Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (07.09.2022)
Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se zrakovým postižením. Poskytnout základní informace o etiologii zrakových vad, psychickém dopadu při ztrátě zraku; Představit možnosti sociální rehabilitace. Předmět je obsahově zaměřen na problematiku člověka se zrakovým postižením. Upozorňuje na mýty a předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností. Objasňuje typy a stupně zrakových vad, uvádí výskyt a etiologii vad. Přináší informace z anatomie, fysiologie, a patofysiologie zrakového vnímání, Poskytuje orientaci v systému péče o zrakově postižené v ČR, jejich vzdělávání ve školách pro zrakově postižené a v rámci inkluzivního vzdělávání v MŠ, ZŠ, SŠ a VŠ. Otevírá problémy oslepnutí, jako zátěžové změny v psychosociální rovině
Obsah:
1. Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky a zrakový handicap.
2. Zrakové vady – typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad.
3. Anatomie, fysiologie a patofysiologie zrakového vnímání, vybrané diagnózy.
4. Stupně zrakového postižení.
5. Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, speciální mateřské školy, SPC).
6. Inkluzivní vzdělávání v MŠ a ZŠ, základní škola pro zrakově postižené.
7. SPC v rámci inkluzivního vzdělávání.
8. Středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia,
9. Tyfloservis o.p.s., Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha Dědina, Domov pro zrakově postižené seniory Praha Palata, Brno Chrlice.
10. Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací.
11. Prostorová orientace a samostatný pohyb, mobilita.
12. Sebeobsluha, její oblasti, možnosti rozvoje sebeobslužných dovedností osob se zrakovým postižením.
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (05.09.2023)
The aim of the course is to provide students with a general insight into the field of special pedagogy focused on people with visual impairments. Provide basic information about the etiology of visual defects, the psychological impact of vision loss; To present the possibilities of social rehabilitation. The content of the subject is focused on the issue of a person with a visual impairment. It draws attention to myths and prejudices on the part of the intact majority and on the part of disabled personalities. It clarifies the types and degrees of visual defects, states the occurrence and etiology of defects. Provides information on the anatomy, physiology, and pathophysiology of visual perception. It provides orientation in the system of care for the visually impaired in the Czech Republic, their education in schools for the visually impaired, and within the framework of inclusive education in kindergartens, primary schools, secondary schools and universities. It opens up the problems of blindness, such as stress changes on a psychosocial level
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.09.2023)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.
Přímá výuka:
· přednášky 24 hodin
· cvičení 12 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 30 hodin
· zpracování úkolů a příprava na semináře 50 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (05.09.2023)
HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.: NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
KVĚTONOVÁ,L.; ŠUMNÍKOVÁ,P.: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením. PedF UK, 2022. ISBN 9788076033375.
ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018 s. 176. ISBN: 978-80-7603-005
VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-x.
VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (05.09.2023)
Orientace v problematice na základě prostudované literatury, schopnost číst Braillovo bodové písmo zrakem.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (05.09.2023)
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů. Podmínky plnění seminářů budou představeny při prvním setkání. Ústní pohovor.
Okruhy zkoušení:
Kategorizace zrakového postižení. Osobnost a zrakový handicap
Zrakové funkce, vývoj zrakového vnímání
Zrakové vady dětského věku. Projevy zrakových vad s hlediska speciálně pedagogické diagnostiky
Reedukace zraku
Kompenzace - rozvoj náhradních smyslů
Braillovo bodové písmo
Výtvarná výchova a rozuvoj hmatového vnímání
Rozvoj sebeobsluhy
Prostorová orientace a samostatný pohyb
Podpůrná opatření
Metodika práce asistenta pedagoga
SPC
Raná péče
Poradenská zařízení sociální rehabilitace
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (05.09.2023)
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: