kompetencí žáků v demokratické společnosti/ škole.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)