Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.05.2019)
Předmět je zaměřen na řízenou souvislou pedagogickou praxi studentů na středních školách pod supervizí oborového didaktika. V návaznosti na výuku odborných předmětů a didaktických disciplín umožňuje souvislá praxe studentům aplikovat osvojené postupy ve výuce na střední škole a získat praktické zkušenosti s prací se středoškolskými studenty. Studenti hospitují ve výuce zkušených učitelů, mají možnost seznámit se s materiály a pomůckami, které se pedagogům osvědčily. Studenti se podílejí na výuce předmětů, v jejichž rámci daná škola naplňuje program výchovy ke zdraví, případně organizují tématické bloky na mezipředmětovém základě. Samostatné výstupy studentů jsou analyzovány z hlediska obsahové správnosti i zvolených metodických postupů. Důraz je kladen na sebereflexi. Studenti se rovněž zajímají o problémy spojené s výskytem sociálně patologických jevů u středoškolské mládeže, o školní programy podpory zdraví a prevence sociálně patologických jevů, způsoby jejich realizace a vyhodnocování. Zvláštní pozornost je věnována specifickým problémům výchovy ke zdraví na střední škole, a to ve srovnání se situací na nižších stupních škol.
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.05.2019)
The subject is focused on controlled continuous pedagogical practice of students at secondary schools under supervision of didactics. In connection with the teaching of vocational subjects and didactic disciplines, continuous practice enables students to apply the acquired procedures in secondary school teaching and to gain practical experience with working with secondary school students. Students supervise the teaching of experienced teachers, have the opportunity to get acquainted with the materials and tools that have been proven by the teachers. Students participate in teaching subjects in which the school meets the health education program, or organize thematic blocks on a cross-curricular basis. Students' independent outputs are analyzed from the point of view of content accuracy and selected methodical procedures. Emphasis is placed on self-reflection. Students are also interested in problems associated with the occurrence of socially pathological phenomena in secondary school students, school programs for health promotion and prevention of socially pathological phenomena, ways of their implementation and evaluation. Special attention is paid to the specific problems of health education at secondary school, in comparison with the situation at lower levels of school.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.05.2019)
Předmět je zaměřen na řízenou souvislou pedagogickou praxi studentů na středních školách pod supervizí oborového didaktika. V návaznosti na výuku odborných předmětů a didaktických disciplín umožňuje souvislá praxe studentům aplikovat osvojené postupy ve výuce na střední škole a získat praktické zkušenosti s prací se středoškolskými studenty.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.05.2019)
BENDL, S.- KUCHARSKA, A. (eds.) Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha : PedF UK, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5
MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3
PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. 380 s. ISBN 80-7367-172-7
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X
Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. MŠMT, 2008.
Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání. . MŠMT, 2009.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody. Praha : Portál, 1999. 190 s. ISBN 80-7178-262-9
ŠVEC, V.; FILOVÁ, H.; ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno : Masarykova univerzita, 2003. 90 s. ISBN 80-210-1365-6
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)
BENDL, S.- KUCHARSKA, A. (eds.) Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha : PedF UK, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5
MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3
PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. 380 s. ISBN 80-7367-172-7
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X
Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. MŠMT, 2008.
Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání. . MŠMT, 2009.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody. Praha : Portál, 1999. 190 s. ISBN 80-7178-262-9
ŠVEC, V.; FILOVÁ, H.; ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno : Masarykova univerzita, 2003. 90 s. ISBN 80-210-1365-6
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.05.2019)
Student předkládá vypracované portfolio z praxe podle zadané struktury.
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)
portfolio from practice
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.05.2019)
1. Seznámení s koncepcí a organizací pedagogické praxe
2. Výběr školy. Zápis na praxi. Administrativní záležitosti související se zajištěním praxe.
3. Pedagogická praxe na škole.
4. Vyhodnocení praxe.
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)
Introduction to conception and organization of pedagogical practice
2. Choice of school.Enrollment in practice.Administrative matters related to the practice.