Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
Kurz představuje jazyk jako jedinečný produkt kognitivních procesů lidské mysli, odlišný od jiných typů komunikace. Přináší poznatky o tom, jak lidé prostřednictvím jazyka organizují své myšlenky a kategorizují své zkušenosti, čímž je nepostradatelný i pro výukovou praxi.
Tematické celky:
1. Úvod, historie a postavení psycholingvistiky, cíle výzkumu, klíčové koncepty v psycholingvistice
2. Lidská vs. zvířecí komunikace; neverbální komunikace; znaková řeč
3. Biologický základ jazyka. Povaha jazyka a jazykové kompetence
4. Osvojování si jazyka (mateřštiny) u dětí
5. Paměť; zpracování informací; mentální lexikon
6. Recepce a produkce; reprezentace významu
7. Produkce a recepce diskursu. Teorie schémat. Informativita
8. Řečové dovednosti (mluvení, poslech, čtení, psaní)
9. Mozek a jazyk; řečové vady a poruchy; ztráta jazyka;
10. Bilingvismus
11. Výzkum a experiment v psycholingvistice
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
This course introduces language as a unique product of cognitive processes of human mind, differing from any other type of communication. It shows how language is used to organize human thought and to categorize experience, which is why it is indispensable even for teaching.
Topics:
1. Introduction; history and position of psycholinguistics, research objectives, key concepts; theories of language origin;
2. Animal and human communication; non-verbal communication; sign language
3. Biological foundations of language. Properties of human language and language competence.
4. First language acquisition
5. Memory; information processing; mental lexicon
6. Comprehension and Production; Meaning representation
7. Production and reception of discourse;Theory of schemata; Informativity
8. Language skills (speaking, writing, reading, listening)
9. Brain and language;language disorders; language loss;
10. Bilingualism
11. Psycholinguistic research and experiment
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
E-Kredity: 4
Samostudium literatury 10 hodin
Práce se studijními materiály 20 hodin
Plnění průběžných úkolů 30 hodin
Příprava na zkoušku 20 hodin
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
E-credits: 4
Self-study of literature 10 hours
Working with study materials 20 hours
Assignments 30 hours
Preparation for the final exam 20 hours
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
AITCHISON, Jean. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. 5th edition London & New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0415610186
FERNÁNDEZOVÁ, Eva M. a CAIRNSOVÁ-SMITHOVÁ, Helen. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-246-2435-8.
FIELD, John. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009
FIELD, John. Psycholinguistics: Key Concepts. London & New York: Routledge, 2004. ISBN 978-0415258913
GROSJEAN, F., & LI, P. The Psycholinguistics of Bilingualism. John Wiley & Sons,Chichester, 2012. ISBN 9781444332797.
NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-75-5
OWENS, Robert E. JR. Language Development: An Introduction. 8th edition. London: Pearson, 2011. ISBN 978-0132582520
SCOVEL, Thomas. Psycholinguistics. Oxford, New York: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19 437213 8
WARREN, Paul. Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 5th printing, 2017. ISBN 978-0-521-130-56-1.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
AITCHISON, Jean. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. 5th edition London & New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0415610186
FERNÁNDEZOVÁ, Eva M. a CAIRNSOVÁ-SMITHOVÁ, Helen. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-246-2435-8.
FIELD, John. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009
FIELD, John. Psycholinguistics: Key Concepts. London & New York: Routledge, 2004. ISBN 978-0415258913
GROSJEAN, F., & LI, P.The Psycholinguistics of Bilingualism. John Wiley & Sons,Chichester, 2012. ISBN 9781444332797.
NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-75-5
OWENS, Robert E. JR. Language Development: An Introduction. 8th edition. London: Pearson, 2011. ISBN 978-0132582520
SCOVEL, Thomas. Psycholinguistics. Oxford, New York: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19 437213 8
WARREN, Paul. Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 5th printing, 2017. ISBN 978-0-521-130-56-1.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
SYLABUS 23
PŘEDNÁŠKY:
10/10/23 P: Úvod do psycholingvistiky; historie a postavení psycholingvistiky; teorie vzniku jazyka
17/10/23 P: Osvojování si jazyka, stádia; kritické období; stárnutí a jazyk, ztráta jazyka
24/10/23 P: Porozumění řeči
31/10-21/11/23 (Výuka se nekoná - souvislá praxe)
28/11/23 P: Produkce řeči
5/12/23 P: Jazykové dovednosti (mluvení, psaní, poslech a čtení)
12/12/23 P: Bilingvismus
19/12/23 Jazyk a myšlení/mozek, centra řeči; poruchy a vady řeči; paměť; mentální lexikon;
Aktivity v semináři budou zahrnovat různá praktická cvičení, úkoly sloužící k ověření porozumění, diskuse, prezentace rešerší odborných studií a prezentace studentských psycholingvistických experimentů
SYLABUS PRO SEMINÁŘE
10/10/23 PREDNÁŠKA: Komunikace: zvířecí a lidská; neverbální a verbální; znaková řeč; vlastnosti jazyka
5/12/23 Language skills (speaking, writing, reading,listening); bilingualism
12/12/23 Bilingualism
19/12/23 Language, mind and brain; language centres; language disorders; memory; mental lexicon;
2/1/24 (Lecture replaced by Student presentations of small-scale psycholinguistic experiments)
SEMINARS:
Seminar activities will include various practical exercises, comprehension tasks, discussions, small-scale psycholinguistic experiments, and presentations of reviews of relevant professional research.
SYLLABUS FOR SEMINARS:
10/10/23 LECTURE: Communication: animal and human; verbal and non-verbal; sign language; properties of human language
17/10/23 Student reviews of psycholinguistic studies
24/10/23 Student reviews of psycholinguistic studies
28/11/23 Student reviews of psycholinguistic studies
5/12/23 Student reviews of psycholinguistic studies
12/12/23 Student presentations of their small-scale experiments
19/12/23 Student presentations of their small-scale experiments
2/1/24 Student presentations of their small-scale experiments
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
● Aktivní účast v semináři (povoleny dvě omluvené absence)
● Vypracování rešerše, která porovná dvě recentní odborné studie na zvolené psycholingvistické téma a její následná prezentace v semináři
● Provedení dílčího psycholingvistického výzkumu/experimentu a prezentace jeho výsledků na semináři
● Odevzdání výtisku rešerše (v rozsahu minimálně dvou stran) i provedeného psycholingvistického experimentu (v rozsahu minimálně tří stran) na odpovídající věcné a formulační úrovni nejpozději v prvním týdnu zkouškového období
●Teoretický test ověřující orientaci studenta v základních konceptech disciplíny v podobě výběru z více možností (30 minut, alespoň 11 bodů z 15) a otevřených otázek (30 minut, alespoň 10 bodů z 15) (povoleny jsou maximálně tři pokusy). Součástí hodnocení je i celková jazyková a formulační úroveň.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2023)
● Active participation in seminars (max. two missed classes)
● A review of two recent studies dealing with a similar and relevant psycholinguistic topic taking the form of in-class presentation
● Carrying out a small-scale psycholinguistic research/ experiment, and presenting the findings in seminars
● Submitting hard copy versions of both, the review of psycholinguistic studies (at least two pages) and the small-scale psycholinguistic experiment (at least three pages), meeting all the formal and content standards, by the end of the first week of the exam period
● Theoretical test verifying the candidate´s familiarity with essential concepts in Psycholinguistics taking the form of a Multiple-choice test (30 minutes, min. requirement for a pass: 11/15pts) and Open tasks (30 minutes, min. requirement for a pass: 10/15pts). The candidate has three attempts to pass the test. The candidate´s proficiency and formulation skills are included in the assessment criteria.