Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (15.08.2017)
Předmět pomáhá pochopit souvislosti mezi příčinami a důsledky zdravotních rizik s cílem vysledovat možnosti jejich ovlivnění ( životní styl, zdravé prostředí).
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (15.08.2017)
The goal of the subject is biomedical disciplines knowledge increasing in relation to Health Education subject. Those informations help understanding relations between the causes and the consequences of health risks in order to trace the possibility of their affecting (life style, healthy environment).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (14.08.2017)
Cílem předmětu je prohloubení znalostí z oblasti zdravotních rizik a jejich předcházení a to jak v životě, tak v pracovním prostředí. Student se seznámí s vybranými biomedicínskými disciplínami ve vztahu k zaměření oboru výchova ke zdraví.
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (14.08.2017)
The aim of the course is to deepen the knowledge of health risks and their prevention both in life and in the work environment. The student will become familiar with selected biomedical disciplines in relation to the focus of the field of health education.
Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (06.10.2020)
Předmět bude v době distanční výuky vyučován online v MS Teams. Informace pro vstup do kurzu budou doplněny zde, minimálně jeden den před termínem schůzky a také odeslány emailem všem zapsaným účastníkům přes SiS.
Zajistěte si prosím přístup k internetu, mikrofon a popř. i kameru.
Je nutné tedy počítat s domácí přípravou a úkoly.
Odkaz na online prostor: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MDY5NjhiZTMtMjMyOS00ZmJjLTg0MzctMjExZjY1ZjAxMjBl%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%2269c68c4e-8b9e-43f2-b8b5-685755e6303a%22%7d
Literatura -
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (28.10.2019)
1. BRHEL,P; MANOUŠKOVÁ, M; HRNČÍŘ, E. Pracovní lékařství. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2005. 338 s. ISBN 80-7013-414-3
2. ŠUBRT, Bořivoj a Milan TUČEK. Pracovnělékařské služby: povinnosti zaměstnavatelů a lékařů. 2., doplněné vydání. Olomouc: ANAG, 2015. Práce, mzdy, pojištění. ISBN 978-80-7263-944-1.
3. MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5351-5.
4. ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. 1.vyd. Praha: Grada Publishing. 2010, s. 127. ISBN 978-80-247-3231-8.
5. DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie. Praha : Grada, 2009. 532 s. ISBN 978-80-247-3240-4
6. DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc : Epava, 2000. 480 s. ISBN 80-86297-05-5
7. DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: EPAVA, 1995. ISBN 80-901667-0-9
8. NAJBRTOVÁ, M. Biologie dorostu a školní hygiena. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. 130 s. ISBN 80-7042-231-9
9 PELCLOVÁ, D. a kol. Nemoci z povolání a intoxikace. Praha: Karolinum. 2014. s. 316. ISBN 978-80-2462-597-3.
10. ŠUBRT, B. aj.. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci. 2. aktual. a rozš. vyd. Olomouc : ANAG, 2007. 839 s. ISBN 978-80-7263-400-2.
11. VELEMÍNSKÝ a kol. Zdraví a nemoc. České Budějovice: JCU ZSF.2011.s.134.ISBN 978-80-7394-326-4.
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (28.10.2019)
1. BRHEL,P; MANOUŠKOVÁ, M; HRNČÍŘ, E. Pracovní lékařství. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2005. 338 s. ISBN 80-7013-414-3
2. ŠUBRT, Bořivoj a Milan TUČEK. Pracovnělékařské služby: povinnosti zaměstnavatelů a lékařů. 2., doplněné vydání. Olomouc: ANAG, 2015. Práce, mzdy, pojištění. ISBN 978-80-7263-944-1.
3. MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5351-5.
4. ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. 1.vyd. Praha: Grada Publishing. 2010, s. 127. ISBN 978-80-247-3231-8.
5. DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie. Praha : Grada, 2009. 532 s. ISBN 978-80-247-3240-4
6. DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc : Epava, 2000. 480 s. ISBN 80-86297-05-5
7. DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: EPAVA, 1995. ISBN 80-901667-0-9
8. NAJBRTOVÁ, M. Biologie dorostu a školní hygiena. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. 130 s. ISBN 80-7042-231-9
9 PELCLOVÁ, D. a kol. Nemoci z povolání a intoxikace. Praha: Karolinum. 2014. s. 316. ISBN 978-80-2462-597-3.
10. ŠUBRT, B. aj.. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci. 2. aktual. a rozš. vyd. Olomouc : ANAG, 2007. 839 s. ISBN 978-80-7263-400-2.
11. VELEMÍNSKÝ a kol. Zdraví a nemoc. České Budějovice: JCU ZSF.2011.s.134.ISBN 978-80-7394-326-4.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (15.08.2017)
Úspěšné absolvování písemného testu (min.75%). Test lze opakovat max. třikrát (jeden řádný, dva opravné).
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (28.10.2019)
Graded course-unit credit requirements: successful completion of the credit test (75%) - one regular and two corrective.
Sylabus -
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (14.08.2017)
Účinky fyzikálních, chemických a biologických faktorů na zdraví
Rizikové faktory ovlivňující zdraví (např. stres, obezita, závislosti, úrazy)
Prevence vybraných onemocnění (např. kardiovaskulární onem., diabetes mellitus, osteoporóza, nádorová onemocnění).
Fyzická a psychická pracovní zátěž (měření, hodnocení), zdravotní důsledky nadměrné pracovní zátěže apod.
Význam prevence hypokineze cvičením, pohybovou aktivitou, sportem, zvláště v jeho rekreační formě. Složky optimálního pohybového režimu u dětí a dospívajících.
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (14.08.2017)
1. The effects of physical, chemical and biological factors on health.
2. Risk factors affecting health (e.g. stress, obesity, addictions, injuries).
4. Physical and psychological workload (measurement, evaluation), the health consequences of excessive workload, etc.
5. The importance of the prevention of hypokinesia exercise, physical activity, sport, especially in its recreational form. Components of the optimal motion mode in children and adolescents.