Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu:
ne
Stav předmětu:
vyučován
Jazyk výuky:
čeština
Způsob výuky:
prezenční
Způsob výuky:
prezenční
Poznámka:
předmět je určen pouze pro doktorandy povolen pro zápis po webu při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu student může plnit i v dalších letech předmět lze zapsat v ZS i LS
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)
Vymezení komplexní analýzy jako východiska pro pedagogickou interpretaci hudebního díla na všech vzdělávacích
stupních a stanovení fází, objektů a zásad pro komplexní analýzu ve vztahu k pedagogické interpretaci hudby. Stěžejní
řešené problémy: komplexní analýza jako východisko pro analýzu pedagogickou, komplexní a dílčí analýzy v odborném
textu, integrace výsledků komplexní analýzy hudebního díla do kulturního kontextu díla a vnímatele.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)
Subject: Determination of complex analysis as the way-out for pedagogical interpretation of music composition at all
educational levels. Setting of phasis, objects and axioms for complex analysis in relation to pedagogical interpretation of
music.
Main tasks: complex analysis as the way-out for pedagogical anlysis of music; complex and partial analysis in scientific text;
integration of complex analysis results to the cultural context of the composition and music recipient in the frame of
pedagogical interpretation
Cíl předmětu -
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)
Cíl spočívá v osvojení znalostí a dovedností v oblasti komplexní analýzy skladeb a analytické interpretace s ohledem na jejich uplatnění v pedagogické a publikační činnosti.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)
Integration process of the music composition complex analysis and pedagogical analysis for
pedagogical interpretation purposes at all educational levels.
Literatura -
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 25 - 34. ISBN 80-85182-51-3. HURNÍK, I.; JŮZL, M.; NAVRÁTIL, M. O analýze hudebních skladeb z hlediska potřeb všeobecné hudební výchovy a popularizace. Hudební rozhledy, 1972, roč. XXV, č. 1, s. 26 - 36. JANEČEK, K. Melodika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 203 s. JANEČEK, K. Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava : Supraphon, 1968. 244 s. JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. 55 s. KULKA, J. aj. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 93 s. MÜHE, H. Musikanalyse. 2. vyd. Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1978. 240 s. ISBN 3-370-00078-4. GRIGOR´EVA, G. Analiz muzykaľnych proizveděnij. Rondo v muzyke XX veka. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1995. 91 s. ISBN 5-7140-0615-1. NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. 121 s. ISBN: 80-7290-041-2. RISINGER, K. Nauka o hudební tektonice XX. století. 1. vyd. Praha : AMU, 1998. 573 s. ISBN 80-8583-34-1. ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1991. 102 s. ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1992. 143 s. TICHÝ, V. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc : Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000, s. 13 - 18. ISBN 80-244-0181-9. TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. vyd. Praha : AMU, 1992. 175 s. ISBN 80-85467-07-0. ZENKL, M. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha : AMU, 1986, s. 143 - 148.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
Nicholas Cook : A guide to musical analysis. Oxford University Press, 1994. 376 pp. ISBN 0-19-816508-0. Jan La Rue: Guidelines for style analysis. Harmonie Park Press, 1992. 286 pp. ISBN 0198165080, 9780198165088. Allen Cadwallader: Analysis of tonal music: a Schenkerian approach. Oxford University Press, 2007. 399 pp. ISBN 0195301765, 9780195301762. Rudolph Reti: The thematic process in music. Faber & Faber, 1961. 362 pp. Leonard B. Meyer: Explaining music: essays and explorations. University of California Press, 1973. 284 pp. ISBN 0520022165, 9780520022164. Felix Salzer: Structural hearing: tonal coherence in music. Courier Dover Publications, 1962. 667 pp. ISBN 0486222756, 9780486222752. Nicholas Cook: Music, imagination, and culture. Oxford University Press, 1992. 265 pp. ISBN 0198163037, 9780198163039.
HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 25 - 34. ISBN 80-85182-51-3. HURNÍK, I.; JŮZL, M.; NAVRÁTIL, M. O analýze hudebních skladeb z hlediska potřeb všeobecné hudební výchovy a popularizace. Hudební rozhledy, 1972, roč. XXV, č. 1, s. 26 - 36. JANEČEK, K. Melodika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 203 s. JANEČEK, K. Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava : Supraphon, 1968. 244 s. JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. 55 s. KULKA, J. aj. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 93 s. MÜHE, H. Musikanalyse. 2. vyd. Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1978. 240 s. ISBN 3-370-00078-4. GRIGOR´EVA, G. Analiz muzykaľnych proizveděnij. Rondo v muzyke XX veka. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1995. 91 s. ISBN 5-7140-0615-1. NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. 121 s. ISBN: 80-7290-041-2. RISINGER, K. Nauka o hudební tektonice XX. století. 1. vyd. Praha : AMU, 1998. 573 s. ISBN 80-8583-34-1. ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1991. 102 s. ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1992. 143 s. TICHÝ, V. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc : Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000, s. 13 - 18. ISBN 80-244-0181-9. TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. vyd. Praha : AMU, 1992. 175 s. ISBN 80-85467-07-0. ZENKL, M. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha : AMU, 1986, s. 143 - 148.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)
Samostatný komplexní rozbor vybrané skladby.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)
A comprehensive analysis of an individually selected composition.
Sylabus -
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
1. Konzumace uměleckého díla a prvotní popis: vnímání bez analytické intence, estetický dojem, narativní popis 2. Příprava analýzy: obecná historiografická a sociologická příprava 3. Příprava analýzy: umělecko-historická příprava 4. Příprava analýzy: Sémiotická příprava 5. Příprava analýzy: Archetypová příprava 6. Parciální analýza: parametrická a tektonická 7. Parciální analýza: sémantická, obsahová, formová, stylistická 8. Parciální analýza: genealogická, genologická, sociálně pragmatická 9. Komplexní popis díla ve vztahu tvůrce - artefakt - příjemce 10. Komplexní interpretace díla 11. Komparace 12. Kritické hodnocení 13. Možnosti analýzy skladeb vzhledem k dostupnosti pramenů a literatury
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
1. The perception of the artwork and original descriptions: analytical perception without intention, aesthetic, narrative description 2. Preparation of analyzes: general historiographical and sociological preparation 3. Preparation of analysis: art-historical training 4. Preparation of analyzes: semiotic preparation 5. Preparation of the analysis: archetypical preparation 6. Partial analysis: parametric and tectonic preparation 7. Partial analysis: semantic, content, shape, stylistic preparation 8. Partial analysis: genealogical, genologická, socio-pragmatic preparation 9. Comprehensive description of the work of the creator - an artifact - the recipient 10. A comprehensive interpretation of the work 11. Comparison 12. Critical evaluation 13. Options analysis tracks due to the availability of sources and literature