|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Pavel Sojka, Ph.D. (20.09.2019)
|
|
||||||||||||
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (07.02.2022)
studijní zátěž:
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (12.12.2019)
ČERNÝ, Jiří. Dějiny lingvistiky. Vyd. 1. Olomouc: Votobia, 1996. 517 s. ISBN 80-85885-96-4. (k prostudování: s. 390-398) ČERNÝ, Jiří. Úvod do studia jazyka. Vyd. 2. Olomouc: Rubico, 2008, 248 s. ISBN 978-80-7346-093-8. (k prostudování: s. 216-220) CHROMÝ, Jan. Základy sociolingvistiky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2014. 79 s. ISBN 978-80-246-2644-4. (k dispozici online: https://ucjtk.ff.cuni.cz/ustav/lide/zamestnanci/mgr-jan-chromy-ph-d/) ČAPEK, Karel. Kdybych byl linguistou. Slovo a slovesnost. 1935, 1(1), s. 7-8. (http://sas.ujc.cas.cz/archiv.php?art=2) DOVALIL, Vít. K úvahám o spisovném či standardním jazyku – pohled z poněkud širší perspektivy. Slovo a slovesnost. 2006, 67(2), s. 96–102. (https://www.ascestinaru.cz/o-kodifikaci-2/) MARVAN, Jiří. 400. výročí "Zákona na ochranu češtiny" (1615) - jubileum spojující. Přednášky z 58. běhu LŠSS. Praha: UK, s. 9-18. SOJKA, Pavel. Zakotvení statusu českého jazyka v našem právním řádu. Nová čeština doma a ve světě. 2018, 5(2), s. 14–20. (https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/104312) STICH, Alexandr. Existuje u nás pocit ohrožení jazyka? Naše řeč. 1995, 78(2), s. 61-73. (http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7232) STICH, Alexandr. Šlechetné bouchnutí do stolu čili jazykový zákon. In: Jazykověda - věc veřejná. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004, s. 296-300. ISBN 80-7106-678-8. VASILJEV, Ivo. Čeština a vietnamština v bilingvním mozku. Češtinář. 2009/2010, 20, s. 65–79. Pro zájemce o komplexní přehled v dané problematice lze doporučit následující tituly: BELL, Allan. The guidebook to sociolinguistics. Vyd. 1. Chichester: Wiley Blackwell, 2014. 367 s. ISBN 978-0-631-22866-0. Další souhrnná literatura k předmětu viz http://ling.ff.cuni.cz/linfon/anotace/sociolin.html |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Pavel Sojka, Ph.D. (01.09.2019)
Semináře probíhají formou diskuse nad texty, s nimiž se studenti v rámci domácí přípravy seznámili. V průběhu semináře budou poznatky z textů doplněny o další relevantní informace. Jako pomůcka k četbě slouží otázky, které bude vyučující studentům průběžně zasílat. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Pavel Sojka, Ph.D. (04.09.2019)
Zkouška má formu testu (požaduje se alespoň dvoutřetinová úspěšnost), pokrývajícího rozsah povinné literatury a také doplňující informace ze seminářů. Testové otázky nemíří k reprodukci faktů, nýbrž k aplikaci sociolingvistického pohledu na konkrétní jazykové či společenské situace, například ve školní jazykové výchově. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Pavel Sojka, Ph.D. (20.09.2019)
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8105 |