|
|
|
||
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.01.2008)
|
|
||
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.12.2007)
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o ekologii, environmentalistice a environmentální výchově budoucím učitelům (nebiologům), a to tak, aby byli motivováni a schopni průřezové téma environmentální výchova ve svých předmětech a oborech vyučovat |
|
||
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.12.2007)
BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha : Informatorium, 2004. JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekolístky : Metodické listy Svatojánské koleje. Praha: Vyšší odborná škola pedagogická Svatý Jan pod Skalou, 2004. 176s. ISBN 80-239-3024-9. MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno : Rezekvítek a Lipka, 2000. 205s. ISBN 80-902954-0-1. MÁCHAL, A. [ed.]. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno : Rezekvítek, 2006. 56s. ISBN 80-86626-08-3. STORCH, D., MIKULKA, S. Ekologie - biologická olympiáda 1997-1998, 32. ročník, přípravný text pro kategorie A, B. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (20.08.2017)
Zkouška je písemná s uzavřenými (většina) i otevřenými otázkami. Ke zkoušce je třeba nastudovat základní literaturu k předmětu. Poznámky z přednášek nestačí. Otázek je celkem 30. Tyto otázky jsou z okruhů ekologie, environmentalistika + ochrana přírody a environmentální výchova. Každý test je složen z jiných otázek. Za každou správně zodpovězenou otázjku získává student 1 bod. Minimální počet bodů potřebných ke složení zkoušky je 17. Bodování:
0 - 17 ..... nedostatečně,
18 – 21 ....dobře,
22 – 25.... velmi dobře,
26 – 30 ... výborně.
Studenti aktivní na přednáškách (určuje vyučující) mohou dostat o jeden stupeň lepší známku. Při zkoušce student zachovává klid, neruší ostatní studenty, ani jim nenapovídá. Není povoleno používat informační technologie ani poznámky či literaturu. Vyučující si vyhrazujue právo studenta, který nedodržuje klid nebo dokonce opisuje, okamžitě vyloučit ze zkoušky. Studenti se SPU, kteří potřebují přezkoušet individuálně, se nahlásí vyučující nejméně 4 týdny před začátkem zkouškového období. |
|
||
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.12.2007)
Předmět pro kombinované studium probíhá jednak v blocích přednášek a také pochopitelně v samostudiu studentů. Obsahuje tři logicky na sebe navazující celky: 1) základy ekologie, 2) úvod do problematiky životního prostředí a 3) úvod do aplikace těchto znalostí do praxe (průřezové téma environmentální výchova a jeho postavení v RVP ZV).
Obsah jednotlivých bloků 1) Základy ekologie: biotické a abiotické faktory ž.p., koloběhy látek, energetická kaskáda, ekosystém, dělení ekosystémů, dominanty, klíčové druhy, rovnováha, ekologická nika, konkurence, strategie, biomy světa, adaptace na podmínky životního prostředí, disturbance, ekologická sukcese. 2) Úvod do problematiky životního prostředí: největší problémy ž.p. (velikost lidské populace, migrace a přenos druhů, klesání biodiverzity, znečištění, změny klimatu, odcizení od přírody), trvale udržitelný život - co může udělat jednotlivec nebo organizace, historie environmentalistiky ve světě, vládní a nadvládní strategie a dokumenty. 3) Úvod do environmentální výchovy: RVP ZV a jak lze průřezové téma EV zařadit do jednotlivých předmětů resp. oborů, historie EV v ČR, metody a inspirace, environmentální senzitivita, pobyt v přírodě, zážitková pedagogika. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.08.2017)
Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia. |