|
|
|
||
Poslední úprava: prof. MUDr. Richard Rokyta, DrSc. (30.05.2008)
|
|
||
Poslední úprava: prof. MUDr. Richard Rokyta, DrSc. (30.05.2008)
Cíl předmětu:
Fyziologie má za úkol naučit posluchače fyziologickému myšlení tj. poznat základní mechanismy fyziologických procesů u člověka a základní fyziologické normy. Má je také naučit vidět tyto mechanismy v širších souvislostech, v komplexním pohledu na funkční stav jedince jako základní předpoklad pro hledání hranice mezi normou a patologii. Dalším cílem je naučit studenty základní manuální zručnosti na animálních modelech. Fyziologie je koordinační obor struktury a funkce lidského těla, kde se společně studují předměty anatomie, histologie a embryologie, biochemie a fyziologie. Student by měl po absolvování tohoto společného modulu, který se nazývá Struktura a funkce lidského těla být připraven aplikovat svoje poznatky do preklinických a do klinických oborů. První uplatnění je při studiu patologické fyziologie |
|
||
Poslední úprava: prof. MUDr. Richard Rokyta, DrSc. (30.05.2008)
Literatura: Přehled lékařské fyziologie: W.F.Ganong, 20. vydání v ČR, Jinočany:H+H, 2005 Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, přírodovědných a tělovýchovných oborech:R. Rokyta a kol. 2. vydání, Praha ISV, 2008 Fyziologie: praktická cvičení a demonstrace I.-II.. Franěk M., Vaculík Š., Rokyta R. et al, 3. LF UK, CD Struktura a funkce lidského těla: R. Rokyta, F. Šťastný, Praha, Tigis, 2002 Memorix, Fyziologie: R.F. Schmidt, 1. vydání, Praha, Scientia Medicina, 1983 Patologická fyziologie: U.R. Fölsch, K. Kochsiek, R.F. Schmidt, přeložili R. Rokyta, J. Mareš a kol., Praha, Grada Publishing, 2003 Atlas patofyziologie člověka: S. Silbernagl,F. Lang, 1. vydání, Praha, Grada Publishing, 2001
|
|
||
Poslední úprava: prof. MUDr. Richard Rokyta, DrSc. (30.05.2008)
Metody výuky: Jak vyplývá ze sylabu fyziologie používá pro výuku přednášky, semináře, praktická cvičení, konference a návštěvy některých vybraných klinických pracovišť.
|
|
||
Poslední úprava: prof. MUDr. Romana Šlamberová, Ph.D. (30.09.2010)
Podmínky udělení zápočtu z fyziologie v rámci Modulu 1A Pro udělení zápočtu musí student splnit 3 podmínky: docházku, průběžné testy a zápočtové zkoušení.
1. Docházka Na praktických cvičeních a seminářích je vyžadována 80 % účast pro každou formu studia zvlášť. V praxi to podle současného počtu hodin znamená jednu povolenou absenci. Jedna neúčast nad tuto normu je tolerována, pokud je doložena řádnou omluvenkou. V případě dalších absencí je každý případ řešen individuálně (vypracování rozsáhlejšího referátu, přezkoušení přednostou ústavu nebo jím pověřenou komisí). Případnou neúčast lze v omezené míře nahrazovat, ale pouze po předchozí domluvě s asistenty obou zúčastněných kruhů, kteří posoudí prostorové a technické možnosti náhrady. Účast na konferencích na konci jednotlivých tématických okruhů je 100% povinná. Při neúčasti z vážných důvodů bude student z příslušné tématiky přezkoušen. Prezence na konferencích je nedílnou součástí zápočtu.
2. Průběžné testy Během semestru musí student úspěšně projít dvěma průběžnými písemnými testy (viz tabulka). K jejich složení je nutná minimálně 75 % úspěšnost. Testy lze, podobně jako zkoušku, opakovat.
semestr testy 1. ročník, zimní semestr Metodologie a fyziologie pohybového aparátu, Fyziologie krve 1. ročník, letní semestr Fyziologie ledvin a dýchání, Fyziologie GIT 2. ročník, zimní semestr Fyziologie srdce a oběhu, Endokrinologie 2. ročník, letní semestr Fyziologie CNS, Fyziologie smyslů
3. Zápočtové zkoušení Nejdůležitější podmínkou udělení zápočtu je zápočtové zkoušení. Vedle zápočtového zkoušení musí student v letním semestru 2. ročníku pro získání zápočtu úspěšně absolvovat závěrečný písemný test (s maximem 8 chyb ze 40 otázek)a praktickou zkoušku.
3.1. Termíny Předepsané termíny zkoušení jsou výhradně ve 14. a 15. výukovém týdnu v době, kdy jsou v rozvrhu zapsána praktika z fyziologie. Obsahem těchto posledních dvou praktik je pouze zápočtové zkoušení. Další termíny zkoušení si vyučující stanovují individuálně podle potřeby a možností. Zkoušet lze až do úplného konce zkouškového období. Během letních prázdnin se zápočty nezkouší.
3.2. Průběh zkoušení Student si vylosuje dvě otázky z příslušných oblastí . Na přípravu odpovědí se počítá cca 10 minut, na zodpovězení každé otázky pak maximálně 5 minut. Časové omezení je nutné nejen vzhledem k počtu studentů, ale rovněž slouží jako přídatné kriterium.
3.3. Hodnocení Každá otázka se hodnotí známkou 1 až 4, celková známka za zkoušení je PROSPĚL(A) ? NEPROSPĚL(A) (alespoň jedna z otázek hodnocená 4). Výsledky se zapisují do Karty studenta (název otázky a známka).
3.4. Opakované zkoušení V případě, že student neprospěje, může zkoušku opakovat nejdříve za 7 dní po prvním termínu. Třetí termín zkoušky musí být od druhého v odstupu alespoň 14 dní. Výběr otázek, průběh zkoušení a hodnocení jsou u všech termínů stejné. Jediný rozdíl je v tom, že u třetího termínu musí být kromě zkoušejícího přítomen ještě další asistent jako přísedící. Student je povinen absolvovat všechny termíny zkoušení u asistenta, který má na starosti příslušný kruh. Jakákoliv změna zkoušejícího musí být odůvodněná a lze ji uskutečnit pouze se souhlasem obou zúčastněných asistentů. V případě neúspěchu při třetím termínu následuje přezkoušení přednostou ústavu, který definitivně rozhoduje o udělení nebo neudělení zápočtu. |
|
||
Poslední úprava: prof. MUDr. Richard Rokyta, DrSc. (30.05.2008)
Přednášky 2. ročník, letní semestr: Synaptické receptory, neurotransmitery a modulátory mozku, energetický metabol. mozku, bariérové mechanismy CNS. Elektrofyziologické metody používané v klinické diagnostice. Funkce páteřní míchy a mozečku, funkce mozkového kmene. Funkce středního mozku, funkce bazálních ganglií a thalamu. Funkce limbického systému, funkce mozkové kůry. Fyziologie somestetického systému. Fyziologie propriocepce a motoriky. Fyziologie a patofyziologie bolesti. Mimovolní a volní jednání, učení a paměť, vývoj chování, fyziologie bdění a spánku. Fyziologie viscerální a neurohumorálních regulací. Fyziologie zrakového systému. Fyziologie sluchového a rovnovážného systému. Fyziologie čichového a chuťového systému. Fyziologie mimořádných situací, ekologická fyziologie, výzkumné směry současné fyziologie.
2.ročník, letní semestr - praktická cvičení a semináře Hemisyndrom míšní. Reflexy u člověka, vyšetření reakční doby SEMINÁŘ: míšní funkce a motorika Spontánní bioelektrická aktivita, principy stereotaxie Bolest, učení a paměť SEMINÁŘ: bolest, somestesie Perimetrie a oftalmoskope Zraková ostrost, akomodace, Purkyňovy obrázky, barvocit Zkoušky sluchu a kožní čití
Konference: Po skončení jednotlivých témat jsou vždy uspořádány konference spolu se všemi ostatními předměty vyučovanými v Modulu I. A tj. anatomii, histologii a embryologii, biochemii a fyziologii společně s klinickými lékaři. Celkem je 8 konferencí.
2.ročník, letní semestr: Nervová soustava I, řízení motoriky Nervová soustava II, smyslové orgány
|