|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)
Osvojení pěveckých dovedností a jejich využití při interpretaci písňové literatury a ve výuce hlasové výchovy dětí na 1. st. ZŠ |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)
Studenti využívají k přípravě pěveckých výstupů individuální konzultace, popř. je realizují prostřednictvím videonahrávek. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)
Doporučená literatura: ASPELUND, D. L. O pěveckém umění. Praha: SNKLHU, 1955. HOLEČKOVÁ, J. 500 pěveckých cvičení. Praha: Supraphon, 1973. KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon, 1989. MARTIENSSENOVÁ–LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha: KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5. ROKYTA, J.; STOLAŘÍK, J.; ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8. TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. 148 s. ISBN 80-7178-916-X. VRCHOTOVÁ–PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)
Veřejné pěvecké vystoupení po 8. semestru - zpěv: • 1 lidová píseň s jednoduchým, případně prokomponovaným doprovodem • 1 píseň na lidové texty (Janáček, Martinů, Novák apod.) • 1 píseň pro dětského posluchače (Křička, Seidl, Hurník, Sluka, Kalabis, Eben apod.) • 1 píseň umělá. Student předloží komisi seznam nastudovaných písní. Klavírní doprovody si studenti obstarají navzájem, případně se prostřednictvím vyučujících obrátí na studenty oborového studia hudební výchovy nebo nástroje, popř. jiných klavíristů. Organizaci koncertu zajišťují studenti, repertoár a termín vystoupení konzultují s vyučující. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)
Při práci na repertoáru bude kladen důraz na samostatný osobitý přístup k přednesu písně a jejímu metodickému nácviku (tj. metodické řešení rozvoje pěveckých dovedností, např. rozšiřování hlasového rozsahu, rozvíjení kantilény, zlepšení artikulace atp.). Průběžně v semestru náročnější rozezpívání (melodie v pravé ruce, transpozice po půltónech, mimotonální dominanty) s vysvětlením významu jednotlivých cvičení. Rozezpívání odvozená z melodií písní, cvičení zaměřená na intonační problémy. Výběr, opakování a docvičování repertoáru k SZZ a k závěrečnému vystoupení. Pěvecká teorie: nasazení tónů, rozvoj pěvecké rezonance, hlavový tón, plný tón, hlasové rejstříky. Pěvecká artikulace, vyrovnání vokálů, neutralizace vokálů. Vazba tónů, legato, tenuto, portamento, ripetuto. Hudební artikulace. Zásady české pěvecké výslovnosti. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)
3. semestr předmětu ukončený zápočtem. |