|
|
|
||
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
|
|
||
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Cíl výuky: Uvedení do problematiky výtvarné výchovy. Pochopení specifičnosti výtvarného vnímání a vyjadřování, a smyslu výtvarné výchovy pro rozvoj osobnosti dítěte v současné vizuálně orientované kultuře, to vše s ohledem na specifické potřeby žáků speciálních škol. |
|
||
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Základní studijní literatura: ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy : Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. 1.vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1981. ADAMEC,J; BLÁHA, J.; ŠMAŠULA, P.: Průvodce výtvarným uměním (I.-VI.díl), Praha, Práce 1993 - 1996 UŽDIL, J.: Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: SPN, 1974 HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I., Praha: PedF UK, 2005, ISBN: 80-7290-237-7 ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V., Praha: PedF UK, 2003, ISBN: 80-7290-129-X ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X. ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8 . DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-449-4 Seznam další literatury bude předán studentům na semináři. |
|
||
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2009)
Metody výuky: seminář/přednáška |
|
||
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Forma kontroly: zápočet Požadavky ke kontrole: Aktivní účast na přednáškách i seminářích (min. 80%). Výtvarný deník - práce na seminářích a doma. Četba zadané literatury. |
|
||
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Obsah: Výtvarné vnímání a vyjadřování v současné vizuálně orientované kultuře. Dnešní výtvarná výchova, její místo ve vzdělávacím procesu. Terapeutické možnosti výtvarného umění a výtvarné tvorby. Dětský výtvarný projev, jeho vývoj a základní charakteristiky. Teorie: 1. Výtvarné vnímání a vyjadřování Vizualita, vizuální kultura. Výtvarné vnímání, cítění, myšlení, vyjadřování. Umělecká výtvarná tvorba, dětská výtvarná tvorba. Tvořivost, fantazie, představivost, spontánnost. 2. Výtvarná výchova Výchovný a vzdělávací obsah výtvarné výchovy. Vliv výtvarné výchovy na rozvoj osobnosti žáka - názory, tendence. Realismus versus imaginace. Terapeutické možnosti výtvarné výchovy ve speciální pedagogice. 3. Dětský výtvarný projev Vývoj dětského výtvarného projevu - stadia, charakteristické znaky. Spontánnost a řízenost. Diagnostika dětské kresby. Výtvarný projev žáků s handicapem. Praxe: Seznámení se základními výtvarnými technikami a jejich vyjadřovacími možnostmi - kresba, malba, prostorová tvorba.
|