|
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.01.2024)
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (3 kredity) a je stanovena na 87 hodin. Přímá výuka odpovídá 45 min./týden u přednášek, resp. 90 min./14 dní u cvičení pro studenty prezenční formy a 450 min./semestr pro studenty kombinované formy. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 45 minut, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (18 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (12 hodin) a časem na přípravu na zápočet a zkoušku (klasifikovaný zápočet) v rámci plnění předmětu (15 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování. Platí pro studenty prezenční i kombinované formy. _____________________________________________________ MS Team pro prezenční studenty: PEDF - Geologie a výuka geologie (PS) | Obecné | Microsoft Teams MS Teams pro kmbinované studenty: PEDF - Geologie a výuka geologie (KS) | Obecné | Microsoft Teams |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (27.07.2022)
Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha: SPN. Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha : SPN. Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN,. Čížek, F. et al. (1978): Úvod do speciálních didaktik přírodovědných předmětů. [skripta PřF UK] Praha : SPN. http://enviregion.pf.ujep.cz/exkurze/ucitele/data/metodika.pdf Kočárek, E. (1978). Základy didaktiky geologie 1. Praha: SPN. Kočárka, E. & Pavlíčka, V. (1990). Úvod do všeobecné didaktiky geologie. České Budějovice: Pedagogická fakulta České Budějovice. Pauk, F. & Bican, J. (1978). Praktická cvičení z mineralogie a petrologie. Praha: SPN. Pauk, F. & Bouček, B. (1975). Praktická cvičení z geologie. Příručka pro studium přírodopisu na pedagogických fakultách. Praha: SPN. Pauk, F. et al. (1979). Didaktika geologických věd. Praha: SPN. Turanová, L. & Bizubová, M. (2002). Didaktika geológie 3. Didaktika praktických cvičení z geologie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava. Turanová, L. (2000). Didaktika geológie 1. Všeobecná didaktika geológie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava. Ziegler, V. (ed.). (2000): Modernizace výuky biologie a geologie. [sborník příspěvků] Praha : PedF UK, 2000. Flegr J.(2005): Evoluční biologie. Academia Praha.
Časopisy: Vesmír, Živa, Příroda, Ochrana přírody, Nature. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.01.2024)
Obsah kurzu: 1. Geologie v kurikulárních dokumentech pro ZŠ a SŠ, RVP ZV a RVP G – struktura a konkretizace náplně rámcových vzdělávacích programů pro výuku geologie, resp. prvouky, přírodovědy, přírodopisu v podmínkách ZŠ a SŠ (vzdělávací oblasti, tematické okruhy a vzdělávací obory, průřezová témata); ŠVP a výuka geologie: specifikace pro „tradiční školství“, klasické reformní školství, „moderní alternativní programy“, obsah a struktura předmětu geologie, kritická místa geologického kurikula. Didaktické zásady a trendy – definice pojmů, konstruktivismus, třífázový model učení (E-U-R). Příprava na vyučovací hodinu: struktura, kognitivní, afektivní a psychomotorické cíle, další položky (kontext, výukové aktivity, pomůcky, domácí práce, poznámky). Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – základní klasifikace, obecná charakteristika forem a metod výuky na ZŠ a SŠ v rozsahu učiva Didaktiky biologie I, specifika vybraných forem a metod výuky geologie (vyučovací hodina, praktická cvičení a laboratorní práce, exkurze a terénní práce, projektová výuka); klasické výukové metody (výklad, přednáška, vyprávění, práce s textem, dialog, popis, demonstrace, laborování a experimentování), aktivizující metody (diskuze, heuristické metody, didaktické hry), komplexní metody (individuální, frontální, skupinová a kooperativní výuka, pojmové mapy, brainstorming, metoda práce s ICT). 2. Učebnice pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a klasifikace učebnic, kritéria hodnocení učebnic, přehled učebnic pro ZŠ a SŠ s doložkou MŠMT, nakladatelství Fraus, Prodos, Fortuna, ČGS, NNS, SPN, Scientia, Taktik. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a jejich aplikace do výuky (pozitiva a negativa): přírodniny, preparáty hornin, krystalografické modely, modely krystalografických soustav a mřížek, schémata v geologii (klasifikační, geologická, evoluční), stratigrafické a časové osy, filmy, videa, animace, e-learning, multimediální a interaktivní výukové programy; speciální analytické přístroje, geologické pomůcky a vybavení do terénu, geologická mapa atd. Exkurze a praktická cvičení ve výuce geologie ZŠ a SŠ – definice formy výuky, klasifikace a fáze exkurze, výhody a nevýhody, návrhy na praktické „exkurzní“ geologické úkoly (lokalita a geologický profil, geomorfologická lokalita, paleontologická lokalita, nácvik „geologických“ dovedností a technik v terénu, specifika exkurze do muzeí, těžebních a výrobních podniků, fenomén „geoparky“ a výuka geologie, návrhy na praktické úkoly pro laboratorní cvičení z geologie (geologické sbírky, zpracování exkurzního materiálu, geologická školní technika). 3.-4. Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ – specifikace problémů, rozsahu učiva a návody na konkrétní simplifikované a didaktizované výstupy: a) vznik a stavba planety Země; b) mineralogie a krystalografie, vlastnosti a poznávání minerálů; c) petrologie, horniny, horninový cyklus, poznávání hornin; d) endogenní geologie (TDT, Wilsnův cyklus, orogeneze, vrásnění vs. lokace, poruchy a deformace zemské kůry); e) exogenní geologie – zvětrávání geologická činnost gravitace, vody (řeky, moře, jezera, krasové jevy), větru, člověka; f) historická geologie a evoluce (evoluce, prekambrium, prvohory, druhohory, třetihory a čtvrtohory), aspekty paleontologie, paleoekologie a paleoklimatologie; g) regionální geologie ČR. 5.-6. Prezentace a konzultace pracovních verzí skupinových portfolií
Znění zadaných úkolů (podrobně viz podpůrné materiály a vlastní výukové semináře): Úkol 1: Sestavte vlastní ŠVP, resp. učební plán pro vzdělávací obor Přírodopis – Neživá příroda na 2. stupni ZŠ. Úkol 2: Vyberte si jeden geologický tematický celek (práce ve dvojici/skupině). Úkol 3: U Vámi vybraného geologického tematického celku vyhodnoťte jeho zastoupení v RVP ZV a RVP G, tj. jaké jsou očekávané výstupy a rozsah učiva. Úkol 4: Definujte konkrétní oborové minimu pro zvolené téma. Úkol 5: Vyhodnoťte úroveň zpracování Vámi zvoleného geologického tematického celku v jednotlivých učebnicích přírodopisu pro 9. ročník ZŠ. Úkol 6: Připravte konkrétní „výuku“ zvoleného geologického tematického celku na ZŠ v návaznosti na již realizované úkoly 3 až 6.
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.01.2024)
Studijní opory (studijní materiály, záznamy přednášek a cvičení) jsou volně k dispozici po přihlášení do MS Teams a jsou totožné pro studenty prezenční i kombinované formy. _____________________________________________________ MS Team pro prezenční studenty: PEDF - Geologie a výuka geologie (PS) | Obecné | Microsoft Teams MS Teams pro kmbinované studenty: PEDF - Geologie a výuka geologie (KS) | Obecné | Microsoft Teams |