Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět navazuje na Pedagogickou a školní psychologii, kde byly zmíněny základní teoretické aspekty (definice, klinické projevy, legislativa ve vztahu k poskytování podpůrných opatření) problematiky specifických poruch učení a chování. Navazující předmět prohlubuje tyto poznatky, zejména ve vztahu ke konkrétním přístupům k žákům s těmito problémy na 2.stupni ZŠ a SŠ.
Témata:
1. Přechodové obtíže žáků s SPUCH (1.st. vs. 2.st., ZŠ vs. SŠ, SŠ vs. VŠ)
2. Obecné formy podpory a přístupy k žákům s SPUCH ve vyšších stupních vzdělávání, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán
3. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi ve čtení, metody a formy podpory
4. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi psaní, metody a formy podpory
5. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi matematice, metody a formy podpory
6. Projevy SPU v jazykových předmětech, přírodovědných předmětech, společenskovědních předmětech
7. Přístupy učitele k žákům se specifickými poruchami chování, individuální výchovný plán
8. Spolupráce učitele ve vnitřní síti školy - školní poradenské pracoviště, vedení školy
9. Spolupráce učitele s aktéry mimo školu (rodiče, odborná pracoviště)
10. Další formy podpory učitele - vzdělávání, metodické vedení, supervize
Poslední úprava: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (23.01.2023)
The subject follows on from Pedagogical and school psychology, where the basic theoretical aspects (definitions, clinical manifestations, legislation in relation to the provision of support measures) of specific learning and behavior disorders were mentioned. The follow-up course deepens this knowledge, especially in relation to specific approaches to pupils with these problems at the 2nd level of primary and secondary schools.
Topics:
1. Transitional difficulties of pupils with SPUCH (1st grade vs. 2nd grade, primary school vs. secondary school, secondary school vs. university)
2. General forms of support and approaches to pupils with SEN at higher levels of education, pedagogical support plan, individual education plan
3. Teacher approaches to pupils with persistent reading difficulties, methods and forms of support
4. Teacher approaches to pupils with persistent writing difficulties, methods and forms of support
5. Teacher approaches to pupils with persistent difficulties in mathematics, methods and forms of support
6. Presentations of SPU in language subjects, science subjects, social science subjects
7. Teacher approaches to pupils with specific behavioral disorders, individual educational plan
8. Teacher cooperation in the school's internal network - school counseling office, school management
9. Teacher cooperation with actors outside the school (parents, professional workplaces)
10. Other forms of teacher support - education, methodical guidance, supervision
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.01.2024)
Celková časová zátěž studenta
85,0
Odpovídající množství kreditů
3
Přidělené kredity
3
Zakončení
KZ
Přímá výuka
Přednášky:
0
Cvičení:
1
Praxe:
0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
90 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
5 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
15 hodin
Příprava na zápočet
10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Popis:
Charakteristika nepřímých forem výuky: studium odborných publikací; rozbor zadaných úkolů; zpracování dílčích úkolů, zpracování kazuistiky, práce v Moodle
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (09.05.2024)
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1
MERTIN, V., KUCHARSKÁ, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-40-7.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.
JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Máte neklidné, nesoustředěné dítě? Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro učitele a vychovatele. Praha: D+H, 2007.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005.
MUNDEN, A.; ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3672- 3.
PACLT, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007.
ŠTÍPEK, P. Dítě na zabití. Praha: Portál, 2011.
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2005.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2004.