|
|
|
||
Poslední úprava: Sean Davidson, J.D. (24.01.2024)
Probírané případy vyvstaly v různých kontextech (školy, pracoviště, veřejný život). Studenti jsou vybízení ke kritickému rozboru argumentace ESLP, a to včetně hodnocení míry proporcionality a jejích dopadů. Studenti budou dále srovnávat rozhodnutí přijatá ESLP s rozhodnutími amerických vrchních soudů, aby tak lépe pochopili odlišné právní přístupy k problematice. Předmět je interaktivní a k procvičení použití právní úpravy na čerstvé případy a hypotetické scénáře využívá Moot Court praktických cvičení. Součástí předmětu je hodnocené Moot Court cvičení v hodině, během kterého studenti hrají buď roli právníků nebo soudců a během kterého je projednáván předložený případ. |
|
||
Poslední úprava: Sean Davidson, J.D. (24.01.2024)
1. Zkouška spočívá ve vypracování eseje na zadané téma a účasti na Moot courtu v semináři. 2. Pro absolvování předmětu je dále nutné splnit povinnou docházku alespoň 70 %. 3. Vzhledem k povaze zkoušky se právní předpisy a jiné zdroje nepoužívají. 4. Pro úspěšné absolvování předmětu je potřeba získat alespoň 55/100 bodů celkového hodnocení: - (A-E, studenti z programu ERASMUS) A: 91-100 B: 82-90 C: 73-81 D: 64-72 E: 55-63 - (1-3, studenti magisterského studijního programu) 1: 89-100 2: 75-88 3: 55-74 |
|
||
Poslední úprava: Sean Davidson, J.D. (24.01.2024)
Předmět Islam in Europe – ECHR Case Law zahrnuje tato témata: 1. týden: Úvod - Evropský soud pro lidská práva - Prostor pro uvážení - Rovnováha mezi svobodou projevu a náboženství 2. týden: Rovnováha mezi svobodou projevu a respektováním jednotlivých náboženských vyznání - E.S. v. Austria (nazývání Mohameda pedofilem) - Sekmadienis Ltd. v. Lithuania (náboženské symboly v reklamě) - Otto Preminger Institut v. Austria (urážlivý film) 3. týden: Nošení náboženských symbolů na veřejných místech - S.A.S. v. France (francouzský zákaz zakrývání obličeje) 4. týden: Učitelé, kteří nosí náboženské symboly ve školách - Dahlab v. Switzerland (učitelka nosící šátky na základní škole) - Kurtulumus v. Turkey (univerzitní lektorka nosící šátek) - German Constitutional Court case BvR 471/10 (zákaz nošení šátků pro učitelky na státních základních školách) 5. týden: neformální Moot Court praktika - (téma a fakta budou uveřejněna v průběhu kurzu) 6. týden: Studenti a nošení šátků ve školách - Leyla Sahin v. Turkey (nošení šátku na univerzitě) - Aktas v. France (náboženské symboly na základních a středních školách) - R v. Denbigh (nošení uniforem na středních školách) – pohled Spojeného království 7. týden: Práva rodičů ve školách, včetně výjimek - Lautsi v. Italy (kříž v učebně) - Folgero and Others v. Norway (výjimka z hodin náboženství) - Osmanoglu and Kocabas v. Switzerland (výjimka z hodin plavání ve smíšené třídě) 8. týden: Hodnocený Moot Court 9. týden: Zpětná vazba k Moot Courtu; další případy k diskuzi 10. týden: Náboženství na pracovišti - Eweida and Others v. UK (nošení náboženských symbolů) - Ebrahimian v. France (nošení šátku v nemocnici) |
|
||
Poslední úprava: Sean Davidson, J.D. (24.01.2024)
Základní literatura: 1. Why Tolerate Religion? Brian Leiter, Princeton University Press (2012) 2. A Secular Europe: Law and Religion in the European Constitutional Landscape, Lorenzo Zucca, Oxford University Press (2012) 3. Is it Fair to Give Religion Special Treatment? Andrew Koppelman, Illinois Law Review (2006) |