|
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
Cílem je získání základních znalostí ze současné evoluční biologie, včetně evoluční antropologie, jež může učitel využívat při výuce na základní či střední škole |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (06.10.2023)
PEDF-Evoluční biologie bakaláři presenční - bude 11 základních presenčních přednášek a 7 cvičení viz sylabus. Veškeré informace a odevzdávání prací bude MsTeams – tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři - základní informace přednášky a filmy- dále pak literatura a presentace a také další studijní opory. Evoluční biologie – v kurzu budou zadány 4 úkoly s využitím přednášek a analýzy filmů – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího pravidelně odevzdávat v MsTeams. Z tohoto důvodu se studenti musí zaregistrovat do MsTeams svým oficiálním fakultním mailem. Úkoly: 1) Zamyslete se nad problematikou přírodního výběru, posuďte vztah přírodního, pohlavního a skupinového (příbuzenského) výběru a jejich možného působení v evoluci hominidů; 2) Jaký je význam adaptací v evoluci obecně a jaký v evoluci hominidů - uveďte příklady; 3) Definujte makroevoluci a jejich vztah, uveďte příklady včetně možných makroevolučních změn v evoluci hominoidů. Probíhají mikroevoluční procesy i u současných lidských populací?; 4) Význam evoluční genetiky pro pochopení biologických a evolučních procesů s ohledem na evoluci člověka a jeho předků. Práce by měly být na minimálně 3 strany a měly by stručně obsahovat i možný význam dané problematiky pro výuku na ZŠ a SŠ. Úkoly a tématika s nimi související bude probírána v rámci cvičení. Link na tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWMpegRosY1oeE2IzIu2wFe53smdzwxv8a6Yjb-XPmGE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4edf910f-8b50-42ec-bdeb-fa80d683b1f1&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedených v SISu.
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (27.08.2019)
Vančata, V. 2015. Evoluční biologie postmoderní syntéze. Katedra biologie a environmentálních studií, PedF UK v Praze https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie Soukup, M., 2010. Biokulturologie. Evoluce a kultura. Mervart, University Karlova v Praze DARWIN, CH. O vzniku druhů přírodním výběrem. Nakl. ČSAV, Praha. 1953. FLEAGLE, J. G. Primate Adaptation and Evolution (2nd edition). Academic Press, Inc., London. 1998. FLEGR J. Evoluční biologie, Academia, Praha 2005 FLEGR, J. Zamrzlá evoluce. Academia, Praha 2006 Gould S. J. 2002. The Structure of Evolutionary Theory, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press, RIDLEY, M. Evolution. Blackwell Science, London.1996. VANČATA,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8) ZRZAVÝ, J., STORCH, D., MIHULKA, S. Jak se dělá evoluce. Paseka, Praha. 2004. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (16.09.2023)
Vypracování seminárních prací zadaných v MsTeams a to minimáolně 3 ze 4, pokud ovšem budou k nesplnění všech 4 závažné důvody. Vyučující práce budou hodnoceny jednotlivě, neodevzdaná práce bude známkována nedostatečně, a sdělí výsledek, eventuálně požadavky k přepracování některé z prací. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
1. Úvod - Přírodní, pohlavní a skupinový výběr v evoluci, 2. Mikroevoluce a makroevoluce s ohledem na vznik a evoluci primátů, 3. Adaptace a jejich význam pro evoluci s přihlédnutím k lidské evoluci, 4. Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro znalosti z evoluce člověka i antropologie obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách, 5. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy. 6. Nové směry v evoluční biologii – paleogenetika, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování. 7. Evoluce třetihorních lidoopů a vznik nejstarších homiminů, 8. Australopitéci a vznik rodu Homo. 9. Evoluce a diversita archaických forem rodu Homo vznik lidské kultury, 10. Vznik a evoluce moderních lidských forem – anatomicky moderní člověk, neandrtálci a denisované. 11. Kolonizace světa člověkem a jeho předky a její hlavní fáze. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.10.2023)
Podmínkou ke splnění předmětu je odevzdání portfolia, tedy 4 úkolů uvedených v deskriptoru. Úkoly musí být předloženy v MsTems, a musí být plněny podle termínu zadání v MsTeams. Výjímky mohou být uděleny jednotlivě a zcela výjimečně, a to pouze na základě velmi závažných osobních nebo zdravotních důvodů, a po dohodě s garantem předmětu. Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedených v SISu. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (16.09.2023)
Veškreré relevantní informace a studijí literatura a další materiály budou v MsTeams tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři Dále pak https://sites.google.com/view/evolunbiologiebc/home https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni |